سیستم اجرای زنده – بخش سوم

 

دستگاه مرکزی و تغذیه (آمپلی فایر و پاورمیکسر)

در اجرای زنده علاوه بر باند ها و اسپیکر ها که بسیار مهم هستند و یک نقش کلیدی در مجموعه ایفا می کنند، بخش بسیار مهم دیگری نیز وجود که ایستگاه مرکزی برای سیستم اجرای زنده محسوب می شود. همه ی ورودی ها و خروجی ها، مدیریت سیستم، امکانات و قابلیت ها و به طور خلاصه مدیریت کل سیستم صوتی در این بخش صورت می گیرد. از طرفی تغذیه بلندگو ها(از نوع پسیو) و میکروفن ها نیز بر عهده ی این بخش می باشد. به طور کلی سیستم های مورد استفاده در بخش مرکزی به دو صورت تامین می شوند:

  • پاور آمپلی فایر + میکسر

در این سیستم ها از یک پاور جداگانه به منظور تامین توان مورد نیاز بلندگو ها و یک میکسر یا پری امپ یا کارت صدا جهت مدیریت سیستم و تامین ورودی ها و خروجی ها، همینطور پردازش فرکانس های صوتی استفاده می شود. غالبا از این حالت زمانی استفاده می شود که تعداد بلندگو ها و توان مورد نیاز آن ها بالا باشد و یک پاورمیکسر حداکثر هزار واتی قادر به تامین همچین واتی نباشد، در این صورت همانطور که اشاره شد از یک پاور بزرگ تا چهار هزار وات و حتی بیشتر و همینطور یک میکسر(حتی خیلی کوچک و ساده) استفاده می شود که می توانند به خوبی از سیستم اجرای زنده ی ما پشتیبانی کنند.

پاور ها ساختار ساده ای دارند و تنها وظیقه شان تامین درست و کافی قدرت در سیستم می باشد اما میکسر ها که فاقد آمپلی و ترانس هستند وظایف به مراتب پیچیده تری دارند و به همین جهت انتخاب یک میکسر خوب و کار آمد بسیار حائز اهمیت است.

  • پاورمیکسر

همانطور که از نامشان هم پیداست پاورمیکسر ها از دو قسمت میکسر و پاور تشکیل می شوند که به صورت هم زمان در یک باکس قرار گرفته اند و ظاهری شبیه به یک میکسر با ارتفاع و وزن بیشتر دارند. توان پاورمیکسر ها محدود است و حداکثر چیزی حدود 1000 وات در هر لاین (چپ و راست) را تامین می کنند که بسته به امپدانس پاورمیکسر و امپدانس باند مورد استفاده مجموعا 4 یا 6 باند 15 اینچی را ساپورت می کنند. البته پاورمیکسر ها نیز مانند میکسر ها قابلیت اتصال به پاور آمپلی را دارا می باشند که در صورت لزوم به توان بیشتر می توان از آن بهره جست. پاورمیکسر ها به دلیل ظاهر جمع و جور و قابلیت های فراوان امروزه بسیار پر طرفدار هستند و کمپانی های دایناکورد و JTR از بهترین برند های تولید پاورمیکسر محسوب می شوند.

 

میکسر های مستقل و پاورمیکسر ها

از آنجایی که میکسر ها بخش حائز اهمیتی هستند و شناخت آن ها در انتخاب صحیح سیستم می تواند موثر باشد لازم دیدم تا توضیح کوتاه و مختصری هم راجع به آن ها بدهم. درمورد نقش آن ها در سیستم ها صوتی قبلا توضیح دادیم و گفتیم که مرکز مدیریت کل مجموعه محسوب می شوند و این مدیریت به کمک گین ها و فیدر ها صورت می کرد. میکسر ها بسته به تعداد کانال هایشان متفاوت اند، در اکثر میکسر ها هر کانال یک ستون مربوط به خود را دارا می باشد که در قسمت بالایی این ستون ورودی ها قرار دارند و پس از آن گین های مربوط به تنظیمات زیر و بم صدای همان لاین، گین تنظیم میزان افکت، تنظیمات لفت و رایت کردن صدا و یک کلید مربوط به روشن و خاموش کردن لاین قرار دارد و در آخر فیدر مخصوص تنظیم حجم صدا قرار دارد.

میکسر های جدید تر دارای درگاه اتصال بلوتوث و خروجی دیجیتال صدا جهت رکوردر می باشند. افکت ها نیز بخش بسیار مهمی از یک میکسر را تشکیل می دهند و انتخاب درست افکت می تواند بسیار مناسبی را ایجاد کند. تعداد کانال میکسر ها را متناسب با تعداد ورودی ها و میکروفن ها انتخاب کنید، صرفا یک میکسر با تعداد زیادی کانال انتخاب بهتری نیست.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *