تاریخچه شرکت ساندکرافت (Soundcraft) به سال ۱۹۷۳ برمی گردد ، زمانی که فیل دادریج و گراهام بیلیت پایه و اساس این شرکت را گذاشتند. اولین بار با تولید سری 1، یک متحول کننده صنعت میکسر ها، با خواستار بسیار بالا در بازار در حال روبه روشد مواجه شد. این دستگاه با 16 کانال ورودی و 4 خروجی استریو اصلی در دسترس بود. هر کانال دارای لاین تغییر فرکانس بود.
از آن زمان به بعد کمپانی سوندکرافت تبدیل به یک رهبر صنعت در میکسر های دیجیتال و آنالوگ برای برنامه های تور ، تئاترها ، مساجد ،هیات ، مراسم های مذهبی و… شده است.
در سال 1975 ،شرکت ساندکرافت میکسر سری 2 را به عنوان یک میکسر برای اجرا های زنده و ضبط معرفی کرد. سری 2 شروع به ساختن شهرت برای این کمپانی به نام یک میکسر با کیفیت و با صدای کلاسیک فوق العاده ای کرد. این میکسر در ابتدا در نسخه های 12 و 16 کانال ارائه شد و نسخه 24 کانال بعداً اضافه شد.
طراحی و نوآوری همیشه در قلب فلسفه شرکت ساندکرفت بوده است. با گذشت سالها ، این کمپانی میکسرهای بی همتای زیادی مانند سری GB ، سری MH ، سری Vi ، سری Si ، سری Ui و Signatureمعرفی کرده است. میکسر های دیجیتال این کمپانی قابلیت کنترل صدای ورودی و خروجی و تنظیمات کلی مربوط به سیستم را بر روی بستر شبکه بی سیم را فراهم می سازد تا بمنظور صدا برداری دقیق تر در سالن های کنسرت و همایش ها و اجرای های زندهبتواند در سالن حضور پیدا کرده و از طریق تبلت و یا ایپد کنترل سیستم را در دست گیرد.
در حال حاضر پرفروش ترین محصول شرکت ساندکرافت مدل Ui24R است که جزو برترین کالاهای این شرکت دارد. میکسر حرفه ای Soundcraft EFX 8 نیز بسیار محبوب است.
سخن پایانی
شرکت ساندکرافت حدود ۴۳ سال سابقه در زمینه تولید میکسر های صوتی را دارا بوده و در حال حاضر حدود ۱۵۰ میکسر در بازار موجود دارد و هنوز هم به عنوان بخشی از قسمت حرفه ای صنعت صوت و به خصوص میکسر ها، به تولید و نوآوری میکسرهای حرفه ای متعهد باقی مانده است.
میکسر دایناکورددارای دو افکت است که هر دو بیت ریت 24 بیت استریو دارند. افکت های 1 و 2 هر کدام 100 برنامه ی از پیش تعیین شده و تا حدودی قابل تنظیم و همچنین 20 جایگاه افکت خالی، برای ایجاد افکت مورد نظر و یا حتی تنظیم دستی نیز در دسترس کاربر می گذارند. هر کدام از افکت ها، دو عدد دکمه ی بالا و پایین دارند که مجموعا 4 دکمه می شود. کارایی های زیاد دیگری نیز دارند. مجموع این 100 افکت، به ۴ دسته تقسیم می شوند:
دسته اول افکت ها، افکت های برگشتی و یا نام دیگر آن ها افکت های هال است. تصور کنید در یک ساختمان خالی، شروع به فریاد زدن می کنید، صدا هایی که در آن جا به شما بر می گردند، صدای هال گفته می شود. افکت های 1 تا 20، متعلق به افکت های هال هستند. افکت هایی که یکی از معروف ترین آنها، افکت 5 است. بقیه افکت ها، از شماره 20 تا 41، مربوط به برگشت صدا به همراه اکو هستند و افکت های 41 تا 60 نیز مربوط به افکت اکورد یا افکت کورس است. کارکرد افکت کورس به این گونه است که تظاهر میکند که ساز های بیش تر از یک ساز در حال نواختن است. افکت های 61 تا 100 نیز افکت های اسپشیال هستند که شامل افکت های تاخیر و بازگشت هستند.
افکت های پیش فرض برای میکسر داینا 3، برای افکت 1، عدد 5 و صدای هال مانند است و برای افکت 2، عدد ۵۵ برای اکو و تاخیر 230 میلی ثانیه ای و همینطور با درصد تکرار40٪ است. اما شما امکان تغییر این حالت پیش فرض را دارید. برای تنظیم هر افکت، از دکمه بالا(up) و دکه پایین (down) استفاده می شود.
درگاه پدال پای افکت ها:
فرض کنید شما در یکه مجلس هستید که ابتدا باید سخنران صحبت کند، سپس قاری قرآن، قرآن بخواند و دوباره بعد از آن سخنران صحبت کند. حالا اگر صدای سخنران افکت اکو داشته باشد ، شنوندگان حرف هایش را به درستی نمی شنوند و اگر افکت اکو خاموش باشد صدای قاری، رسا نخواهد بود.
میکسر دایناکورد این امکان را به کاربران خود داده است تا با استفاده از یک درگاه هدفون که در آن تعبیه شده، بتوانند یک پدال پایی به آن متصل کنند و هر زمانی که می خواهند، افکت ها را خاموش و یا روشن کنند. البته کار با این پدال، یک شرط دارد و آن روشن بودن کلید های روشن و یا خاموش افکت ها است.
درگاه های ارسال سیگنال افکت ها:
این درگاه به امکان استفاده از چند افکت را همزمان میدهد. به اینگونه که اگر بخواهیم همه ی خط ها را به یک یا دو افکت وصل کنیم. و یا اگر نخواهیم از افکت های خود داینا 3 بهره ببریم و یا علاوه بر بهره گیری از افکت داینا، افکت های خارجی نیز استفاده کنیم. و یا به طور مثال بخواهید خط های که ولوم fx 1 باز دارند را به دو افکت اکولایزر و دیگری افکت تاخیر، و خط fx 2 را فقط به اکولایزر، میتوانید یا استفاده از این درگاه های ارسال fx، سیگنال های برگشتی را به کانال های استریو بدهید.
ولوم های کنترل درگاه های ارسال سیگنال ها:
این ولوم ها که به آن ها fx1send و fx2send می گویند، می توانند حجم صدا های ارسال شده به درگاه هایشان را کنترل کنند.
ولوم های ارسال افکت های 1 و 2 به آکس های 1 و 2 و مانیتور های 1 و 2:
چهار ولومی که رنگشان زرد است، تعیین میکنند تا افکت های داینا 3 به چه میزان می توانند به خط های آکس ارسال شوند. اگر این ولوم ها کاملا به چپ باشند، معنی آن بسته بودن خواهد بود.
چهار ولوم آبی رنگ ، نشان دهنده حجم ارسال شده افکت ها به مانیتور ها هستند و این ولوم ها پری فیدر افکت نیز هستند.
چراغ پیک افکت ها:
این چراغ قرمزرنگ، تنها زمانی روشن می شوند که سیگنال ارسال شده توسط خط ها به افکت ها بسیار قوی باشد، و در حد کلیپ کردن باشد. اگر افکت به اشباع برود و صدا را کلیپ کند، این کلیپ با اعوجاج بسیار زیاد تری همراه خواهد بود و صدا خراب می شود. برای تنظیم این افکت، ابتدا باید فیدر های سبز افکت را روی 5 دسی بل قرار داد و سپس آرام آرام ولوم های افکت خطی که به آن منبع صدا همانند یک آهنگ و یا میکروفن وصل است( در میکروفن یک دو کنید) را آرام آرام زیاد کنید، کمی چراغ پیک در حد چشمک ضعیف که روشن شد، از آن، ولوم افکت خط را بیش تر نکنید، اما اگر تا آخر ولوم ها را زیاد کردید و پیک افکت روشن نشد، از فیدر های افکت استفاده کنید و آنها را زیاد تر کنید.
کلید روشن و خاموش کردن افکت ها fx on/off:
این کلید اصلی روشن یا خاموش بودن افکت ها به همراه یک نشانگر ال ای دی سبزدر کنارش است که همانند یک پدال پا، به روشن بودن این کلید، توانایی روشن/خاموش کردن ( در واقع فعال یا غیر فعال کردن افکت) را دارند.
کلید pfl:
روشن کردن این کلید زردرنگ، باعث می شود که سیگنال خروجی افکت ها، به درگاه هدفون ها به صورت پری فیدر بروند.
فیدر اصلی افکت ها:
این فیدر ها که برای قسمت مستر ها هستند، سبز رنگ هستند و خروجی افکت ها به مستر را کنترل و همانند خط های این میکسر دارای بهره ای از –∞ تا 10 دسی بل دارند.
بخش 2 – خروجی های کمکی یا همان آکسیلاری(آکس ها):
این دستگاه دایناکورد، دارای دو عدد خروجی اکسیلاری است که می توانند برای اتصال به باند های اکتیو، ضبط کننده ها، تقویت کننده ها، میکسر های دیگر، افکت ها و …. استفاده شوند. ولوم های اکس و فیدر ها زرد رنگ هستند.
درگاه های ارسال آکس:
در این درگاه ها، خروجی های مونو با نام های aux1send و aux2send و سیگنال هایی که ما به آکس ها از هر خطی ارسال می کنیم، نشان می دهند و ترجیحا از فیش های بالانس شده برای اتصال به این درگاه ها استفاده می شود.
کلید پست آکس aux post:
کلیدی که قابلیت پری فیدر بودن یا پست فیدر بودن را فعال می کند و در کنار خود یک ال ای دی نشانگر زردرنگ دارد. اگر این کلید فعال باشد سیگنال کانال های دارای ولوم آکس باز به فیدر وابستگی پیدا می کنند و اگر غیر فعال باشند این سیگنال به فیدر کانال خود، وابستگی نخواهد داشت.
کلید بی صدا:
کلید بی صدا و یا همان mute، یک نشانگر ال ای دی قرمزرنگ در کنار خود دارد، اگر فعال شود، حتی با باز بودن فیدر ها و ولوم ها، از ارسال شدن سیگنال به خروجی های آکس جلوگیری میکنند. این کلید روی سیگنال ارسال شده به هدفون تاثیری ندارد.
کلید ارسال به هدفون یا pfl:
این کلید که سیگنال موجود در خط آکس ها را به درگاه خروجی هدفون به صورت پری فیدر نسبت به فیدر های زردرنگ و اصلی آکس ها ارسال می کند. اگر این کلید را فعال کنید، صوت سنج قسمت مستر، کانال چپش به نشان دادن میزان سطح خروجی هدفون ها اختصاص میابد و کانال راستش، به نشان دادن میزان سطح خروجی مستر، اختصاص میابد.
فیدر اصلی آکس ها:
این فیدر ها آخرین کنترل کننده های آکس ها هستند، و حجم صدای ارسالی به خروجی های آکس را کنترل میکنند، و همانند دیگر فیدر ها ، دارای بهره ای از –∞ تا10 دسی بل دارند.
بخش 3 – خروجی های مانیتور ها:
دایناکورد علاوه بر اضافه کردن خروجی های آکسیلاری، دو خروجی دیگر به نام های مانیتور 1 و 2 قرار داده است که به طور اختصاصی برای اتصال باند های اکتیو و یا آمپلی فایر به مانیتور های صحنه است که البته می توان استفاده های دیگری نیز از آن ها برد.
خروجی های مانیتور ها:
دایناکورد برای اتصال هر چه راحت تر تعداد بیش تر مانیتورینگ، چهار درگاه خروجی برای مانیتور ها قرار داده است. نوع این درگاه ها، یکی xlr و دیگری بنون است، که بهتر است از نوع بالانس شده آن ها استفاده گردد.
فیدبک فیلتر:
عمل مانیتور کردن صدا، احتمال فیدبک شدن صدا را بالا خواهد برد. پس بسته به نوع مکان، این فیدبک می تواند از فرکانس های بم و یا زیر باشد. فرکانس های بم بیشتر فیدبک توسط محیط می شوند و فرکانس های زیر، بیشتر توسط میکروفن. و همچنین معلوم نیست دقیقا چه فرکانسی فیدبک خواهند شد.
قسمت فیدبک یک کلید با نشانگر سبزموجود است که این فیلتر را فعال و یا غیر فعال میکند و یک ولوم تنظیم فرکانس که از 70 هرتز تا 7 کیلو هرتز مدرج است و فرکانس فیدبک را می توان توسط آن تنظیم نمود. و خود این فیلتر نیز یک فیلتر میان نگذر با فرکانس متغیر توسط همین ولوم و شیب بسیار زیاد، برای جلوگیری از کاهش کیفیت صدا در مانیتور ها است.
کلید بی صدا:
وظیفه این کلید قرمزرنگ قطع صدای ارسالی به درگاه های خروجی مانیتور ها است که در صورت فعال بودن pfl، صدای ارسالی به هدفون ها را قطع نمی کند.
کلید pfl:
وظیفه این کلید با نشانگر زردرنگ فرستادن سیگنال های موجود در مانیتور ها به خروجی هدفون است. اگر این کلید فعال شود، صوت سنج قسمت مستر، کانال چپش به نشان دادن میزان سطح خروجی هدفون ها اختصاص میابد و کانال راستش به نشان دادن میزان سطح خروجی مستر.
فیدر مانیتور ها:
قسمت پایانی، فیدر مانیتور ها هستند. این فیدر های آبیرنگ ، وظیفه ی کنترل حجم صدای ارسالی به مانیتور ها را دارد و بهره آن از بازه -∞ تا 10 دسی بل است.
شرکت دایناکورد (DYNACORD) در سال 1947 میلادی توسط آقای Werner Pinternagel در آلمان بنیان گذاری شد و کار خود را با ساخت تیوب آمپلی فایر شروع کرد. دایناکورد پس از چندین سال و تثبیت خود در بازار آلمان، اقدام به ساخت اسپیکر کرد. بعد از توسعه پیدا کردن کمپانی دایناکورد در زمینه بلندگو، این شرکت تصمیم به تولید میکسر صدا و سایر تجهیزات صوتی گرفت که با این اقدام به یکی از بزرگترین های این صنعت تبدیل شد. امروزه همه افرادی که با صنعت صوت سر و کار دارند با نام دایناکرد آشنایی دارند. دایناکورد در حال حاضر محصولاتی همچون میکسر صدا، آمپلی فایر، بلندگو،میکسر، میکروفن، باند اکتیو، باند پسیو، پاور میکسر و سیستم پیجینگ تولید می کند.
Werner Pinternagel
در میان سال های 1950 تا 1952 شرکت دایناکورد موفقیت های بسیار بزرگی در کشور خود یعنی آلمان بدست آورد. دایناکورد با طراحی و عرضه یک مدل بسیار محبوب به نام سری KV که شامل یک جعبه حاوی تقویت کننده صدا به همراه بلندگوها و تجهیزات کامل که به مشتری تحویل داده می شد بود، توانست از این دستگاه تعداد 70.000 تنها طی 2 سال فقط در آلمان بفروشد.
شرکت Dynacord از سال 1959 جذب سفارشات خارجی از سراسر دنیا را شروع کرد و بازار های بین المللی با نام این برند آشناتر شدند. در همان سال شرکت دایناکورد به شهر Straubing آلمان نقل مکان کرد تا بتواند فضای تولید و همچنین تجهیزات و خطوط تولید خود را افزایش دهد. در دهه 60 دایناکورد با عرضه یک آمپلی فایر جدید به نام سری Eminent، تحول عظیمی در صنعت موسیقی و ساخت آن بوجود آورد.
دهه 70 و 80 ، پله های ترقی برای دایناکورد
طراحان شرکت دایناکورد در سال 1963 میلادی نیاز این شرکت را آمپلی فایری با قابلیت دریافت و تلفیق اصوات بم دانستند و پس از ساخت تقویت کننده ای از سیستم جدید Electronic bass، دایناکورد گیتار معروف Dynacord Cora را با طراحی بی نظیر و تنها در تعداد 130 عدد به بازار آلات موسیقی معرفی کرد. گیتاری که هر کلکسیونی آرزوی داشتن آن را داشت. در سال 1975 در تمامی آمپلی فایر های شرکت دایناکورد لام خلا حذف و ترانزیستور جایگزین آن شد تا بدین ترتیب گرما تولیدی دستگاه به شدت کاهش یابد. تجهیزات دایناکرد توانستند دو بار فرصت طلایی تامین کننده سیستم صوتی مورد نیاز دو مسابقه بسیار مهم، یعنی المپیک 1972 مونیخ و المپیک 1980 مسکو را داشته باشند و به بهترین شکل ممکن از آن دو برای تبلیغ این برند استفاده کردند و توانایی این شرکت را دوباره در سطح جهانی نشان دادند.
Dynacord Cora
سری PowerMate
شرکت دایناکورد در اواخر دهه 90 میلادی، اولین نسل طلایی از پاور میکسر های All In One خود را تحت عنوان PowerMate روانه بازار کرد. طراحی منحصر به فرد و قابلیت های بی نظیر این سری، نه تنها نظر کاربران سراسر جهان را به خود جلب کرد بلکه باعث شد میکسر های این شرکت، به عنوان استاندارد در این صنعت شناخته شوند. در حال حاضر، یعنی نسل سوم این پاور میکسر، جز و محبوب ترین پاور میکسر ها بین سراسر جهان است.
سخن پایانی
بعد از گذشت 72 سال از تاسیس شرکت دایناکورد ، محصولات این کمپانی یعنی تجهیزات صوتی حرفه ای همچون میکسرها ، پاور میکسر ها ، آمپلی فایر ها و بلندگو ها ، هم چنان با ظرافت و دقت بی نظیری تولید می شوند که این منحصر به فردی در کیفیت و عملکرد و تعهد به هنر و علم صدا، توانسته است این نماینده برتر آلمانی مطرح را پیشرو و بهترین خود در صنعت صوت نگه دارد و تنها با یکبار کارکرد با یکی از تجهیزات صوتی این شرکت، کاربر را به طرفدار ثابت این برند تبدیل کند.
همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، باند ها دارای دو نوع اکتیو و پسیو می باشند و ساختار داخلی آن ها می تواند 2way یا فول رنج باشد. همینطور جنس بدنه ی باند می تواند از جنس چوب یا فایبرگلاس باشد که در این مقاله قصد داریم هریک از آن ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار بدیم.
فرض کنید شما یک مهندس صوت هستید و می خواهید یک باند به سلیقه ی خود طراحی کنید، پس گام به گام به ما همراه باشید.
طراحی باند
قبل از هرچیزی ، همانند هر طراحی دیگری، می بایست این اصل را در نظر بگیریم که هدف و توقع ما از طراحی باند چیست، آیا کیفیت در باند اولویت است یا هزینه ی کم، شدت صدا اهمیت دارد یا تفکیک و شفافیت صدا، آیا قرار است مکان باند ثابت باشد یا به صورت پیوسته جابجا خواهد شد. حال ما فرض را بر این می گیریم که می خواهیم یک باند تمام عیار که بر اثر جابجایی مداوم هم مقاوم باشد را طراحی کنیم. پس به سراغ مرحله ی اول می رویم.
باند فول رنج یا 2way ؟
باند های فول رنج تنها از یک بلندگوی داخلی تشکیل می شوند و همه ی صدا ها و فرکانس های تولیدی از آن خارج می شوند. باند های فول رنج از آنجایی که می بایست هم صدا های زیر و هم صدا های بم را تولید کنند، فیزیک شان به گونه ای طراحی می شود که بتوانند این کار را انجام دهند، به طور مثال هرچه اندازه ی بلندگو کوچک تر باشد، پخش صدا های بم سخت تر و در مقابل پخش صدا های تریبل آسان تر خواهد شد. با توجه به این توضیحات نمی توان از یک اسپیکر فول رنج توقع زیادی داشت، چرا که قطعا در پخش فرکانس های خیلی پایین یا خیلی بالا موفق نخواهد بود و قالبا صدا های میانی را پخش خواهد کرد. پس اگر می خواهیم یک باند تمام عیار طراحی کنیم نیاز به فناوری 2way خواهیم داشت.
مختصری از فناوری باند 2way
در فناوری ساخت باند 2way از یک ووفر و تیوتر جدا و همینطور یک یا دو کراس آور استفاده می شود. ووفر معمولا یک اسپیکر 8 تا 15 اینچ با توانایی ویژه در پخش صدا های بم می باشد و تیوتر یک اسپیکر کوچک با اندازه ی 0.5 تا 3 اینچ جهت پخش صدا های زیر و تریبل می باشد که به همراه کراس آور که یک قطعه الکترونیکی می باشد هر سه داخل باکس باند قرار می گیرند. کراس آور صدای دریافتی را تفکیک و در اختیار ووفر و تیوتر قرار می دهد که نتیجه ی این تلاش یک صدای بسیار با کیفیت با بیس و شفافیت بالا در صدای خروجی باند خواهد بود.
بلندگو دکوراتیو ۲way
اکتیو یا پسیو؟
پس از انتخاب نوع بلندگو داخلی و سایز آن، نوبت به تصمیم گیری در مورد تغذیه این باند خواهد رسید. شما می توانید برای راه اندازی باند از آمپلی فایر و پاور میکسر که یک دستگاه مستقل است استفاده کنید و مدیریت باند رو هم به همان دستگاه مرکزی بسپارید که در این صورت یک باند پسیو خواهید داشت. گزینه ی بعدی استفاده از یک پاور و ترانس داخلی برای باند می باشد که مدار آن داخل جعبه باند قرار می گیرد و به طور خاص نیروی مورد نیاز بلندگو ها و کراس آور را تامین خواهد. در این حالت شما تنها کافیست به کمک یک کابل معمولی پاور، باند را مستقیما به برق شهر متصل کنید که در این صورت یک باند اکتیو خواهید داشت.
البته باند اکتیو هم برای راه اندازه به سیگنال های صوتی که در میکسر ساخته می شود نیاز دارند که برای این کار هم 2 گزینه پیش روی شماست، استفاده از یک میکسر خارجی که به مراتب ارزان تر و سبک تر از پاورمیکسر است و تنها برای تامین سیگنال و مدیریت باند شما طراحی شده نه تامین نیرو، و یا استفاده از یک میکسر و پنل کوچک داخلی در باند که این امکان را فراهم می کند تا به طور مستقیم میکروفن، فلش مموری، گاها بلوتوث و حتی تلفن همراه خود را مستقیما به باند وصل کنید و به کمک ولوم ها و فیدر های در نظر گرفته شده در پشت باند، سیستم صوتی خود را مدیریت کنید.
نکته مهم
لازم به ذکر است که کابل ارتباطی در باند های پسیو معمولا از نوع TRS , TR و SpeakOn می باشد که در باند های اکتیو معمولا به شکل XLR ظاهر می شود.
باکس، کابینت، کیس یا جعبه ی باند، گام آخر!
پس طی کردن دو مرحله ی بالا به سراغ انتخاب جعبه باند میرویم، جعبه باند رو می بایست با توجه به 2 مرحله ی بالا انتخاب کرد چرا که جعبه باند پسیو و اکتیو، یا فول و 2way متفاوت هستند و اگر متناسب نباشند یا سایزشان درست نباشد درست در جای خود قرار نخواهد گرفت. باکس ها می توانند از جنس چوب فشرده با روش یا از جنس فایبرگلاس باشند که تفاوت های بسیاری دارند. باکس های چوبی معمولا ارزان تر هستند اما درد جابجایی های مدام ممکن است دچار مشکل شوند، همچنین شکل ساده ای دارند و در طراحی آن ها چیزی به اسم مهندسی صوت و آکوستیک وجود ندارد که همین امر موجب تغییر جنس و کیفیت صدا خواهد شد.
در مقابل آن کیس های فایبرگلاس وجود دارند که به مراتب سبک تر و مقاوم تر هستند و ظاهر بسیار جذاب تری هم دارند. در طراحی کیس های فایبرگلاسی به دلیل آزادی عمل در قالب ریزی و طراحی، امکان فراهم کردن بستر مهندسی صدا و آکوستیک هم وجود دارد که این موضوع سبک به حداقل رسیدن تغییرات صدا و کاهش جذب صوت توسط دیواره ها خواهد.
با در نظر گرفتن این 3 مورد می تواند باند مورد نیاز را با دقت بیشتری تهیه کرد، البته بخش های فنی و متعدد دیگری هم وجود دارند که جزو اطلاعات هر باند به حساب می آیند که در هنگام خرید می بایست به آن ها نیز توجه ویژه داشت، همچون فرکانس پاسخگویی، توان بلندگو، امپدانس، حساسیت، SPL و… که بعدا در یک مقاله ی جداگانه به آن ها نیز خواهیم پرداخت.
همانند هر سیستم دیگری، مجموعه های صوتی نیز برای کنترل و مدیریت نیاز به یک دستگاه به خصوص دارند که پایگاه مرکزی ورودی ها و خروجی ها باشد و به کمک آن بتوان تمام مجموعه را کنترل کرد. میکسر در سیستم صوت دقیقا همین کار را انجام می دهد و امکاناتی در اختیار ما قرار می دهد که به واسطه ی آن ها می توان تمام ابزار و لوازم را کنترل و تنظیم نمود و در نهایت در میکسر خروجی صدایی را بدست آورد که به خواسته ی ما نزدیک باشد.
میکسر های صدا امروزه در تنوع بسیار بالایی تولید می شوند و هر روز با گذشت زمان و پیشرفت علم، امکانات و قابلیت های بیشتری به میکسرها اضافه می شود. این امکانات افزوده شده در کنسول های میکس صدا می توانند از نوع نرم افزاری و سخت افزاری باشند. به یاد داشته باشید که کنسول میکس غیر از آن که نام تجاری یک محصول است، یک تعریف و یک مفهوم هم به حساب می آید. قبل از هرچیزی برای درک بهتر مفهوم میکسر، قصد داریم تا با چند مثال به تشریح و معرفی کنسول های میکس بپردازیم.
آشنایی ظاهری با میکسر
احتمالا با دستگاه به نام میکسر در جشن های تالار یا هیات های عزاداری رو به رو شده اید، دستگاهی تخت با تعداد زیادی ولوم و کلید که حتما در نگاه اول شما را گیج خواهد کرد اما حقیقت به این پیچیدگی ها هم نیست و اگر منطق آن ها را درک کنیم کار با میکسر می تواند بسیار لذت بخش باشد.
در همه ی کنسول میکس ها بسته به قیمت و مدلی که دارند تعدادی ورودی و تعدادی خروجی وجود دارد، این وجه مشترک همه ی میکسر هاست. اگر کنسول میکس را یک کارخانه در نظر بگیریم، مواد اولیه ی آن سیگنال های ورودی می باشند و محصول نهایی همان چیزیست که از خروجی های دستگاه خارج می شود. موضوع مورد بحث ما در این مقاله، فرآیند هایی است که در این کارخانه ی صدا سازی رخ می دهد تا محصول نهایی درست همان چیزی باشد که ما می خواهیم.
نکته ی خارج از بحث
وظیفه ی میکسر ها ساختن صدا و وظیفه ی پاورآمپلی ها تقویت صدای ساخته شده است.
کنسول های میکس بخصوص میکسر های پیشرفته ی امروز، وظایف بسیار متعددی را انجام می دهند اما مهم ترین نقش آن ها برقراری یک پل ارتباطی میان هر وسیله ی خارجی همچون میکروفن ها، کارت های حافظه، انواع پلیر، ساز ها و بلندگو هاست. در واقع هر صدایی که بخواهد به بلندگو ها برسد ابتدا بایستی به میکسر وارد شود.
کنترل حجم صدا
اگر چه تقویت صدا و حجم آن بر عهده آمپلی فایر است، اما مرکز کنترل حجم صدا در میکسر قرار دارد به عبارتی تقویت اولیه صدا را کنسول میکس انجام می دهد و شما می توانید به کمک آن حجم تک تک صدا های ورودی و خروجی را به کمک میکسر کنترل کنید.
نکته مهم: در میکسر ها هر صدای ورودی دارای یک کانال مجزا می باشد که به کمک امکانات در نظر گرفته شده برای همان لاین، صدا قابل کنترل می باشد.
تنظیمات جنس و افکت صدا در میکسر
جنس صدای خروجی را می توان به کمک امکانات همان لاین به طور مجزا در میکسر کنترل کرد. شما می توانید صدای یک لاین بخصوص را هر طور که می خواهید تنظیم کنیم. می توانید میزان بم بودن آن را افزایش دهید یا فرکانس های بالا را که در برگیرنده ی صدا های زیر و تریبل هستند کم و زیاد کنید.
همچنین می توانید افکت کلی میکسر را بر روی لاین مد نظر کم یا زیاد کنید. در کنسول میکس های متداول بازار، افکت یک امکان نرم افزاری تعریف می شود که می تواند حالت خاصی به صدای شما بدهد. شما به کمک افکت ها می توانید صدای خروجی را برای یک مراسم مذهبی، جشن و یا سخنرانی فضاسازی کنید و میزان این افکت را به طور جداگانه روی هر کانال کم و زیاد کنید. شرکت های ساندکرافت، دایناکورداز بهترین سازندگان کنسول های میکس افکت دیجیتال می باشند.
میکسر در نقش پلیر و رکوردر
میکسر ها امروزه درگاه های ارتباطی متعددی را دارا می باشند که امکان اتصال انواع دیوایس رو فراهم کرده اند، به همین دلیل شما می توانید از کنسول میکس مستقیما به عنوان پلیر استفاده کنید، برای مثال می توان به ورودی USB اشاره کرده که در قالب یک کارت حافظه به میکسر متصل شده و می توان به کمک کلید ها و مانیتور مخصوص فایل های صوتی را مدیریت و پخش کرد.
همچنین خروجی های مخصوص رکوردر که گاها از نوع دیجیتال هم می باشند، امکان ارتباط میان پاور میکسر و انواع رکوردر را فراهم می کند، همچنین برخی کنسول های میکس همچون میکسر های برند JTR دارای سیستم ضبط صدای داخلی هم می باشند که برای این کار تنها کافیست فلش مموری خود را به دستگاه وارد کرده و دکمه قرمز رنگ رکورد را فشار دهید.
در این مقاله سعی کردیم تا به چندتا از مهم ترین کاربرد های یک کنسول میکس اشاره کنیم. قطعا میکسر ها می توانند بحث های تخصصی و دنباله دار فراوانی را همراه دارد که در مقالات بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت.
تاریخچه ی آمپلی فایر به پیش از یک قرن پیش بر می گردد. زمانی که در ایالات متحده، فیزیکدان آمریکایی به نام لی دی فورست می زیست. لی دی فورست در طی سالیان فعالیت خود خدمت های بسیاری در ارتباط بی سیم از خود ارائه کرد و در تکامل اولین رادیو نقش پر رنگی داشت اما جهانیان او را به نام پدر تقویت کننده ها می شناسند. البته پدر تلگراف بی سیم هم یکی دیگر از القاب ایشان است.
همانطور که اشاره شد لی دی فورست اولین تقویت کننده ی سیگنال های الکترونیکی را که از فناوری لامپ خلاء بهره می برد در سال 1906 میلادی به نام خود ثبت کرد، البته در آن زمان کاربرد آمپلی فایر ها همچون امروز تا این حد گسترده و فراگیر نبود و در آن زمان تنها برای تقویت صدای تلفن استفاده می شد.
اولین تقویت کننده ی سیگنال های الکترونیکی ساخته لی دی فورست
از آن زمان تا کنون شرکت های پرشماری دست به تولید تقویت کننده های صوتی زدند و از آن ها در پروژه های بسیاری استفاده کردند که می توان به معروف ترین های آن یعنی آمپلی فایر های گیتار الکتریک، پاور میکسر هاو پاور آمپلی فایر ها اشاره کرد. بعد از همه ی این ها لازم است به یک تعریف اصلی بپردازیم و آن این است:
آمپلی فایر چیست و به چه دردی می خورد؟
در پاسخ به این سوال می توان جواب های بسیاری مطرح کرد و از ابعاد متنوعی آن را مورد بررسی قرار داد اما مهم ترین و ساده ترین توضیحی که وجود دارد را می تواند تقویت سیگنال های صوتی و رساندن آن ها به سطح خوبی براش قابل پخش بودن تعریف کرد.
سیگنال ها به 3 صورت وجود خواهند داشت:
یا به کمک مبدل های فرکانسی که میکروفن نام دارند به طور مستقیم از صدا به سیگنال تبدیل می شوند
به کمک پردازنده های صوتی مثل دستگاه های پخش از دیتا به سیگنال تبدیل می شوند
و یا به کمک سخت افزار هایی همچون میدی کنترلر مستقیما تولید می شوند
هیچ یک از موارد بالا در ابتدا امکان هدایت به بلندگو و پخش شدن را ندارند و برای این کار لازم است تا در چند مرحله تقویت و آماده ی هدایت به سمت اسپیکر ها شوند، حتی تلفن های همراه هم دارای یک آمپلی فایر کوچک اند که صدا را از اسپیکر ها قابل پخش می کند، اما نمی توان آن را به طور مستقیم به یک بلندگو بزرگ متصل کرد، برای این کار لازم است که یک آمپلی فایر دیگر هم در مسیر مابین تلفن همراه و باند قرار بگیرد.
آمپلی فایر ها انواع بسیار بسیار متنوعی دارند و در قالب دستگاه های مختلفی همچون پاورمیکسر، پاور آمپلی فایر، آمپلی فایر های پیجینگ، آمپلی فایر های باند اکتیوو … به ظهور می رسند اما علی رغم تنوعی که دارند، نقش شان یکسان است. حال چه از نوع اهمی باشند و چه از نوع ولتی.
توان آمپلی فایر ها را بر واحد وات اندازه گیری می کنند. هرچه وات آمپلی فایر بیشتر باشد می تواند از بلندگو های بیشتری پشتیبانی کند، البته محاسبات آن ها به این سادگی ها هم نیست و موارد دیگری مثل مقاومت و امپدانس نیز تاثیر گذار خواهند بود.
ساختار آمپلی فایر
در گذشته برای ساخت انواع آمپلی فایر ها از لامپ های خلاء استفاده می شد که اصول کاری آن ها بر پایه داغ شدن کاتد بر اثر اعمال جریان و پرتاب الکترون به سمت آند در یک محیط خلاء طراحی می شد که امکان کنترل جریان، یک سو سازی جریان و قطع و وصل کردن آن را فراهم می کرد که البته دارای مشکلات عدیده ای همچون گرمای بالای لامپ، هدر رفت زیاد انرژی، حجم زیاد و قیمت بالای لامپ ها بود که با ظهور ترانزیستور ها به مرور نقش آن ها کمرنگ شد و جای خود را به ترانزیستور های ارزان و پیشرفته دادند.
امروزه با اوج گرفتن صنعت الکترونیک و به ویژه بازار صوت، استفاده از آمپلی فایر ها در ابعاد متنوع بسیار حائز اهمیت است و هر روز مدل های تازه ای از این دستگاه به بازار عرضه می شود که هریک برای معرفی و بررسی یک مقالهمفصل را طلب می کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما مخاطبان گرامی را یک قدم به دنیای آمپلی فایر ها نزدیک تر کنیم.
میکروفن در بخش اول مقاله ای که تحت عنوان “میکروفن بی سیم” ارائه کردیم، درباره موضوعاتی از قبیل: تاریخچه ی میکروفن های بیسیم، تفاوت بین میکروفن های سیم دار و بی سیم، اجزای تشکیل دهنده ی میکروفن و تکنولوژی VHF و UHF صحبت کردیم و حالا در بخش دوم این مقاله قصد داریم تا ابعاد بیشتری از یک میکروفون بی سیم را بررسی کنیم. در ادامه این صفحه با ما همراه باشید.
میکروفن بیسیم تک کاناله یا دو کاناله؟
این سوال یکی از اصلی ترین پرسش هایی است که پیرامون خرید یا بررسی یک میکروفن بی سیم مطرح می شود. مفهوم کانال در میکروفن های بی سیم می تواند تعابیر مختلفی داشته باشد. یکی از آن تعابیر، تعداد میکروفن های مجزا در یک دستگاه می باشد که معمولا یک یا دو میکروفن جدا از هم است که با ولوم های مجزا تنظیم می شوند و البته در موج های مختلفی کار می کنند.
مفهوم دیگر کانال در میکروفن های بی سیم همانند سایر ابزار وایرلس، به محدوده ی مشخصی از فرکانس ها اطلاق می شود. برای مثال یک میکروفون بی سیم ممکن است 8 کانال مختلف داشته باشد که هریک در بر گیرنده ی طیف خاصی از فرکانس های کاری سیستم می باشد. این تنوع در تعداد کانال کمک می کند تا میکروفن ها در فرکانس های مختلفی کار کنند و در محیطی که فرستنده های دیگری هم وجود دارد، تداخل صورت نگیرد.
میکروفن بیسیم دو کانال دستی JTR-882
تک آنتن یا دو آنتن
وقتی صحبت از ارتباط بی سیم به میان می آید، مشکلات و ایرادات احتمالی آن هم مطرح می شود که باید به فکر آن ها نیز بود. یکی از این نواقص، اشکال در دریافت امواج توسط گیرنده می باشد که علت های فنی فراوانی می تواند داشته باشد، به همین منظور مهندسین بر آن درآمدند تا این مشکل را حل کنند یا حداقل از آن بکاهند، به همین منظور سیستم های دو آنتن را پدید آوردند که از 2 آنتن برای دریافت امواج استفاده می کند. به این صورت که یک برد هوشمند امواج دریافتی از هر دو آنتن را آنالیز می کند و هرکدام که بی عیب و نقص تر باشد را انتخاب می کند. البته گاهی به صورت ترکیبی از هر دو ورودی استفاده می کند تا کیفیت نهایی دچار مشکل نشود.
انواع میکروفن
اگر بخواهیم خیلی خلاصه در این باره توضیح دهیم، باید گفت همه ی میکروفن هایی که در بازار به صورت سیم دار وجود دارند، به صورت بی سیم هم موجود می باشند و فرقی نمی کند که میکروفن از نوع هدمیکی باشد یا یقه ای و یا دستی، از نوع داینامیک باشد یا از نوع خازنی.
همانطور که می توانید میکروفن های خازنی یا کندانسر که در سری بی سیم اغلب از نوع یقه ای و هدمیکی هستند، برای راه اندازی خازن خود نیاز به یک جریان اولیه دارند که از طریق باطری موجود در دستگاه فرستنده (کمری) تامین می شود.
پس می توان اینطور نتیجه گرفت که در همه ی میکروفن ها چه از نوع بی سیم و چه از نوع سیم دار ، دو سیستم مستقل، یعنی سیستم دریافت کننده فرکانس و تبدیل آن به سیگنال های الکترونیکی و سیستم انتقال سیگنال وجود دارد که اولی در هر دو گروه میکروفون های سیم دار و بی سیم مشترک است و یکسان کار می کند، اما در دومی تفاوت هایی وجود دارد.
و در پایان امیدواریم مقاله ی ارائه که در دو بخش تقدیم گردید، توانسته باشد چندی از مهم ترین جنبه های میکروفن های بی سیم را برای مشتریان گرامی تشریح کرده و مفید واقع شده باشد.
باید کم کم پذیرفت که جهان بخش عمده از جذابیت خود را مدیون پیشرفت های علمی در صنعت الکترونیک و به طور خاص صنعت صدا و تصویر می باشد. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از جذاب ترین ساخته های دست بشر، یعنی میکروفن و انتقال صدا آشنا کنیم. در مورد میکروفن ها مقالات متعددی نوشتیم و امروز به سراغ میکروفن بی سیم آمدیم تا شما را با بعد دیگری از میکروفن بی سیم سازه ی بشری بیشتر آشنا کنیم و تاثیرات میکروفن بیسیم را بر سهولت بسیاری از فعالیت ها یک بار باهم مرور کنیم. البته قبل از آن می خواهم توضیحات خلاصه ای هم در مورد ساختار و نحوه ی عملکرد میکروفن های بی سیم و اجزای تشکیل دهنده ی یک میکروفون خدمتتان ارائه کنم.
تاریخچه میکروفن های بی سیم
اگرچه اختراع کیت های بی سیم به سال های 1940 میلادی بر می گردد اما تا 17 سال بعد از آن به طور رسمی میکروفن های بی سیم به بازار عرضه نشدند تا نهایتا در سال 1957 برادران شور (shure) در ایالات متحده اولین میکروفن بی سیم با بردی حدود 5 متر را معرفی کردند که هیچگاه به تولید انبوده نرسید و به بازار صدا معرفی نشد تا ژرمن های سنهایزر (Sennheiser) که در آن زمان 12 سالگی کمپانی خصوصی خود را در آلمان جشن می گرفتند بتوانند نام خود را به عنوان اولین عرضه کننده رسمی میکروفن های بی سیم در تاریخ جاودانه کنند.
میکروفن شور مدل 55S
تفاوت میکروفن سیم دار و بی سیم
شاید این عنوان کمی ساده به نظر برسد و همه در پاسخ به تفاوت های این دو گروه بگویند که طبیعتا در دارا بودن سیم با یکدیگر تفاوت دارند که البته صحیح است اما همه ی آن نیست. میکروفن های سیم دار و بی سیم به نحوه ی یکسان فرکانس های صوتی را دریافت و به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کنند اما نحوه ی انتقال آن ها به دستگاه مرکزی صوت یا همان آمپلی فایر بسیار متفاوت است. مسیری که در یک میکروفن سیمی تنها از طریق یک کابل ساده طی می شود، در میکروفن های بی سیم مسیر بسیار پیچیده تری را طی می کند.
اجزای تشکیل دهنده ی یک میکروفن بی سیم
میکروفن: یک گیرنده ی صدا که عملکردی دقیقا شبیه به یک میکروفن سیم دار دارد و به کمک کپسولی یا خازن فرکانس های صوتی را به سیگنال تبدیل می کند.
فرستنده بی سیم: فرستنده ها گاهی یک دستگاه ی خارجی هستند که ابعادی کمتر از یک تلفن همراه دارند و به آن ها کمری میکروفن بی سیم هم گفته می شود. این دستگاه دارای آنتن فرستنده است و از طریق سیم به میکروفن شما متصل می شود. معمولا میکروفن های یقه ای و هدمیکی به دلیل ابعاد و وزن کمی که دارند، فرستنده ی آن ها به صورت کمری در نظر گرفته می شود. اما نوع دیگر فرستنده های بی سیم تنها یک برد الکترونیکی هستند که داخل خود میکروفن قرار می گیرند، مانند میکروفن بی سیم های دستی که فاقد کمری هستند و برد فرستنده داخل خود میکروفن قرار دارد.
فرستنده میکروفن Beyerdynamic Opus 650 Set
گیرنده بی سیم: طبیعتا هر ارسال کننده ای نیاز به یک دریافت کننده هم دارد. میکروفن های بی سیم هم دارای یک گیرنده یا ریسیور هستند که امواج الکترومغناطیسی ارسال شده از طریق فرستنده را از طریق آنتن دریافت و پردازش می کنند. در خروجی ریسیور ها دقیقا سیگنال ها از همان جنسی هستند که در انتهای یک کابل میکروفن سیم دار وجود دارند. البته معمولا در میکروفن های بی سیم به دلیل پردازش های انجام شده روی فرکانس های دریافتی، خروجی می تواند بسیار بهتر و قوی تر از خروجی یک میکروفن سیمی هم باشد.
مسیر ارتباطی بین فرستنده و گیرنده در میکروفن های بی سیم همانطور که اشاره شد از جنس امواج الکترومغناطیسی می باشند که همان امواج به کار برده شده در سیستم های رادیویی، ماکروویو، مادون قرمز و فرابنفش، همینطور نور مرئی هستند، که بسته به طول موج و انرژی و بسامد شان در یک طیف مشخص، نامگذاری می شوند.
در میکروفن های بی سیم معمولا از امواج VHF و UHF برای ایجاد ارتباط استفاده می شود. اما اینکه تفاوت این دو در چیست و کدام یک برتری نسبی دارند را ادامه بررسی می کنیم.
VHF
امواج VHF برای میکروفون های بی سیم در بازه ی 169 تا 216 مگاهرتز قرار دارد. امواج وی اچ اف به دلیل طول موج بلندی که دارند به شکل بهتری در فضا منتشر می شوند و محدوده ی وسیع تری را در بر می گیرند، برای انتقال آن ها به آنتن های بلندتری هم نیاز است و مصرف انرژی کمتری هم دارند. میکروفن هایی که از باند VHF استفاده می کنند در محیط هایی که دید مستقیم میان فرستنده و گیرنده وجود ندارد عملکرد بهتری دارند اما به دلیل نزدیک بودن فرکانس های آن به فرکانس هایی رادیویی و بی سیم ها، امکان گرفتن نویز در آن ها بیشتر است. البته لازم به ذکر است که میکروفن های VHF قیمت کمتری هم دارند.
UHF
امواج UHF برای میکروفون های بیسیم در بازه ی 614 تا 806 مگاهرتز قرار دارد. مهم ترین مشخصه ی امواج یو اچ اف طول موج های کوتاه و انرژی بالای آن هاست که مصرف انرژی بیشتری هم دارند و آنتن های مورد استفاده برای آن از نوع آنتن های کوتاه است که تاثیر منفی بر برد میکروفن خواهد گذاشت اما با در نظر گرفتن پهنای باند 8 برابری نسبت به وی اچ اف، و البته در نظر گرفتن این موضوع که امکان تداخل امواج و نویز در سیستم های UHF بسیار کم است، می تواند گزینه ی بهتر و گران قیمت تری باشد.
اگر همزمان از چند وسیله ی وایرلس استفاده می کنید یا محیط شما تحت یه میدان مغناطیسی قرار دارد، مانند فضای میان بلندگو ها یا ازدیاد وسایل فلزی، میکروفن های UHF به شرطی که دید مناسبی میان فرستنده و گیرنده باشد، می تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.
بحث پیرامون میکروفن های بی سیم بسیار گسترده و جذاب است که امکان جمع آوری همه ی آن در یک مقاله وجود ندارد، پس در اینجا بخش اول “میکروفن های بی سیم” را ه پایان می رسانیم و در بخش دوم این مقاله به ادامه ی بحث خواهیم پرداخت.
بی شک فعالان سیستم های صوتی در ایران نام برند جی تی آر (JTR) تایوان، تولید کننده محصولات جی تی آر را شنیده اند، جالب توجه است بدانید که شرکت JTR دارای سابقه ای بالغ بر ربع قرن تجربه در زمینه محصولات صوتی می باشد.
بلندگو های حرفه ای JTR در زمینه موسیقی برای موزیسین ها، سیستم کنفرانس سالن های کنفرانس و برنامه های ضبط / پخش و همچنین میکروفن با سیم و یا بی سیم ،پاور میکسر ، آمپلی فایر و دیگر محصولات صوت حرفه ای جزوی از محصولات با کیفیت بالای نرم افزاری و الکتریکی شرکت تایوانی JTR است.
به جرأت می توان گفت جی تی آر تنها برندیست که محصولات آن در کارخانه ای کاملا صنعتی و با پرسنلی حرفه ای، مجرب و دوره دیده تولید می گردد. محصولات شرکت J.T.R با توجه نیاز روز مصرف کنندگان بررسی و طراحی می شوند و پس از مراحل تحقیق و طراحی با ظرافت و استاندارد های لازمه وارد مراحل تولید و پس از تولید، مورد تست نهایی قرار می گیرد.
کمپانی JTR بزرگترین و حرفه ای ترین تولید کننده سیستم های پیجینگو بلندگو شرکت تایوان است. این شرکت در حال حاضر به 60 شرکت جهان صادر می کند و به سرعت در حال پیشرفت به سمت آینده جدید است تا بهترین صدا را در ساده ترین روش فراهم کند.
محصولات این شرکت تایوانی شامل :
میکروفن JTR
میکروفن های جی تی آر به دو دسته اصلی میکروفن سیم دار و میکروفن بی سیم تقسیم می شود.
میکروفن بی سیم
میکروفون های بیسیم جی.تی.آر در دو رنج فرکانسی VHF و UHF کار میکند. هر دو مدل از میکروفن های بیسیم در دو نوع دستی و هدمیک یقه ای طراحی و تولید می شوند. در میکروفن ها بی سیم دستی JTR کپسول داخلی از نوع داینامیک و در مدل های میکروفن بی سیم یقه ای کپسول آن از نوع خازنی می باشد.
مدل های میکروفن بی سیم JTR
از میکروفن های بیسیم UHF جی تی آر می توان به مدل های تک کانال UEM-991 ,UJM-881 ,UJM761 اشاره کرد و مدل های بیسیم دو کانال UEM-992 , UJM-882 , UJM-762 نام برد. مدل های میکروفن بی سیم JTR نام برده شده در مدل دستی و یقه ای و هدمیک موجود می باشد و بر اساس نیاز می توان آن را انتخاب و خرید کنید.
میکروفن تک کانال VJM-251 و میکروفن بی سیم دو کانال JTR مدل VJM-252 از مدل های بی سیم فرکانس VHFمی باشد.
میکروفن بی سیم JTR مدل UEM-992TB
میکروفن با سیم JTR
میکروفون با سیم JTR در مدل های دستی شامل DLX-841 , DLX-842 , DLX-843 , DLX-844 , DLX-845 , DLX-846 , DLX-848 , XL-41 می باشد. مدل یقه ای میکروفن جی تی آر CXL-846
,CM-1000 , CM-2000 و هدمیکی آن HC-650 , HD-700 می باشد.
سیستم کنفرانس
شرکت JTR با استفاده از تکنولوژی های بروز دنیا سیستم های کنفرانس خود را با طرح های مختلف و انواع کاربری مختلف تولید و عرضه بازار کرده است تا ارتباط در داخل و یا خارج سالن کنفرانس یا کیفیت فوق العاده بالایی انجام گردد.
سیستم های کنفرانس دیجیتال جی.تی.آر دارای قابلیت های ویژه ای از جمله سیستم رای گیری، سیستم حضور غیاب، ضبط جلسات، کنترل هوشمند دوربین فیلمبرداری و… می باشند. سیستم های کنفرانس پیشرفته JTR دارای بالاترین سطح کیفیتی ساخت می باشند و تمام استاندارد های جهانی 9001-2000 , CE , FCC , IEC , ISO را دریافت کرده اند.
باند
باند جی تی آر در بالاترین سطح کیفیتی تجهیزات صوتی حرفه ای قرار دارند و یک رقیب اصلی برای برند های معروف امریکایی و اروپایی به حساب می آیند.
باند های جی تی آر به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می شوند و این دو دسته نیز در مدل های متنوع تولید و عرضه می شود. داشتن تیوتری با دوام ، ووفر پر قدرت و مقاوم ، استفاده از قطعات با کیفیت دسته اول جهانی کراس آور ، بدنه ای مستحکم و جامدادی فوق حرفه ای ، از مشخص های این کمپانی معروف تایوانی است که موجب افزایش کیفیت صدا، دوام بالا در دراز مدت، و افزایش حجم صدا می شود.
پیجینگ
در زمینه سیستم های صوتی پیجینگ که جزوی از تجهیزات PUBLIC ADDRESS SYSTEM محسوب می شوند، شرکت JTR به صورت کاملا تخصصی با تنوع بسیار بالای محصولات در حال فعالیت است و در بسیاری از پروژه های مهم دنیا مورد استفاده قرار گرفته و رضایت بالای مشتریان را جلب کرده است.
از انواع محصولات پیجینگ بی شمار شرکت تایوانی JTR می توان بلندگو ستونی و یا دیواری ، بلندگو سقفی روکار و توکار، میکروفن پیجینگ، بلندگوی شیپوری هورن، تقویت کننده پیجینگ، دستگاه رادیو ، کنسول کنترل ارتباط پیجینگ، ولوم کنترل و … را نام برد.
سیم و کابل
کابل میکروفن ،کابل باند ،کابل مولتی پر ،کابل تصویر ،کابل برق، کابل کنترل، کابل شبکه، کابل کامپیوتر ،کابل پیجینگ و … همه و همه از تنوع و گستردگی سیم و کابل JTR می گویند. کابل هایی که با طرح های خلاقانه و استاندارد های جهانی به این شرکت تایوانی کمک می کنند تا با تولید کنندگان بزرگ اروپایی و آمریکایی رقابت کند.
سخن پایانی
در کنار کیفیت تولید با استاندارد های جهانی ،قیمت فوق العاده اقتصادی ،درک نیاز بازار از محصولات صوتی ،بروز رسانی تکنولوژی پایان ناپذیر در صنعت JTR، تنوع و کثرت محصولات وسیع و جذاب صوتی حاصل پایداری این برند خوشنام در اکثر بازار های بین المللی تقاضا ،از جمله کشور عزیزمان ایران می باشد و این شرکت را به یکی از بزرگترین شرکت ها در شرق آسیا تبدیل کرده است.
شرکت یاماها (YAMAHA) که اول شرکت Nippon Gakki نام داشت، در اواخر دهه 80 میلادی در شیزویکا ژاپن تاسیس شد و در ابتدا به تولید آلات موسیقی پرداخت. یاماها به دلیل تولید آلات مختلف موسیقی از جمله انواع پیانو ، گیتار ، ویولن و دیگر آلات برنجی و چوبی به بزرگترین تولید کننده ابزار موسیقی تبدیل شده و بخش عمده ای از شهرت خود را مدیون همین بخش است.
در اکتبر ۱۹۸۷در جشن صدمین سال تاسیس شرکت نام کمپانی رسما به شرکت یاماها تغییر یافت . دو سال بعد شرکت یاماها اولین دستگاه ضبط CD جهان را تولید کرد و ضمن خرید شرکت Sequential Circuits 51 درصد سهام رقیب خود یعنی کورگ را نیز خرید.
درباره ی شرکت یاماها در زمینه بلندگو
تاریخچه بلندگوهای صدای طبیعی شرکت یاماها (از سال 1967)
در سال 1967 شرکت یاماها تاریخچه خود را به عنوان یک تولید کننده بلندگو HiFi با repurposing و بهبود بلندگوی NS الکتون (صدای طبیعی) برای استفاده صوتی HiFi آغاز کرد. بلندگوی NS-1000/1000M در سال 1974 توسط شرکت یاماها عرضه شد که دارای اولین دیافراگم بریلیوم خالص در جهان است. این برند توانست به دلیل صدای واضح و باز خود ، تحسین جهانی را به دست آورد. پس از آن شرکت یاماها مدل هایی مانند NS-451 و NS-10M را با صدایی با کیفیت و قیمت مناسب تولید کرد.
شرکت یاماها در ۱۹۷۲ انواع بلندگوهای انتشار متوسط NS-620/NS-630/NS-650 را معرفی کرد. اما محبوبیت خود را با بلندگو NS-1000M که سال بعد معرفی شد در میان کاربران بیشتر کرد.
اولین دیافراگم بریلیوم خالص جهان در NS-1000Mکه یک مانیتور حرفه ای شاهکار بود استفاده شد و احترام زیادی برای یاماها به دست آورد. این بلندگو در سال 1974 عرضه شد. وزن سبک بریلیوم با سختی بالا و سرعت انتشار صدا بیش از دو برابر تیتانیوم و منیزیم، از روزهای اول توجه را به عنوان یک ماده دیافراگم ایده آل جلب کرده بود.
سپس شرکت یاماها هرساله با تولید بلندگوهای با کیفیت تر و با فناوری های جدیدتر توانست جایگاه خود را در زمینه تولید محصولات صوتی ثابت کرده و مخاطبان زیادی بدست آورد.
در سال 2002 شرکت ياماها توليد لوازم تيراندازي خود را متوقف کرد. اين مجموعه يکي از موفقترين مجموعههاي ياماها بود که از سال 1959 آغاز شده بود و شش قهرمان در پنج المپيک جهاني با اين تير و کمانها به قهرماني رسيده بودند. دو سال بعد ياماها شرکت آلماني نرمافزارهاي صوتي «استينبرگ» را از پيناکل خريداري کرد.
در ژوئيه سال 2007 ياماها شرکت کمبل را که توليدات آنها را به انگلستان وارد ميکرد، خريداري و آن را به يکي از شعبههاي خود در اروپا تبديل كرد.
در دسامبر همان سال ياماها ضمن عقد قرارداد با يک بانک اتريشي، تمام سهام شرکت «بوسندورفر» را خريد و به توليدات اين شرکت با نام خود ادامه داد.
کمپانی یاماها در کنار موتورسيکلت و لوازم موسيقي، همچنين کالاهاي صوتي و تصويري، نيمه رساناها، کالاهاي کامپيوتري، وسائل ورزشي، وسائل گلف، مبلمان، موتور کشتي و قايق، لوازم منزل، روباتهاي صنعتي، فلزات تخصصي، ابزار ماشينآلات و خودروهاي برف روب هم توليد ميکند که به همه آنها هم نام تجاري ياماها داده است.
موفقيت ياماها، گواهي بر کيفيت و کارکرد کالاهايش است و اين موفقيت فقط از طريق تبليغات و گوش کردن به توصيههاي مشاورين نامهاي تجاري، حاصل نشده است و همين کارکرد و کيفيت است که توانسته به گوناگونترين کالاها هم وحدت ببخشد.
به عبارت ديگر در شرايطي که بسياري از نامهاي تجاري به جاي صرف هزينه بيشتر براي ارتقاي کيفيت توليد، آن را خرج بازاريابي ميکنند، ياماها ثابت کرده که کالاهاي با کيفيت بالا و با کارآيي خوب، مشتريان را جلب ميکنند، نه کمپينهاي تبليغاتي پر زرق و برق.
تاریخچه بلندگو های برند یاماها
یاماها برند ابر قدرت
برند یاماها، به عنوان یکی از اصیل ترین برندهای فعال در صنعت موسیقی شناخته شده است و از آن دسته برندهایی است که نیازی به معرفی ندارد. این برند که تقریبا در اوایل سده ۱۹۰۰ میلادی شروع به فعالیت کرده تا کنون توانسته جایگاه خودش را به عنوان یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده ادوات و تجهیزات موسیقی حفظ نماید.
همچنین دسته بندی های غنی از انواع تجهیزات و ابزارهای حوزه موسیقی نیز یکی دیگر از دلایل قدرت این برند می باشد. از دیگر مجموعه محصولات شرکت یاماها به اسپیکر یاماها، اسپیکر دیواری یاماها و بلندگو سقفی یاماها می توان اشاره کرد. که درست مانند سایر دسته بندی های آن از تنوع محصول قابل تحسین و کیفیت و کارایی ایده آلی برخوردار است.
سخن پایانی
اکنون شرکت ياماها بزرگترين سازنده لوازم موسيقي در دنياست. موتورسيکلت ياماها نيز پس از هوندا در مقام دوم قرار دارد. کیفیت یکی از آن کلماتی است که مسائل مختلفی را پوشش می دهد و می تواند برای افراد مختلف در زمان های مختلف تفاوت داشته باشد. اما در یاماها تمام مفاهیم این کلمه به سمتی معنی میشود که منجر به توسعه و ساخت محصول با کیفیت شود.
تفاوت میکروفن های خازنی (کندانسر) و داینامیک (پویا)
هر دو زیر مجموعه ی میکروفنها محسوب می شوند و ماهیت کاری که انجام می دهند یکسان است، اما تفاوت های بسیاری هم دارند که بر روی عملکرد آن ها و نوع استفاده شان کاملا تاثیر گذار است. علت تفاوت میکروفن های خازنی و داینامیک ، نحوه ی عملکرد این دو گروه می باشد که در ادامه به توضیح هر یک به طور جداگانه خواهیم پرداخت.
میکروفن های خازنی یا کندانسر
همه ی میکروفن ها از هر نوع و کیفیتی وسیله ای هستند برای تبدیل انرژی صوتی به انرژی الکتریکی و میکروفن به عنوان یک مبدل انرژی عمل می کند. میکروفن های خازنی یا کندانسری همانطور که از نام شان پیداست، از یک خازن برای تبدیل صدا به سیگنال های صوتی استفاده می کنند. خازن ها قطعه الکترونیکی هستند که از دو صفحه ی رسانا تشکیل می شوند و انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کنند. مقدار این انرژی طبق فرمول انرژی خازن، به عواملی متعددی بستگی دارد که یکی از آن ها فاصله ی میان دو صفحه می باشد.
یعنی با کم و زیاد شدن فاصله ی دو صفحه ی خازن میزان ذخیره ی انرژی در آن به دلیل تغییر در ظرفیت خازن تغییر می کند و خازن برای آن که دوباره ظرفیت خود را در حالت پر نگهدارد، مجبور است مقداری انرژی الکتریکی جذب یا انرژی اضافه خود را تخلیه کند که همین امر موجب ایجاد جریان در مدار خواهد شد. اساس کار میکروفن های خازنی هم بر همین اصل استوار است.
میکروفن کندانسر
ساختمان یک میکروفن کندانسری از دو صفحه ی موازی رسانا که اولی بسیار بسیار حساس و متحرک و دومی محکم و ثابت است تشکیل می شود. با ایجاد یک صدا با یک فرکانس مشخص، صفحه ی متحرک هم نوسان با فرکانس دریافتی از صدا دچار ارتعاش و نوسان می شود که همین امر موجب تغییر در ولتاژ مدار و ثبت فرکانس هایی در قالب سیگنال از جنس انرژی الکریکی می شود که قابل ضبط و پخش به کمک بلندگومی باشد.
البته این سیگنال ها امپدانس بسیار بالایی دارند و به همین دلیل هم یک پری امپ در ساختار میکروفن های خازنی وجود دارد. از طرفی پری امپ موجود در میکروفن و همچنین خازن میکروفن نیاز به یک منبع تغذیه برای فعالیت خود دارند و به همین دلیل هم میکروفن های خازنی به یک باطری یا منبع فانتوم برای راه اندازی نیاز دارند. معمولا میکروفن های تریبونی، استودیویی ووکال، کنفرانسی، یقه ای و هدمیکی از نوع خازنی می باشند.
میکروفن های داینامیک
اساس کار میکروفن های داینامیک شاید کمی ساده تر به نظر برسد، اما با این حال بسیار کاربردی می باشند که در ادامه به علت آن اشاره خواهیم نمود. در ساختار میکروفن های داینامیک یک مگنت استوانه قرار دارد که یک سیم لوله ی حساس به دور آن پیچیده شده است و در ابتدای سیم لوله، در فوقانی ترین قسمت مگنت، یک پرده دیافراگم متحرک قرار دارد که به آن متصل است. همانطور که می دانید حرکت یک آهن ربا از میان یک سیم لوله طبق قانون القای الکترومغناطیسی فارادی، ایجاد جریان الکتریکی می کند که نوسانات آن هم سو با نوسانات دیاف بر اثر برخورد با فرکانس های صوتی می باشد و به این شکل می توان انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل نمود. میکروفن های دستی معمولی، برخی میکروفن های استودیویی، میکروفن های درامز ست از نوع میکروفن های داینامیک می باشند.
تفاوت میکروفن های خازنی و داینامیک
میکروفن های خازنی به دلیل ساختار ظریف و حساسی که دارند به شدت آسیب پذیرند و در صورت ضربه خوردن یا جابجایی مداوم ممکن است چار مشکل شوند. در صورت قرار گرفتن میکروفن های کندانسر در معرض صدا های شدید امکان دیستورت شدن صدا و یا حتی آسیب دیدن خازن کاملا وجود دارد. همچنین برای راه اندازی آن ها حتما به یک منبع تغذیه خارجی همچون باطری یا فانتوم پاور نیاز خواهید داشت. با در نظر گرفتن این نکات می توان به این نتیجه رسید که از میکروفن های خازنی بیشتر برای دریافت صدا های صاف و ضعیف تر یا از فاصله ی دور تر، مانند سخنرانی ها می توان بهره گرفت.
میکروفن های داینامیک مقاوت بسیار بالاتری نسبت به میکروفن های خازنی دارند، از این رو برای استفاده های دستی که تحت تکان های گاها شدید دست و یا ضربه احتمالی قرار دارند کاملا مناسب است. از طرفی برای ضبط صدای ساز های کوبه ای همچون درامز و صدا های خشن نیز مناسب می باشند و از همین رو همواره چند میکروفن داینامیک در استودیو های ضبط موسیقی وجود دارد.
لاین ارری به دسته ای خاص از بلندگو ها گفته می شود که از چند اسپیکرمجزا و زیر هم به صورت ستونی که قابلیت جدا شدن دارند تشکیل می شود و به صورت عمودی از سقف آویزان می شود.
بلندگو ها یا سیستم های لاین ارری قدمت طولانی در تاریخچه ی صوت جهان ندارند اما با همین مدت کمی که از ورود آن ها به بازار صدا می گذرد، توانسته اند به خوبی جایگاه خود را تثبیت کنند. علل اصلی استقبال کاربران از سیستم های ارری نقاط قوتی بود که نسبت به باند های ساده داشتند و به تعبیری دیگر توانسته بودند با کمی تغییرات نقاط ضعف باند های معمولی بازار را برطرف کنند و به عنوان یک سیستم همه چی تمام خود را معرفی کنند. همانطور که در اشاره شد، چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی، لاین ارری ها تفاوت های مهمی دارند که در ادامه به آن ها و همچنین تاثیرشان بر کاربردی تر شدن سیستم های صوتی خواهیم پرداخت.
تفاوت های لاین ارری
لاین ارری های معمولا از چند اسپیکر ذوزنقه ای شکل یکسان و گاها یک ساب ووفر تشکیل می شوند که به کمک پیچ های مخصوص زیر هم بسته می شوند. به کمک شکل فیزیکی اسپیکر های ارری امکان تغییر زاویه ی بین بلندگو ها وجود دارد و با همین قابلیت این امکان ایجاد می شود که باند ها به صورت کاملا صاف و ستونی و یا با کمی زاویه و هلالی شکل بسته شوند که البته یکی از مهم ترین نقاط قوت ارری ها همین شکل هلالی آن ها می باشد. معمولا در اسپیکر های ارری زاویه انتشار صدا به صورت 10 درجه عمودی و 100 درجه افقی می باشد که همین امر سبب می شود با بستن بلندگو ها زیر هم، دچار تداخل اعوجاج و یا دیستورت شدن صدا نشویم.
برخلاف باند های معمولی که معمولا زاویه پوشش دهی عمودی کمی دارند، ارری ها می توانند یک پوشش افقی و عمودی بسیار گسترده ایجاد کنند تا صدای شان به طور مستقیم فضای گسترده ای را پوشش دهد و از آن جایی امکان تغییر زاویه بین اسپیکر های یک ارری و تغییر در حجم صدای خروجی هریک از آن ها وجود دارد، می توان به کمک مهندسی صدا، سیستم را به گونه ای تنظیم نمود تا تمام فضای مقابل، چه در فاصله ی دور و چه در فاصله ی نزدیک، صدا را یکسان و یکنواخت دریافت کنند.
باند های معمولی از آن جایی که چنین زاویه پوشش دهی گسترده ای ندارند و صدا به ناچار از یک باکس خارج می شود، مجبورند برای صدا رسانی به ردیف های عقب تر و فواصل دور تر، با حجم بالاتری از صدا به کار خود ادامه دهند که در فاصله های نزدیک با حجم بالای صدا و در فاصله های دور تر یک صدای ضعیف و بی کیفیت را خواهیم داشت.
مقایسه ی توان لاین ارری و باند های معمولی
سیستم های ارری به دلیل تشکیل شدن از چند بلندگو مجزا طبیعتا توان بسیار بالاتری از یک باند معمولی دارند تا جایی که می توانند تا 6000 وات انرژی مصرف کنند و تا 132 دسی بل حجم صدا ایجاد کنند که تنها 8 دسی بل کمتراز صدای پرواز یک جت جنگنده است. اسپیکر های ارری معمولا به صورت 2تا 2تا باهم ست می شوند و این امکان را فراهم می کنند تا در یک لاین ارری همزمان از تیوتر برای صدا های زیر، میدرنج برای فرکانس های میانی و ساب ووفربرای صدا های بم استفاده شود که نتیجه آن پخش کلکسیونی از انواع صدا ها با دقت و کیفیت بسیار بالا خواهد بود.
کلام آخر
از زمان تولد ارری ها تا به امروز این سیستم به سالن های موسیقی و فضا های باز بسیاری راه یافتند و توانستند با ارائه قابلیت هایی از قبیل توان بسیار بالا، کیفیت پخش فوق العاده، زاویه پوشش دهی گسترده ، کابینت ضد آب و زیبایی منحصر به فرد ، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کنند و همچنان به مسیر رو به رشد خود ادامه دهند. ارری به دلیل انعطاف پذیری بالای خود و قابلیت تطابق با هر مکان و شرایط جوی، به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان زیادی در سراسر جهان خواهد بود.
فیلتر ساب سونیک چیست؟ و آیا استفاده از آن مفید است یا خیر؟
فیلتر ساب سونیک(SUB SONIC) یا اگر بخواهم بهتر بگویم، مدار ساب سونیک یک قطعه الکترونیکی می باشد که قبل از خروجی آمپلی فایر و یا قبل از ورودی ساب ووفر قرار می گیرد. وظیفه این برد حذف بخشی از فرکانس های صوتی و مانع وارد شدن آن به ساب ووفر می باشد. اما اصلا فرکانس های حذف شده در چه بازه ای هستند و چرا باید حذف شوند؟
همانطور که می دانید گوش انسان همانند یک میکروفن بسیار حساس فرکانس های صوتی را در قالب ارتعاشات هوا بر روی پرده گوش دریافت می کند و مغز انسان این ارتعاشات ثبت شده بر روی پرده گوش را به صدا تعبیر می کند. اما حتی گوش حساس انسان هم محدودیت هایی دارد و صدا هایی که امواج صوتی آن دارای بسامدی بیشتر از 20000 هرتز و یا کمتراز 20 هرتز باشد را تشخیص نمی دهد، اما دستگاه های صوتی و بلندگو ها قادرند فرکانس هایی خارج از این بازه نیز تولید کنند که موضوع مورد بحث ما ساب ووفر ها هستند.
ساب ووفر ها برای پخش صدا های بم و فرکانس های پائین ساخته شده اند و گاهی می توانند صدا هایی با فرکانس کمتراز 20 هرتز (خارج از محدوده شنوایی انسان) نیز تولید کنند و البته برای این کار، انرژی و برق قابل توجهی هم مصرف می کنند، در صوتی که انسان به کمک گوش خود نمی تواند آن ها بشنود. حتی گاهی در صورت فشار بیش از حد به ساب ممکن است باعث بهم ریختگی اوعجاج یا دیستورت شدن صدا بشود. از همین جهت مدار های سونیک طراحی شدند تا فرکانس های پائین تر از 20 هرتز را حذف کنند.
انواع ساب سونیک ها
ساب سونیک ها معمولا به دو صورت روی پروسسور ها وجود دارند. مدل های ساده که فقط روشن و خاموش می شوند و می توانند مدار را فعال یا غیر فعال کنند و از یک فرکانس مشخص شده ای به پائین همه را حذف کنند. و مدل های گین دار که می توانند بازه حذف فرکانس ها (CUT FREQUENCY) را برای شما تغییر دهند. مثال همه ی فرکانس های زیر 50 هرتز را فیلتر کنید یا آن را به 25 هرتز تغییر دهید. این آپشن در نوع دوم ساب سونیک ها آن ها را بسیار کاربردی تر از قبل نمود.
ساب سونیک، آری یا خیر؟؟
از نظر فنی و تئوری ایجاد صدا هایی که در بازه شنوایی انسان نباشد غیر منطقی به نظر می رسد و این سوال وجود دارد که چرا همه ی ساب ووفر ها را به این مدار مجهز نمی کنند؟ پاسخ را موزیسین های حرفه ای به شما خواهند داد:
“اگر چه انسان قادر به شنیدن صدا هایی با فرکانس پائین تر از 20 هرتز نیست! اما می تواند با بدن خود (به خصوص قلب و قفسه سینه) ارتعاش آن ها را حس کند، تا جایی که موجب افزایش فعالیت غدد فوق کلیوی و ترشح آدرنالین در بدن که در نهایت هیجان را به دنبال دارند می شوند.”
آن ها معتقدند استفاده از ساب سونیک ها هیجان را از موسیقی خواهد گرفت. شما هم می توانید آن را امتحان کنید.
برای مثال در ساختار آهنگ BASS I LOVE YOU از فرکانس های 10 هرتزی استفاده شده است.