بلندگو سقفی چیست؟

بلندگو سقفی یکی از تجهیزات صوتی به شمار می آید. از این نوع بلندگو ها در رستوران ها، مراکز خرید، مدرسه، استخر، لابی هتل، بیمارستان، اداره، بوتیک، ترمینال و … استفاده می کنند. بلندگو سقفی معمولا به صورت توکار نصب شده و از طریق یک کابل به آمپلی فایر وصل می شود. این نوع بلندگو ها به دو صورت ولتی یا اهمی در سقف نصب می شوند. تفاوت بلندگو سقفی اهمی با ولتی در این است که، نوع ولتی آن یک ترانس بیشتر دارد. زمانی که تعداد بلندگو ها کم باشد و خروجی آمپلی فایر به صورت اهمی باشد، بهتر است از بلندگوی سقفی اهمی استفاده کرد چرا که در این حالت علاوه بر این که کیفیت صدا بالا است توان هم به مقدار چشم گیری افزایش می یابد. در محیط هایی مانند استخر ها که محیط مرطوب است از نوع ضد آب این بلندگو ها استفاده می کنند.

معمولا بلندگوهای ضد آب دارای بدنه ای از جنس ABS و رنگ پودری الکترواستاتیک هستند. توری به کار رفته در این نوع بلندگو های سقفی از جنس آلومینیوم می باشد. برای تشخیص این که در یک محیط باید از چه تعداد بلندگو سقفی استفاده کرد عوامل مختلفی تاثیرگذار است که باید در نظر گرفته شوند. از جمله این عوامل می توان به مساحت سالن، نحوه جاگذاری بلندگوها، بلندی سقفی و نویزهای محیط اشاره کرد. بلندگو ها باید در فاصله های مناسب و در جای درست قرار گیرند تا با تعداد بلندگو کمتر کیفیت صدای بهتری را دریافت کرد. در این صورت در هزینه ها هم می توان صرفه جویی کرد.

انواع بلندگو سقفی

در دسته بندی انواع بلندگو سقفی باید گفت که دو نوع تقسیم بندی وجود دارد که این تقسیم بندی بر اساس کاربرد و نیاز می باشد. در این تقسیم بندی کیفیت پخش صدا هم تاثیر گذار است. بلندگو های سقفی به دو دسته فول رنج و تووی تقسیم می شوند. بلندگو سقفی فول رنج معمولا برای سیستم های مخصوص پیجینگ استفاده می شود. این سیستم ها معمولا در بیمارستان ها، درمانگاه ها و دانشگاه ها کاربرد دارند. این نوع بلندگو ها نسبت به نوع تووی از قیمت پایین تری برخوردارند و از لحاظ هزینه می توانند مقرون به صرفه تر باشند. بلندگوهای سقفی تووی در پخش صدا کیفیت بهتری دارند و برای مکان هایی مانند سالن های همایش یا ورزشی می توانند مناسب باشند. هر کدام از این دو نوع بلندگو سقفی متناسب با محیط مورد استفاده و هزینه ای که به آن اختصاص داده می شود انتخاب خواهد شد.

نوعی از بلندگو های سقفی وجود دارندکه موسوم به بلندگو سقفی روکار هستند.گاهی در برخی محیط ها نمی توان از بلندگو سقفی توکار استفاده کرد و امکان سوراخ کردن دیوار یا سقف برای قرار دادن آن وجود ندارد. در این صورت از مدل روکار آن استفاده می کنند. از این بلندگو ها در استخر، سونا و سرویس های بهداشتی استفاده می کنند. این نوع بلندگو های سقفی به دلیل پوشش پلاستیکی که دارند در محیط های مرطوب و گرم کارایی خوبی دارند. در محیط هایی که سقف کاذب نباشد توصیه می شود از بلندگو سقفی روکار استفاده شود.

تصویری از بلندگوی سقفی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *