سیستم صوت خانگی

برای سیستم صوت خانگی حقیقت این است که در دنیای شلوغی زندگی می کنیم و هر روز ساعت ها در محل کار به فعالیت می پردازیم و نهایتا پس از خستگی بسیار از تحمل اصوات در هم تنیده که به راستی گوش حساس انسان را آزار می دهند، به خانه می رسیم.

یک موزیک خوب به همراه سیستم صوتی با کیفیت و یا حتی یک سینمای خانگی مناسب که حس حضور در یک سالن درست و حسابی را تداعی کند، می تواند با اصوات و موسیقی دلنشین خود خستگی را از گوش ها و روح و جسم انسان خارج کند و کمتر کسی است که به این اصل باور نداشته باشد. سیستم های صوتی خانگی با همین منطق توانستند خیلی سریع همه گیر شده و جایگاه خود را در منازل ما تثبیت کنند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی تفاوت های انواع سیستم های صوت خانگی بپرازیم.

معمولا دو نوع سیستم صوت حرفه ای برای منازل پیشنهاد می شود که عبارت هستند از:

1- سینمای خانگی

2- سیستم صوت Satellite

سینما های خانگی مدت هاست به بازار ایران عرضه می شوند و شاید قدیمی ترین نسل آن همان ضبط های صوت سی دی خور سونی باشند که یاد آور روز های گذشته و ایام قدیم هستند. این ضبط ها دارای دو بلندگو 2way بودند که طبق شناسنامه ای که داشتند تا 600 وات می توانست توان صوتی ایجاد کنند.

سیستم صوت خانگی

سیستم صوت خانگی

پس از مدت کوتاهی سیستم های سینمای خانگی با پیرفت چشم گیری رو به رو شد و از آنجایی که تلویزیون های هوشند هم به بازار آمدند، مهندسین توانستند یه پل ارتباطی خوب و یک پیوند نا گسستنی میان صوت و تصویر ایجاد کنند. سری جدید سینما های خانگی دارای آمپلی فایر داخلی بودند و یک پخش کننده خوب و متوسط هم در آن ها وجود داشت که می توانست از انواع کارت های حافظه همچون USB و SD پشتیبانی کنند. همچنین درگاه بلوتوث و AUX هم در آن ها وجود داشت که امکان جفت شدن با تلفن های هوشمند را هم فراهم کرده بود و این یک قابلیت بسیار کاربردی به حساب می آمد.

سینما خانواده

سینما خانواده

 

درست همزمان با رشد و ترقی سینما های خانگی، سیستم های صوت Satellite هم وارد بازار شد تا رقابت بین این دو گروه به اوج خودش برسد.

سیستم های صوت satellite

سیستم های صوت satellite

سیستم های صوت satellite

 

بعد از بررسی های فراوان مهندسین به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به یک صدای برتر نیاز است که غیر از حجم صدا، پخش صدا نیز اهمیت بسیاری دارد و در صدد درآمدند تا طرح صدای 3 بعدی را به مرحله ی اجرا برسانند، از همین رو به طراحی سیستم های Satellite پرداختند.

تفاوت این سیستم در این بود که بجای استفاده از یک یا دو باند قدرتمند، از 5 یا 6 باند کوچکتر در آن بهره گیری می شد و به این ترتیب صدا در تمام محیط به طور یکنواخت پخش می شد. این سیستم ها همچنین دارای یک ساب ووفر نیز بودند که به دلیل کم بودن صدای بیس ناشی از کوچک بودن بلندگو ها کاملا ضروری بود. بدین شکل تنظیمات صوت و افکت نیز بهتر اجرا می شد و این امکان کاملا وجود داشت که برای شرایط مختلف صوتی همچون سینمایی، ورزشی، پخش موزیک و … تنظیمات را به خوبی تغییر داد.

نسل جدید سیستم های صوت خانگی

اما پس از همه ی این ها، دنیای مدرن تکونولوژی خواهان یک محصول تازه بود تا کیفیت را هرچه بیشتر افزایش دهد، همچنین از طرفی سیم کشی های دست و پا گیر و در معرض چشم به نوعی خود یک مشکل حل نشدنی محسوب می شد که به نظر غیر قابل حل می رسید، اما با ورود یک سیستم تازه به بازار، همه ی این مشکلات به یک باره حل شد و دریچه ای تازه به دنیای صوت خانگی باز که با رونق گرفتن بازار خانه های هوشمند، این رونق بیشتر هم شد.

سیستمی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، سیستم های حرفه ای صوت خانگی نام دارد.

در این سری از سیستم های صوتی به طور حرفه ای از لوازم و ادوات استفاده می شود و کابل کشی ها و نصب بلندگو ها اغلب به صورت توکار انجام می شود، تا بدین شکل از شر کابل های مزاحم و دست و پا گیر بودن بلندگو ها به طور کامل خلاص شویم و به نوعی سیستم را در دل خانه جای دهیم.

تفاوت دیگری که میان این سیستم ها و سینما های خانگی وجود دارد، توان آن هاست! معمولا سینما های خانگی توان کمی دارند و تعداد بلندگو های آن محدود است، پس اگر فضای شما کمی بزرگتر شود به مشکل خواهید خورد، در حالی که در سیستم های حرفه ای صوت خانگی به میزان نامحدود توان و بلندگو می توانید استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم صوت حرفه ای خانگی:

1- پاورمیکسر و منبع تغذیه

پاور میکسر و منبع

پاور میکسر و منبع تغذیه

 

بدون شک اصلی ترین برتری این دستگاه برخورداری از یک میکسر خوب و با کیفیت به همراه آمپلی جون دار و قدرتمند است که تفاوت های بسیاری را رقم میزند و عمر دستگاه بسیار طولانی خواهد بود. امکان افزایش توان در صورت لزوم، ورودی میکروفن، زون بندی صوتی و تعمیر پذیری این دستگاه از دیگر برتری های یک پاورمیکسر حرفه ای محسوب می شود که در سینما های خانگی کمتر به چشم می خورد.

2- باند های حرفه ای 2way ووفر دار از نوع سقفی یا دیواری

بلندگو سقفی

بلندگو سقفی خانگی

بلندگو دکوراتیو خانگی

بلندگوی دکوراتیو خانگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنوع در نوع و توان بلندگو ها دست شما را بسیار باز خواهد گذاشت تا بهترین انتخاب را برای هر فضا داشته باشید. بلندگو های سقفی ووفر دار و ضد آب و گرد و غبار و بخار می تواند بستری فراهم کند تا بلندگو های خود را حتی به سوی آشپزخانه و حمام و استخر و… هم بکشانید و در هیچ محیطی خود را از شنیدن یک صدای با کیفیت محروم نکنید.

همچنین بلندگو های دیواری قدرتمند و شیک که می توانند انتخاب بسیار خوبی برای تراس و آلاچیق ها باشد.

تفاوت دیگر در این است که شما هرکدام را انتخاب کنید، فقط یک بار آن را نصب و راه اندازی خواهید کرد و تا همیشه از سیم کشی و جابجایی آن ها که خود عامل فرسایش سیستم هاست بی نیاز خواهید بود.

بحث پیرامون سیستم های صوت حرفه بسیار جذاب و دنباله دار است و ما قصد داریم تا در مقاله ای دیگر به طور مفصل به تشریح برتری و ویژگی های آن بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *