تعاریف و اصطلاحات دنیای صوت

در دنیای صوت و موسیقی نیز همانند هر علم و تکنولوژی دیگری یکسری تعاریف و یکا وجود دارد که به کمک آن ها می توان یک محصول را معرفی یا آن را با محصول دیگری مقایسه ی فنی کرد. بگذارید با یک مثال مفهوم را بیشتر توضیح بدم، برای مثال علم فیزیک با شاخص هایی همچون سرعت، شتاب، وزن که واحد هایی همچون متر بر ثانیه، متر بر مجذور ثانیه و گرم دارند ظاهر می شوند، علم صوت نیز که خود زیر شاخه ای از فیزیک محسوب می شود هم طبیعا دارای شاخص ها و واحد هایی هست، همانند فرکانس صوتی که با هرتز اندازه گیری می شود و یا شدت صوت که با واحد بل محاسبه می شود.

پس از همه ی این ها در این مقاله قصد داریم تا تعداد از شاخص های مهم در صنعت صوت را به شما معرفی کنیم و توضیحات مختصری درمورد آن ها و تاثیرشان بر کارایی دستگاه های صوتی را شرح دهیم. از آنجایی که صنعت صوت دستگاه ها و تجهیزات گوناگونی را شامل می شود و هر دستگاه یکا های خاص خود را دارد (هرچند که بعضی از آن ها مشترک با سایر دستگاه ها هستند)، پس به نوبت به سراغ آن ها رفته و شرح می دهیم.

1- انواع باند و اسپیکر

اسپیکر ها را می توان در 3 دسته ی فول رنج، 2WAY و 3WAY تقسیم بندی نمود، سیستم های فول رنج یک بلندگو برای خروج صدا دارند و همه ی صدا های اعم از زیر یا بم از یک خروجی ساطع می شوند. باند مدل 2WAY دارای ووفر و تیوتر مجزا می باشد که کمک می کند فرکانس های بالا از تیوتر و فرکانس های پائین از ووفر پخش شود که این امر موجب تفکیک بهتر صدا و افزایش کیفیت پخش می شود. نوع آخر که 3WAY نام دارد، علاوه بر ووفر و تیوتر، دارای میدرنج نیز می باشد که به افزایش کیفیت پخش کمک می کند، البته این خانواده از باند نسبت به دو مدل قبلی بسیار کم تولید هستند.

اسپیکر دکوراتیو جی تی آر JTR JM8080T

2- قدرت خروجی لحظه ای یا PEAK

قدرت خروجی پیک یا قله در واقع حداکثر توان لحظه محسوب می شود، برای مثال در باند ها، توانی تحت عنوان پیک درنظر گرفته می شود که در واقع آخرین توان باند است. البته باند تنها برای لحظه می تواند به آن برسد و مجدد به توان های پائین تر برگردد. کار کردن در توان پیک به مدت طولانی سبب آسیب رسیدن به باند و یا سوختن تیوتر و ووفر می شود.

3- قدرت خروجی موثر یا RMS

این عدد در واقع توان واقعی یا همان توان پیوسته ی باند را نشان می دهد. برای مثال اگر باندی توان موثر 600 واتی را داشته باشد، می تواند بدون مشکل در همان توان به صورت پیوسته کار کند بدون اینکه مشکلی برایش ایجاد شود.

4- حساسیت یا sensitivity

حساسیت در باند: sensitivity یا آستانه ی تحریک پذیری در بلندگو ها یکی از مهم ترین شاخص های انتخاب بلندگو به حساب می آید که معمولا کمتر به آن توجه می شود. همانطور که می دانید واحد اندازه گیری شدت صوت، بل می باشد که معمولا آن را با دسی بل به کار می برند.

اگر یک بلندگو برای مثال 90 دسی بل حساسیت داشته باشد به این معنی است که اگر به آن 1 وات توان داده شود حجم صدایی به شدت 90 دسی بل را ساطع می کند. حال اگر این توان 2 برابر شود، به میزان 3 دسی بل به مقدار اولیه حساسیت اضافه می شود، در همین مثال اگر توان را چند بار دو برابر کنیم که می شود 1 – 2 – 4 – 8 وات، حجم صدا به ترتیب 90 – 93 – 96 – 99 دسی بل خواهد شد و به همین ترتیب تا میزان توان بلندگو و آمپلی تغذیه، قابل ارتقاع خواهد بود. پس حساسیت یا sensitivity بسیار حائز اهمیت است، به حدی که کمک می کند پاور مناسبی را برای باند خود انتخاب کنیم.

حساسیت میکروفن: این شاخص در میکروفن ها کمی متفاوت است. در میکروفن در واقع حساسیت به معنی میزان ولتاژ الکتریکی خروجی در ازای مقدار مشخصی از فشار صوتی می باشد که به میکروفن وارد می شود. هرچه میکروفن حساسیت بالاتری داشته باشد، میزان ولتاژ خروجی از آن در یک شدت صدایی ثابت، بیشتر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : آموزش کار با افکت میکسر دایناکورد

 

5- حداکثر SPL

حداکثر SPL در میکروفن: مقدار حداکثر SPL در میکروفن که با واحد دسی بل اندازه گیری می شود نشان دهنده ی آستانه ی تحمل میکروفن در برابر یک شدت صوتی می باشد، برای مثال اگر حداکثر اس پی ال یک میکروفن 120 دسی بل باشد و شما حجم صدایی بیشتراز 120 دسی بل به آن وارد کنید، میکروفن قادر به تشخیص طول موج های صوتی و تفکیک آن ها نخواهد بود و صدای خروجی آن دچار درهم ریختگی و اصطلاحا خش خواهد شد. هرچند که این یک ضعف یا نقطه قوت محسوب نمی شود و هر میکروفن متناسب با کاربری خود ساخته می شود، اما هرچه میزان حداکثر SPL در میکروفن بالاتر باشد می توان گفت میکروفن انعطاف پذیر تری در اختیار داریم که در شدت های بالای صوتی نیز به خوبی کار می کند.

حداکثر SPL در باند: همانطور که در بخش sensitivity توضیح دادیم، با افزایش توان ورودی به باند، شدت صدای خروجی از آن افزایش می یابد و در نهایت به عدد حداکثر SPL باند می رسد که نهایت شدت صدای قابل قبول آن است، پس از این آستانه با افزایش میزان توان ورودی به بلندگو، صدای خروجی از آن دچار دیستورت یا بهم ریختگی عوجاج اصلی می شود که نتیجه ی آن افت محسوس کیفیت صدا می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *