همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، باند ها دارای دو نوع اکتیو و پسیو می باشند و ساختار داخلی آن ها می تواند 2way یا فول رنج باشد. همینطور جنس بدنه ی باند می تواند از جنس چوب یا فایبرگلاس باشد که در این مقاله قصد داریم هریک از آن ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار بدیم.

فرض کنید شما یک مهندس صوت هستید و می خواهید یک باند به سلیقه ی خود طراحی کنید، پس گام به گام به ما همراه باشید.

طراحی باند

قبل از هرچیزی ، همانند هر طراحی دیگری، می بایست این اصل را در نظر بگیریم که هدف و توقع ما از طراحی باند چیست، آیا کیفیت در باند اولویت است یا هزینه ی کم، شدت صدا اهمیت دارد یا تفکیک و شفافیت صدا، آیا قرار است مکان باند ثابت باشد یا به صورت پیوسته جابجا خواهد شد. حال ما فرض را بر این می گیریم که می خواهیم یک باند تمام عیار که بر اثر جابجایی مداوم هم مقاوم باشد را طراحی کنیم. پس به سراغ مرحله ی اول می رویم.

ساخت و تشکیل باند

باند فول رنج یا 2way ؟

باند های فول رنج تنها از یک بلندگوی داخلی تشکیل می شوند و همه ی صدا ها و فرکانس های تولیدی از آن خارج می شوند. باند های فول رنج از آنجایی که می بایست هم صدا های زیر و هم صدا های بم را تولید کنند، فیزیک شان به گونه ای طراحی می شود که بتوانند این کار را انجام دهند، به طور مثال هرچه اندازه ی بلندگو کوچک تر باشد، پخش صدا های بم سخت تر و در مقابل پخش صدا های تریبل آسان تر خواهد شد. با توجه به این توضیحات نمی توان از یک اسپیکر فول رنج توقع زیادی داشت، چرا که قطعا در پخش فرکانس های خیلی پایین یا خیلی بالا موفق نخواهد بود و قالبا صدا های میانی را پخش خواهد کرد. پس اگر می خواهیم یک باند تمام عیار طراحی کنیم نیاز به فناوری 2way خواهیم داشت.

مختصری از فناوری باند 2way

در فناوری ساخت باند 2way از یک ووفر و تیوتر جدا و همینطور یک یا دو کراس آور استفاده می شود. ووفر معمولا یک اسپیکر 8 تا 15 اینچ با توانایی ویژه در پخش صدا های بم می باشد و تیوتر یک اسپیکر کوچک با اندازه ی 0.5 تا 3 اینچ جهت پخش صدا های زیر و تریبل می باشد که به همراه کراس آور که یک قطعه الکترونیکی می باشد هر سه داخل باکس باند قرار می گیرند. کراس آور صدای دریافتی را تفکیک و در اختیار ووفر و تیوتر قرار می دهد که نتیجه ی این تلاش یک صدای بسیار با کیفیت با بیس و شفافیت بالا در صدای خروجی باند خواهد بود.

ساخت و تشکیل باند

بلندگو دکوراتیو ۲way

اکتیو یا پسیو؟

پس از انتخاب نوع بلندگو داخلی و سایز آن، نوبت به تصمیم گیری در مورد تغذیه این باند خواهد رسید. شما می توانید برای راه اندازی باند از آمپلی فایر و پاور میکسر که یک دستگاه مستقل است استفاده کنید و مدیریت باند رو هم به همان دستگاه مرکزی بسپارید که در این صورت یک باند پسیو خواهید داشت. گزینه ی بعدی استفاده از یک پاور و ترانس داخلی برای باند می باشد که مدار آن داخل جعبه باند قرار می گیرد و به طور خاص نیروی مورد نیاز بلندگو ها و کراس آور را تامین خواهد. در این حالت شما تنها کافیست به کمک یک کابل معمولی پاور، باند را مستقیما به برق شهر متصل کنید که در این صورت یک باند اکتیو خواهید داشت.

البته باند اکتیو هم برای راه اندازه به سیگنال های صوتی که در میکسر ساخته می شود نیاز دارند که برای این کار هم 2 گزینه پیش روی شماست، استفاده از یک میکسر خارجی که به مراتب ارزان تر و سبک تر از پاورمیکسر است و تنها برای تامین سیگنال و مدیریت باند شما طراحی شده نه تامین نیرو، و یا استفاده از یک میکسر و پنل کوچک داخلی در باند که این امکان را فراهم می کند تا به طور مستقیم میکروفن، فلش مموری، گاها بلوتوث و حتی تلفن همراه خود را مستقیما به باند وصل کنید و به کمک ولوم ها و فیدر های در نظر گرفته شده در پشت باند، سیستم صوتی خود را مدیریت کنید.

نکته مهم

لازم به ذکر است که کابل ارتباطی در باند های پسیو معمولا از نوع TRS , TR و SpeakOn می باشد که در باند های اکتیو معمولا به شکل XLR ظاهر می شود.

ساخت و تشکیل باند

باکس، کابینت، کیس یا جعبه ی باند، گام آخر!

پس طی کردن دو مرحله ی بالا به سراغ انتخاب جعبه باند میرویم، جعبه باند رو می بایست با توجه به 2 مرحله ی بالا انتخاب کرد چرا که جعبه باند پسیو و اکتیو، یا فول و 2way متفاوت هستند و اگر متناسب نباشند یا سایزشان درست نباشد درست در جای خود قرار نخواهد گرفت. باکس ها می توانند از جنس چوب فشرده با روش یا از جنس فایبرگلاس باشند که تفاوت های بسیاری دارند. باکس های چوبی معمولا ارزان تر هستند اما درد جابجایی های مدام ممکن است دچار مشکل شوند، همچنین شکل ساده ای دارند و در طراحی آن ها چیزی به اسم مهندسی صوت و آکوستیک وجود ندارد که همین امر موجب تغییر جنس و کیفیت صدا خواهد شد.

در مقابل آن کیس های فایبرگلاس وجود دارند که به مراتب سبک تر و مقاوم تر هستند و ظاهر بسیار جذاب تری هم دارند. در طراحی کیس های فایبرگلاسی به دلیل آزادی عمل در قالب ریزی و طراحی، امکان فراهم کردن بستر مهندسی صدا و آکوستیک هم وجود دارد که این موضوع سبک به حداقل رسیدن تغییرات صدا و کاهش جذب صوت توسط دیواره ها خواهد.

با در نظر گرفتن این 3 مورد می تواند باند مورد نیاز را با دقت بیشتری تهیه کرد، البته بخش های فنی و  متعدد دیگری هم وجود دارند که جزو اطلاعات هر باند به حساب می آیند که در هنگام خرید می بایست به آن ها نیز توجه ویژه داشت، همچون فرکانس پاسخگویی، توان بلندگو، امپدانس، حساسیت، SPL و… که بعدا در یک مقاله ی جداگانه به آن ها نیز خواهیم پرداخت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *