هوشمند سازی خانه (Smart Home)

هوشمند سازی خانه ها بخصوص سیستم صوت هوشمند ساختمان حرفه ایست که سال هاست در اروپا و آمریکای مرکزی رونق گرفته و متقاضیان زیادی را هم دارد. تکونولوژی هوشمندسازی ساختمان نزدیک به یک دهه پیش وارد ایران شد و از آن زمان تا کنون رو به جلو به مسیر خود ادامه داد. تا اکنون به مرحله ای رسیده باشد که تا حدودی خود را به رقبای آسیای شرقی خود نزدیک و نزدیک تر کند. قبل از هر توضیح دیگری بگذارید مقدمه ای در این باب مطرح کنم.

 

مقدمه

هوشمند سازی خانه ها به معنی تجهیز لوازم خانگی به یک سیستم کنترل مرکزی و ترجیحا وایرلس و در حد بالای آن در بستر شبکه تعریف می شود. به طور خلاصه می توان گفت که هوشمند سازی منازل این امکان را به شما می دهد که دسترسی خود را به امکانات منزل آسان تر کنید.

برای مثال همه ی سیستم روشنایی یک منزل را می توان به کمک یک پنل یا یک اپلیکیشن تلفن همراه کنترل نمود و یا سیستم گرمایش و تهویه خانه را قبل از رسیدن به منزل فعال یا غیر فعال کرد. در واقع پیشرفت صنعت هوشمند سازی به افزایش دسترسی و امکانات خانه سنجیده می شود.

اما یکی از مهم ترین بخش هایی که به تازگی به جمع خانه های هوشمند اضافه شده، سیستم صوت هوشمند ساختمان هستند که از سالن پذیرایی تا حمام  شما را تحت پوشش قرار میدهد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ها

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ها

سیستم صوت در خانه های هوشمند

تنوع استفاده از سیستم صوت هوشمند ساختمان بسیار گسترده است، تا جایی که پای آن ها به منزل های مسکونی نیز باز شده است. زمانی تنها انتخاب مشتریان برای تامین صوت مورد نیاز خانه سیستم های سینمای خانگی و یا ساند بار های گران قیمت بودند. که البته کیفیت کافی را دارا نبودند و بیشتر جنبه زیبایی داشتند. امروزه با توجه به نظر کارشناسان دیزاین داخلی، خانه ها و به خصوص اتاق پذیرایی به سمت ساده سازی و خلوت شدن هرچه بیشتر در حال حرکت اند که با توجه به این موضوع، سیستم های شلوغ و پر از سیم سینمای خانگی نوعی وصله ی ناجور محسوب می شود .

به همین دلیل سیستم های صوت حرفه ای به خانه های مردم راه یافتند. با استفاده از پیشرفته ترین سیستم صوت هوشمند ساختمان ، امکان پخش موزیک های گوناگون در نقاط مختلف ساختمان با بالاترین سطح کیفی صدا وجود دارد.

 

سیستم صوت هوشمند حرفه ای در منازل

بلندگو ها در واقع مهم ترین بخش سیستم صوت هوشمند ساختمان حرفه ای می باشند که با توجه با خانه مدنظر شما در انواع مختلف ساخته شده است. بلندگو های سقفی و دیواری دو خانواده اصلی این بلندگو ها محسوب می شوند. در خانه هایی که دارای سقف کاذب هستند بلندگو های سقفی توکار می تواند انتخاب بسیار مناسب و ایده الی باشد، چرا که داخل سقف کاذب قرار می گیرد.و بعد از نصب در پوش با سقف اتاق هم سطح و هم رنگ شده و معرض دید نخواهند بود.

همینطور به دلیل محل خاص خود از آسیب دیدگی نیز مصون هستند. البته که قرار گرفتن بلندگو سقفی در بالاترین نقطه ی اتاق کمک چشم گیری به پخش یکنواخت صدا هم خواهد کرد. و موضوع مهم تر اینکه دیگر خبری از سیم کشی های عجیب و غریب و در معرض دید نیست.

 

بیشتر بخوانید : نصب سیستم پیجینگ

 

آمپلی فایر و منبع پردازش و تغذیه صوت

همه ی بلندگو ها از هر نوع و کیفیتی برای راه اندازی به یک منبع تغذیه که وات مورد نیاز آن ها را فراهم کند نیاز دارند. کار آمپلی فایر پردازش و پخش صدا ( شامل قسمت میکسر ) و تقویت آن (شامل قسمت پاور) به منظور استفاده در بلندگو ها می باشد.

آمپلی فایر ها که یکی دیگر از اجزای کاربردی در سیستم صوت هوشمند ساختمان ها هستند. انواع و اقسام بسیار متفاوتی دارند. از طراحی مدارها که از نوع خازنی باشد یا ترانزیستوری گرفته تا قدرت های خروجی گوناگون آن که انواع مختلفی دارند.

در واقع آمپلی فایر مغز متفکر سیستم شماست که همه ورودی ها و خروجی ها به آن متصل می شود، مانند AUX ، USB ، بلوتوث و هر درگاه اتصال دیگری که دستگاه شما از آن پشتیبانی کند.

 

موارد استفاده

شما می توانید از سیستم صوت حرفه و بلندگو های سقفی خانه خود به منظور پخش موزیک زمینه استفاده کنید . یا تلویزیون خود را به آن متصل کنید تا از شر صدای ضعیف تلویزیون های خود خلاص شوید . و صدایی بسیار با کیفیت تر و یکنواخت تر را تجربه کنید. به این معنی که شما از طریق تکنولوژی سیستم صوت هوشمند ساختمان می توانید در هر جای خانه از اتاق و آشپزخانه گرفته تا در حیاط و حمام موسیقی دلخواه خود را پخش کنید و به آن گوش دهید.

برای رسیدن صدا به همه ی بخش های خانه دیگر نیازی نیستد. صدای تلویزیون یا پخش کننده ی خود را بیش از حد زیاد کنید و در یک قسمت با حجم بالای صدا و در قسمتی دیگر از خانه با صدایی ضعیف روبرو شوید. این امکان نیز وجود دارد که هربخش را مجزا کنترل کنید تا هرکس بتواند موسیقی مد نظر خود را در بالا ترین کیفیت تجربه کند.

بلندگو-هوشمند-ساختمان

سیستم صوت هوشمند ساختمان در باشگاه های ورزشی و هتل ها

حقیقت این است که محدوده ی فراگیر سیستم صوت هوشمند ساختمان حرفه‌ای تنها به خانه های شخصی ختم نمی شود و امروزه باشگاه های ورزشی نیز از آن ها بهره می‌برند. موسیقی نقش بسیار مهمی در باشگاه‌های ورزشی دارد. یک سیستم صوت هوشمند ساختمان مناسب می تواند باعث ایجاد آرامش در اتاق یوگا، حفظ شادابی در باشگاه های بدنسازی، ایجاد تحرک بیشتر در سالن های ایروبیک، حفظ ریتم در اسپینینگ و … شود. اگر فقط یک بار به یکی از این باشگاه ها سر زده باشید خواهید دید که موسیقی باکیفیت عضو جدایی ناپذیر آن هاست و طبیعتا یک باشگاه حرفه ای تجهیزات صوت حرفه ای و مدرن را نیز طلب می کند. مشتری پر و پا قرص دیگری نیز برای این سیستم ها وجود دارد که هتل ها هستند.

معمولا سالن لابی هتل را با موسیقی دلنشین آن در ذهن تداعی می کنید، چرا که صنعت هتل داری سال هاست با حقیقت صوت و تاثیر چشم گیر آن در رضایتمندی مشتری آشناست و امروزه سیستم های صوت و بلندگو ها را تا داخل اتاق ها نیز گسترش داده است. همچنین با یک سیستم صوت هوشمند ساختمان خوب دیگر نیاز به حضور در اتاق آمپلی فایر و یا نگهبانی برای اطلاع رسانی نیست. و از هر نقطه می‌ توان به ‌راحتی عملیات پیجینگ را انجام داد.

 

بیشتر بخوانید : سیستم صوت اجرای زنده

 

اتصال میکروفن به سیستم صوت هوشمند ساختمان

همانطور که گفتیم امروزه سیستم های صوت خانگی و هوشمند بسیار مورد استقبال و توجه قرارگرفته است. به دلیل تنوع بسیار بالا و کیفیت اجرای سیستم صوت هوشمند ساختمان که با توجه به نیاز کاربر و محدوده مالی آن‌ها قیمت های متنوعی نیز در بازار عرضه شده است.

سبب شده که تقریبا تمام ساختمان ها از منزل مسکونی گرفته تا لوکس ترین آپارتمان ها در اغلب موارد از این سیستم ها استفاده ‌کنند. بسیاری از کاربران سیستم های صوت خانگی دوست دارند. که در مواقعی مانند جشن تولد یا مراسم های خاص بتوانند میکروفن را به سیستم صوت خود متصل کنند و مانند دستگاه اکو از آن استفاده کنند.

پس حالا سوالی که برای بیشتر مشتریان و یا استفاده کنندگان این سیستم ها پیش می‌آید این است که آیا می توان میکروفنی را به سیستم خود متصل کنیم؟ آیا اتصال میکروفن به سیستم صوت کار ساده ای می‌باشد یا نه ؟
باید بگوییم که این قابلیت در تمام سیستم های صوت خانگی امکان پذیر نیست، اما خبر خوشحال کننده این است که در 90 درصد مواقع این موضوع شدنی است . و میتواند صدای باکیفیتی را به روی بلندگوهای سقفی قراردارد.

البته از آنجا که این گونه سیستم ها ورودی اختصاصی میکروفن ندارند. ما از ورودی Aux بلوتوث برای اتصال میکروفن استفاده می‌کنیم. شاید اینکار بنظر معقول نیاید اما در بیشتر موارد امکان پذیر است. پس برای اینکه بتوانید صدا را از سیستم صوت هوشمند ساختمان خود پخش کنید باید سیستم بلوتوث یا ورودی Aux داشته باشد.

راه جالب دیگر که در سیستم صوت هوشمند ساختمان می‌توان استفاده کرد نصب اپلیکیشن میکروفن (microphone) روی تلفن همراه و سپس استفاده از تلفن همراه به عنوان میکروفن است. به این صورت که پس از نصب اپلیکیشن موردنظر بر روی تلفن همراه خود بوسیله بلوتوث به سیستم صوت خود متصل می‌شویم. برنامه میکروفن را باز کرده و صحبت میکنیم، تلفن همراه شما دقیقا مانند یک میکروفن عمل کرده و صدای شما را از بلندگوها پخش می کند.

انتخاب و سخن پایانی

صنعت صوت و به ویژه صوت در خانه های هوشمند بسیار گسترده و متنوع می باشند و توضیح آن ها در یک مقاله حقیقتا امری محال است، با این حال توصیح می کنیم. اگر قصد خرید و استفاده از این سیستم ها را دارید با کارشناسان با تجربه مشورت کنید و سیستمی متناسب با نیاز و بودجه خود تهیه فرمائید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *