باند و بلندگو دکوراتیو نسل جدیدی از تجهیزات صوتی هستند که در سال های اخیر کاربرد بسیار زیادی درعرصه تجهیزات صوتی پیدا کرده اند

اسپیکر دیواری و یا همان بلندگوهای دکوراتیو از جمله باندهای پر کاربرد در سیستم های صوتی پیجینگ و پخش موزیک می باشد. بیس و حجم صدای بلندگوهای دکوراتیو به بلندگوی داخلی آن بستگی دارد و با افزایش سایز بلندگوی آن بیس و حجم صدا افزایش می یابد.

اسپیکر و بلندگو دکوراتیو همانطور که از اسمشان هم پیداست ، بلندگوهایی هستند که از نظر ظاهری نسبت به سایر بلندگوها شیک تر و زیباتر هستند و به همین علت اسم آنها را بلندگوهای دکوراتیو نامیده اند.

بلندگو دکوراتیو تووی و فول رنج

اسپیکر دکوراتیو در دو تیپ ساده و یا همان فول رنج و تووی طراحی و تولید می شوند و تفاوت این دو در نوع ساختار داخلی و تعداد بلندگوهای داخلی آن می باشد. در اسپیکر دکوراتیو تووی از دو عدد بلندگوی داخلی ( ووفر و تیوتر ) استفاده شده است و یک عدد کراس آور تفکیک سیگنال صوتی را انجام می دهد. در اسپیکر دکوراتیو فول رنج فقط از یک عدد بلندگوی داخلی استفاده شده است که فرکانس های میانی صوت را پخش می کند.

فرکانس صوتی چیست؟؟؟

زمانی که یک سیگنال صوتی توسط خواننده و یا دستگاه و آلات صوتی تولید می شود دارای بازه های مختلف صوتی از جمله زیر و بم می باشد و در مرحله بعد توسط میکسر تعغیرات فرکانسی برروی این سیگنال دریافتی اعمال می شود تا یک صدای با کیفیت و بدون نویز داشته باشیم تعغیرات ایجاد شده را با دستکاری فرکانس و دامنه های صوتی انجام می دهند.

بلندگو دکوراتیو زیبا

 

انتخاب اسپیکر فول رنج و یا تووی؟؟؟

همانطور که توضیح داده شد بلندگوهای دکوراتیو 2way کیفیت پخش بالاتری دارند، از این جهت برای پخش موزیک و اجرای زنده بسیار مناسب هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که اسپیکرهای دکوراتیو تووی دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع فول رنج می باشند، معمولا در سیستم های صوتی پیجینگ که هدف پیج کردن و یا پخش موزیک ساده پس زمینه می باشد از بلندگوهای دکوراتیو فول رنج استفاده می شود. نام دیگر این باندهای فول رنج، بلندگو دیواری و بلندگو ستونی می باشد.

اسپیکر دکوراتیو اهمی – ولتی

اسپیکرهای دکوراتیو در دو مدل اهمی و ولتی تولید می شوند، باند دکوراتیو ولتی دارای ترانس مچینگ می باشد که با آمپلی فایرهای ولتی 70 و 100 ولت راه اندازی می باشد و نوع دیگر آن که از نوع اهمی می باشد در مدل های تووی با کراس آور داخلی و در مدل های فول رنج مستقیما به آمپلی فایر اهمی متصل و راه اندازی می شود.
از مزایای بلندگوهای دکوراتیو ولتی این می باشد که می توان در پروژه های صوتی که نیاز به تعداد زیاد اسپیکر می باشد با یک عدد آمپلی فایر ولتی تمام بلندگوهای دکوراتیو ولتی را راه اندازی کرد. اگر بدنبال کیفیت پخش بالا هستید نوع اسپیکرهای دکوراتیو اهمی را پیشنهاد می کنیم.

انتخاب سایز مناسب اسپیکر دکوراتیو

بلندگو داخلی اسپیکرهای دکوراتیو معمولا در سایزهای 4 ، 5 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 و 15 اینچ طراحی و تولید می شود و برای انتخاب هریک از آن ها متناسب با فضا و نوع استفاده اقدام می شود.
اسپیکرهای سایز کوچک دکوراتیو 2WAY معمولا برای بوتیک و فروشگاه ها جهت پخش موزیک پس زمینه استفاده می شود و برای سالن های کنفرانس و نمایشگاه ها باندهای دکوراتیو سایز متوسط انتخاب می شود. برای فضاهایی مانند تئاتر، تالار و اجرای موزیک زنده از باندهای دکوراتیو سایز بزرگ 12 و 15 اینچ انتخاب می شود.
رنگ بدنه اغلب باندهای دکوراتیو در دو رنگ مشکی و سفید می باشد و انتخاب نوع رنگ با توجه به محیط و دکور فضای مورد نظر انتخاب می شود. 

بلندگو دکوراتیو ضدآب

بلندگوی دکوراتیو ضد آب نوع دیگری از اسپیکرهای دکوراتیو می باشد که در فضاهای مرطوب و شرجی مانند شمال و جنوب ایران کاربرد دارد. باند دکوراتیو ضد آب را می توان در فضاهای آزاد نیز نصب کرد و در برابر نفوذ آب عایق می باشند. دقت داشته باشید در انتخاب و خرید نوع ضد آب این اسپکرها، بلندگوی داخلی آن نیز از نوع ضد آب باشد و پس از مدتی دچار پوسیدگی و خرابی نشود.

باند دکوراتیو اکتیو

منظور از اکتیو در اسپیکرها، آمپلی فایر داخلی می باشد که برای راه اندازی و پخش صدا دیگر نیازی به آمپلی فایر مجزای خارجی نمی باشد. آمپلی فایر موجود در باند دکوراتیو اکتیو توانایی راه اندازی بلندگوی داخلی خود را دارد و در برخی از مدل ها علاوه بر راه اندازی بلندگوی خود قادر است یک عدد بلندگوی دکوراتیو جانبی را نیز راه اندازی کند. پخش صدای بلندگوی دکوراتیو اکتیو توسط میکسر صوتی که به ورودی AUX اسپیکر دکوراتیو اکتیو متصل می شود انجام می شود.

باند بلندگو دکوراتیو

باند بلندگو دکوراتیو

شما می توانید با مراجعه به دسته بندی باندها در سایت بانی باند اسپیکر مورد نیاز خود را انتخاب و قیمت های آن را مقایسه سپس اقدام به خرید کنید.

کاربرد بلندگو دکوراتیو

باندها و بلندگو دکوراتیو به دلیل داشتن کیفیت صدایی بالا و تفکیک شده نسبت به بلندگوهای دیواری و بلندگو های ستونی بیشتر در رستوران ها ، کافی شاپ ها ، سفره خانه های سنتی ، بوتیک ها ، مزون ها و بعضی از فروشگاه هایی که سیستم صوتی ، اهمیت بسزایی برایشان دارد مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند.

برای نصب پکیج بلندگوهای دکوراتیو بر روی آن‌ها، پایه های مخصوصی برای نصب قرار گرفته است که کار نصب را آسان کرده و شما می توانید بلندگو را به هر زاویه ای که مد نظرتون هست چه از جهت بالا به پایین و چه از جهت چپ به راست قرار دهید و از صدای با کیفیت آن لذت ببرید.

در سیستم های صوتی خانگی که از آمپلی فایرهای استریو استفاده می‌شود باید سلکتور بلندگوهای دکوراتیو را روی اهمی قرار داد البته باید بدانید که آمپلی فایرهای استریو خانگی همگی از نوع اهمی هستند.

و برای پروژه های صوتی رستوران ها ، فروشگاه های زنجیره ای و … که احتیاج به کابل کشی زیادی دارند باید سلکتور بلندگو را روی ولتی قرار داد و از سیستم ولتی آن استفاده کرد.

فقط باید به این نکته دقت کنید که آمپلی فایر هایی که دارای زون بندی هستند و این امکان را به شما می دهند که صدای تعدادی از بلندگو دکوراتیو خود را به صورت مجزا کنترل کنید همگی از نوع ولتی می‌باشند و برای استفاده از این نوع آمپلی فایرها باید سلکتور بلندگو را روی ولتی قرار بدهید.

عوامل موثر در چیدمان دکوراتیو اکتیو متراژ ، ارتفاع سقف ، نویز در محیط و نوع مکان قرارگیری بلندگوها هست.

بیشتر بخوانید : میکروفن تریبونی و رومیزی

 

تفاوت بلندگو دکوراتیو با اسپیکرهای دیواری و ستونی

بسیاری از افراد گمان می کنند که اسپیکرهای دکوراتیو همان اسپیکرهای دیواری و ستونی می‌باشد ولی باید گفت که تفاوت بسیاری بین اسپیکرهای دکوراتیو با اسپیکرهای دیواری و ستونی وجود دارد که در پایین برخی از این تفاوت ها را بیاان کرده ایم:

–    ابعاد و حجم بلندگو دکوراتیو نسبت به بلندگوهای دیواری بزرگتر است.

–    برای نصب بلندگوهای دکوراتیو از پایه های مخصوصی که معمولا روی خود بلندگو قرار دارد استفاده می‌شود ولی برای بلندگوهای دیواری از یک میخ برای نصب آن استفاده می‌کنند.

–    بلندگو دکوراتیو قابلیت تغییر زاویه به جهت دلخواه را دارا می باشند ولی بلندگوهای دیواری تنها در یک جهت ثابت قرار گرفته می‌شود.

–      کیفیت پخش و قدرت پخش بلندگوهای دکوراتیو نسبت به بلندگوهای دیواری بالاتر می‌باشد.

–     بیشتر بلندگوهای دکوراتیو برخلاف بلندگوهای دیواری هم اهمی و هم ولتی هستند و معمولا سلکتوری برای تنظیم کردن ولوم صدا نیزدارند.

واحد آموزش مشتریان بانی باند

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *