تاریخچه بلندگو شیپوری

به جرات می توان ادعا کرد که بلندگو های هورن، قدیمی ترین بلندگو و اسپیکر تاریخ بشریت می باشند که به دست ایشان ساخته شد. در واقع ساختار شیپوری مانند اون به گونه ای است که صدا را تا ده ها متر آن طرف تر به خوبی پرتاب می کند و همین امر بارز ترین ویژگی آن هاست.

در مورد مخترع بلندگو های شیپوری یا هورن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و افراد زیادی مدعی هستند که اولین بار از این تکنیک برای انتشار صدا استفاده کرده اند اما به هرحال چیزی که مهم است نوع کاربری و تاثیر آن ها بر بازار صداست که بدون شک ایده ی ساخت بسیاری از محصولات قرار گرفت.

پیشرفت بلندگو های شیپوری

بعد از اینکه مشخص شد به کمک ابزار الکترومغناطیس و ایجاد طول موج های مختلف می توان صدا ایجاد کرد، دانشمندان بر آن شدند تا صدای تولید شده توسط جریان الکتریسیته را گسترش دهند، و به فکر افتادند تا از شیپوری های قدیمی خود که آن را جلوی دهان می گرفتند و صحبت می کردند در این فناوری استفاده کنند.

پس از آن اولین بلندگو های ساخت دست بشر به وجود آمدند که هرچند کیفیت بالایی نداشتند اما پرتاب صدای قابل قبولی را ارائه می کردند که همین امر موجب شد تا در بسیاری از محافل، به ویژه اماکن پر سر و صدا همچون ورزشگاه ها از این نوع بلندگو ها استفاده کنند. معمولا آن ها را در ارتفاع نصب می کردند تا صدای خروجی از آن ها به خوبی منتشرشود.

بلندگو های شیپوری در دنیای امروز

امروز با پیشرفت علم و تکونولوژی، مدل های بسیار متنوعی از بلندگو در جهان وجود دارد و تولید می شود، اما همچنان بلندگو های شیپوری قرص و محکم در سر جای خود ایستاده اند و مشتریان بسیاری دارند. البته این امر که رفته رفته آن ها دستخوش تغییرات زیادی شدند و کیفیت شان بهتر شد نیز در بازار فروش آن ها بی تاثیر نبود.

بلندگو های شیپوری امروزه انواع بسیار متنوعی دارند، و این تنوع تنها در قدرت و اندازه شان خلاصه نمی شود، بلکه جنس بوق آن ها نیز به مرور تغییر کرد و از فلزی به شکل ABS ضد زنگ در آمد که در کاهش وزن شان نیز بسیار موثر بود. البته این به آن معنی نیست که دیگر بوق های فلزی تولید نمی شوند.

نوع جدید بلندگو های شیپوری

سری جدید بلندگو های شیپوری همان بلندگو های شیپوری موزیکال می باشند که کیفیت صدای آن ها بسیار بیشتر از بلندگو های هورن یونیت دار می باشد. از این سری از شیپوری ها که خیلی هم ظاهر شیپوری ندارند معمولا برای پخش موزیک در اماکن شلوغ همچون ورزشگاه و استادیوم ها استفاده می شود که بسیار پر توان هم ظاهر می شوند. معمولا بدنه آن ها را از جنس ABS ضد آب و ترمینال های اتصال را واتر پروپ می سازند تا در محیط های باز که در معرض بارش باران و گرد و غبار قرار دارند دچار مشکل نشوند و بتوان از آن ها استفاده کرد.

 

 

بلندگو های ماشینی

و اما به سراغ یکی از محبوب ترین ایده ها در بکار گیری بلندگو های شیپوری می رویم که همان بلندگو های ماشینی هستند، البته اینکه نام ماشینی بر آن ها می نهیم اصلا به این معنا نیست که کاربرد دیگری ندارند، بلکه چون اغلب آن ها را در کاپوت خودرو جاسازی می کنند به این نام مشهور شده اند.

در هنگام نصب داخل کاپوت این بلندگو به کمک باطری خودرو راه اندازی می شود. یکی دیگر از کاربرد های بلندگو ماشینی ، البته اغلب بلندگو ماشینی میکروفن سرخود، در صحنه های تئاتر و فیلم برداری می باشد که به دلیل ازدهام جمعیت از آن استفاده می کنند. ناگفته نماند که ارگان هایی همچون پلیس و آتشنشانی نیز از این دسته بلندگو ها در هنگام عملیات استفاده می کنند.

بلندگو شیپوری در چراغگردان

بدون شک تابحال بار ها با صدای بلندگو ماشین پلیس راهنمایی رانندگی، آمبولانس، آتشنشانی و… رو به رو شده اید که در خیابان مشغول هشدار دادن به سایر ماشین ها بوده اند، در چراغگردان این ماشین ها نیز از یک بلندگو شیپوری کوچک استفاده شده است تا بتوانند به خوبی صدا را در خیابان های شلوغ ساطع کنند.

همانطور که مشاهده کردین بلندگو های هورن استفاده های بسیار متنوعی دارند و در جای جای زندگی ما به چشم می خورن. در این مقاله سعی شد تا کمی بیشتر با این اختراع سودمند بشری شما را آشنا کنیم.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *