بلندگو های لاین ارری (Line Array)

لاین ارری به دسته ای خاص از بلندگو ها گفته می شود که از چند اسپیکر مجزا و زیر هم به صورت ستونی که قابلیت جدا شدن دارند تشکیل می شود و به صورت عمودی از سقف آویزان می شود.

بلندگو ها یا سیستم های لاین ارری قدمت طولانی در تاریخچه ی صوت جهان ندارند اما با همین مدت کمی که از ورود آن ها به بازار صدا می گذرد، توانسته اند به خوبی جایگاه خود را تثبیت کنند. علل اصلی استقبال کاربران از سیستم های ارری نقاط قوتی بود که نسبت به باند های ساده داشتند و به تعبیری دیگر توانسته بودند با کمی تغییرات نقاط ضعف باند های معمولی بازار را برطرف کنند و به عنوان یک سیستم همه چی تمام خود را معرفی کنند. همانطور که در اشاره شد، چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی، لاین ارری ها تفاوت های مهمی دارند که در ادامه به آن ها و همچنین تاثیرشان بر کاربردی تر شدن سیستم های صوتی خواهیم پرداخت.

 

بلندگو های لاین ارری

تفاوت های لاین ارری

لاین ارری های معمولا از چند اسپیکر ذوزنقه ای شکل یکسان و گاها یک ساب ووفر تشکیل می شوند که به کمک پیچ های مخصوص زیر هم بسته می شوند. به کمک شکل فیزیکی اسپیکر های ارری امکان تغییر زاویه ی بین بلندگو ها وجود دارد و با همین قابلیت این امکان ایجاد می شود که باند ها به صورت کاملا صاف و ستونی و یا با کمی زاویه و هلالی شکل بسته شوند که البته یکی از مهم ترین نقاط قوت ارری ها همین شکل هلالی آن ها می باشد. معمولا در اسپیکر های ارری زاویه انتشار صدا به صورت 10 درجه عمودی و 100 درجه افقی می باشد که همین امر سبب می شود با بستن بلندگو ها زیر هم، دچار تداخل اعوجاج و یا دیستورت شدن صدا نشویم.

برخلاف باند های معمولی که معمولا زاویه پوشش دهی عمودی کمی دارند، ارری ها می توانند یک پوشش افقی و عمودی بسیار گسترده ایجاد کنند تا صدای شان به طور مستقیم فضای گسترده ای را پوشش دهد و از آن جایی امکان تغییر زاویه بین اسپیکر های یک ارری و تغییر در حجم صدای خروجی هریک از آن ها وجود دارد، می توان به کمک مهندسی صدا، سیستم را به گونه ای تنظیم نمود تا تمام فضای مقابل، چه در فاصله ی دور و چه در فاصله ی نزدیک، صدا را یکسان و یکنواخت دریافت کنند.

باند های معمولی از آن جایی که چنین زاویه پوشش دهی گسترده ای ندارند و صدا به ناچار از یک باکس خارج می شود، مجبورند برای صدا رسانی به ردیف های عقب تر و فواصل دور تر، با حجم بالاتری از صدا به کار خود ادامه دهند که در فاصله های نزدیک با حجم بالای صدا و در فاصله های دور تر یک صدای ضعیف و بی کیفیت را خواهیم داشت.

بلندگو های لاین ارری

 

 

مقایسه ی توان لاین ارری و باند های معمولی

سیستم های ارری به دلیل تشکیل شدن از چند بلندگو مجزا طبیعتا توان بسیار بالاتری از یک باند معمولی دارند تا جایی که می توانند تا 6000 وات انرژی مصرف کنند و تا 132 دسی بل حجم صدا ایجاد کنند که تنها 8 دسی بل کمتراز صدای پرواز یک جت جنگنده است. اسپیکر های ارری معمولا به صورت 2تا 2تا باهم ست می شوند و این امکان را فراهم می کنند تا در یک لاین ارری همزمان از تیوتر برای صدا های زیر، میدرنج برای فرکانس های میانی و ساب ووفر برای صدا های بم استفاده شود که نتیجه آن پخش کلکسیونی از انواع صدا ها با دقت و کیفیت بسیار بالا خواهد بود.

 

کلام آخر

از زمان تولد ارری ها تا به امروز این سیستم به سالن های موسیقی و فضا های باز بسیاری راه یافتند و توانستند با ارائه قابلیت هایی از قبیل توان بسیار بالا، کیفیت پخش فوق العاده، زاویه پوشش دهی گسترده ، کابینت ضد آب و زیبایی منحصر به فرد ، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کنند و همچنان به مسیر رو به رشد خود ادامه دهند. ارری به دلیل انعطاف پذیری بالای خود و قابلیت تطابق با هر مکان و شرایط جوی، به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان زیادی در سراسر جهان خواهد بود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *