فیلتر ساب سونیک چیست؟ و آیا استفاده از آن مفید است یا خیر؟

 

فیلتر ساب سونیک(SUB SONIC) یا اگر بخواهم بهتر بگویم، مدار ساب سونیک یک قطعه الکترونیکی می باشد که قبل از خروجی آمپلی فایر و یا قبل از ورودی ساب ووفر قرار می گیرد. وظیفه این برد حذف بخشی از فرکانس های صوتی و مانع وارد شدن آن به ساب ووفر می باشد. اما اصلا فرکانس های حذف شده در چه بازه ای هستند و چرا باید حذف شوند؟

همانطور که می دانید گوش انسان همانند یک میکروفن بسیار حساس فرکانس های صوتی را در قالب ارتعاشات هوا بر روی پرده گوش دریافت می کند و مغز انسان این ارتعاشات ثبت شده بر روی پرده گوش را به صدا تعبیر می کند. اما حتی گوش حساس انسان هم محدودیت هایی دارد و صدا هایی که امواج صوتی آن دارای بسامدی بیشتر از 20000 هرتز و یا کمتراز 20 هرتز باشد را تشخیص نمی دهد، اما دستگاه های صوتی و بلندگو ها قادرند فرکانس هایی خارج از این بازه نیز تولید کنند که موضوع مورد بحث ما ساب ووفر ها هستند.

ساب ووفر ها برای پخش صدا های بم و فرکانس های پائین ساخته شده اند و گاهی می توانند صدا هایی با فرکانس کمتراز 20 هرتز (خارج از محدوده شنوایی انسان)  نیز تولید کنند و البته برای این کار، انرژی و برق قابل توجهی هم مصرف می کنند، در صوتی که انسان به کمک گوش خود نمی تواند آن ها بشنود. حتی گاهی در صورت فشار بیش از حد به ساب ممکن است باعث بهم ریختگی اوعجاج یا دیستورت شدن صدا بشود. از همین جهت مدار های سونیک طراحی شدند تا فرکانس های پائین تر از 20 هرتز را حذف کنند.

 

انواع ساب سونیک ها

ساب سونیک ها معمولا به دو صورت روی پروسسور ها وجود دارند. مدل های ساده که فقط روشن و خاموش می شوند و می توانند مدار را فعال یا غیر فعال کنند و از یک فرکانس مشخص شده ای به پائین همه را حذف کنند. و مدل های گین دار که می توانند بازه حذف فرکانس ها (CUT FREQUENCY)  را برای شما تغییر دهند. مثال همه ی فرکانس های زیر 50 هرتز را فیلتر کنید یا آن را به 25 هرتز تغییر دهید. این آپشن در نوع دوم ساب سونیک ها آن ها را بسیار کاربردی تر از قبل نمود.

 

فیلتر ساب سونیک

ساب سونیک، آری یا خیر؟؟

از نظر فنی و تئوری ایجاد صدا هایی که در بازه شنوایی انسان نباشد غیر منطقی به نظر می رسد و این سوال وجود دارد که چرا همه ی ساب ووفر ها را به این مدار مجهز نمی کنند؟ پاسخ را موزیسین های حرفه ای به شما خواهند داد:

“اگر چه انسان قادر به شنیدن صدا هایی با فرکانس پائین تر از 20 هرتز نیست! اما می تواند با بدن خود (به خصوص قلب و قفسه سینه) ارتعاش آن ها را حس کند، تا جایی که موجب افزایش فعالیت غدد فوق کلیوی و ترشح آدرنالین در بدن که در نهایت هیجان را به دنبال دارند می شوند.”

آن ها معتقدند استفاده از ساب سونیک ها هیجان را از موسیقی خواهد گرفت. شما هم می توانید آن را امتحان کنید.

برای مثال در ساختار آهنگ BASS I LOVE YOU از فرکانس های 10 هرتزی استفاده شده است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *