در سیستم های صوتی جهت ارتباط بین اجزای مختلف از کابل و فیش و اتصالات خاص استفاده می شود. از آنجایی که دامنه سیگنال صوتی ضعیف می باشد کابل و فیش انتخابی شما باید مختص همان کار و جنس مرغوبی داشته باشد. اگر از میکروفن بی سیم استفاده می کنید احتمالا این مقاله به کار شما نیاید.

کابل میکروفن

کابل مورد استفاده در میکروفن شامل دو عدد مغزی و یک عدد شیلد می باشد. کابل های مغزی کار رفت و برگشت سیگنال صوتی را انجام می دهند و شیلد از نفوذ نویز در سیگنال اصلی جلوگیری می کند. همچنین جهت افزایش کیفیت کابل و انعطاف بیشتر در کابل های میکروفن از نخ ابریشمی داخلی نیز استفاده می کنند.

کابل میکروفن

کابل میکروفن باند اکتیو

از کابل میکروفن جهت ارتباط بین میکروفن و میکسر استفاده نمی شود. ارتباط بین میکسر و آمپلی فایرو فیش های کابل TS , کابل TRS , کابل XLR جهت ارتباط سایر پخش کننده های صوتی با میکسر می باشد. ارتباط بین باند اکتیو و میکسر از دیگر کاربردهای کابل میکروفن می باشد.

فیش میکروفن

میکروفن ها انواع مختلفی دارند و خروجی هریک فرق می کند پس برای هر یک از فیش مخصوص خود آن استفاده می شود. در میکروفن های داینامیک دستی خروجی از نوع XLR می باشد پس در نتیجه از فیش XLR مادگی به همراه کابل میکروفن استفاده می شود. در میکروفن های یقه ای خروجی فیش بنون از نوع TS سایز 6.3 میلیمتری و در برخی از مدل ها از نوع فیش 3.5 میلیمتری است. در میکروفن های رومیزی پیجینگ نیز فیش خروجی از نوع XLR می باشد.

این فیش هایی که برای میکروفن توضیح داده شد مربوط به خروجی میکروفن بود اما سر دیگر کابل که به میکسر و یا اکو متصل می شود با توجه به ورودی دستگاه متفاوت می باشد. اگر ورودی از نوع فیش بتون باشد از فیش بنون 6.3 میلیمتری ( TS ) استفاده می شود اما اگر دستگاه از نوع میکسری باشد از فیش XLR جهت ارتباط استفاده می شود. در مواردی دستگاه دارای دو عدد ورودی همزمان XLR و TS می باشد در این موارد بهتر است از فیش XLR استفاده کنید. فیش های XLR علاوه بر امنیت بالا در اتصالات دارای کیفیت بهتری در انتقال صوت دارند.

فیش بنون ts

فیش بنون ts

فیش جک xlr

فیش xlr

تفاوت فیش TS با XLR

فیش XLR یا کنون دارای 3 پین می باشد و معمولا در استودیو و تجهیزات صدا برداری استفاده می شود. برروی پین های این فیش اعداد 1 , 2 , 3 هک شده است و زمان اتصال کابل به فیش باید رعایت شود. شماره 1 بعنوان زمین، شماره 2 جهت ارسال سیگنال (+) و شماره 3 منفی ما می باشد. جهت ارسال سیگنال های صوتی بالانس از جک XLR استفاده می شود. در میکروفن های کندانسر که نیاز به تغذیه فانتوم پاور میکسر دارند حتما باید از فیش XLR استفاده کرد. فیش TS و یا همان بنون دارای دو بخش می باشد یکی نوک فیش که شامل سیگنال اصلی می باشد و بدنه آن که از نوع جدا شده است بخش بدنه را تشکیل می دهد. از فیش بنون در انتقال سیگنال های غیربالانس استفاده می شود.

فیش کمبو

جدیدا برخی از تولیدکنندگان سیستم های صوتی از جمله در میکسرها از فیش کمبو استفاده می کنند. فیش مادگی کمبو این امکان را به کاربر می دهد تا به دستگاه بتوان هردو فیش XLR و TRS را متصل کند.

کابل باند

موضوع امپدانس در اتصال باند و آمپلی فایر توسط کابل بسیار مهم می باشد. برای سیستم های صوتی معمولا از کابل های ژله ای که دارای مس بالا و امپدانس کم هستند استفاده می شود. کابل باند سایزهای متفاوتی دارد و بر اساس متراژ سیم کشی و امپدانس ورودی باند و امپدانس خروجی آمپلی فایر انتخاب می شود. کابل باند دارای دو رشته می باشد و سایز کابل می تواند ,5 ,75 1 1,5 2,5 و 3 میلیمتر باشد.

کابل باند

فیش باند

در گذشته خروجی آمپلی فایرها و ورودی باندها از نوع TS بود و باید از فیش بنون استفاده می شد. احتمال خرابی فیش های بنون خیلی زیاد بود و در برخی مواقع بدلیل اتصال بین نوک فیش با بدنه موجب بروز عیب در باند و آمپلی فایر می شد بعدها با آمدن فیش اسپیکون ارتباط امن تر و بهتر انجام شد. فیش اسپیکون دارای قفل می باشد پس از اتصال به باند و یا میکسر قفل شده و ارتباط را پایدار می کند.

کابل مولتی پر

نمونه دیگری از کابل ها که در سیستم صوت و اجرای زنده استفاده می شود کابل مولتی پر می باشد. کابل های مولتی پر دارای رشته هایی می باشند که می توان تعداد جک و اتصالات را افزایش داد.

با یک مثال شما را با کابل مولتی پر بیشتر آشنا می کنم:

در برنامه های زنده برروی سن که تعدادی از آلات موسیقی و میکروفن وجود دارد جهت ارتباط با میکسر نیاز به حجم زیادی کابل خواهیم داشت. تعداد زیاد کابل علاوه بر شلوغی و بی نظمی ارتباط و عیب یابی را دشوار می کند. برروی سن از باکس مخصوص ورودی استفاده می کنند که دارای تعداد قابل توجهی از ورودی ها می باشد. با یک عدد کابل بنام مولتی پر که دارای چندین رشته می باشد این ورودی ها را می توان به میکسر و یا پاور میکسر متصل کرد.

کابل های مولتی پررا بر اساس پر داخلی تقسیم بندی می کنند و با افزایش پر داخلی قیمت کابل نیز افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *