میکروفن بی سیم

خلاصی از دردسر سیم ها و کابل های پر تعداد و در هم پیچیده مسئله ای است که حتی سیستم های صوت و میکروفن ها را نیز درگیر خود کرده است.

مدتی است مهندسان الکترونیک در پی کاهش این پیچیدگی ها برآمده اند، البته میکروفن های بی سیم مدت هاست در بازار موجود هستند و پیشنه نسبتا طولانی و معاصری دارند. به همین جهت امروز قصد داریم در مورد میکروفن بی سیم و انواع آن ها صحبت کنیم.

انواع میکروفن بی سیم

امروزه به قدری میکروفن های بی سیم پیشرفت و طرقی کرده اند که تقریبا همه ی مدل های سیم دار به صورت وایرلس هم وجود دارند و از بابت محدودیتی برای آن ها وجود ندارد. اصلی ترین خانواده ه آن شامل میکروفن های دستی، میکروفن های یقه ای و هدمیکی هستند.

 

 

میکروفن بی سیم

انواع میکروفن بی سیم UHF VHF

 

بگذارید اینطور ادامه دهیم، همه ی میکروفن ها را از نظر فنی به دو قسمت می توان تقسیم بندی نمود

1- بخش دریافت صدا و تبدیل آن به سیگنال های صوتی

2- بخش انتقال سیگنال ها به دستگاه پخش و آمپلی فایر

میکروفن ها چه از نوع سیم دار و چه از نوع دستی بی سیم در قسمت اول باهم تفاوتی ندارند و همه ی تفاوت ها در بخش دوم که انتقال سیگنال هاست رقم می خورد.

تئوری میکروفن های بی سیم یا وایرلس

میکروفن های بی سیم بر پایه انتقال امواج بین یک گیرنده و فرستنده کار می کنند. به این صورت که ابتدا کپسولی میکروفن ها از هر نوعی که باشد چه از نوع داینامیک و چه از نوع کندانسر، صدا را که به صورت ارتعاشات دریافت می کنند تبدیل به فرکانس های الکترومغناطیسی کرده و از طریق فرستنده برای آنتن گیرنده  که آن را با نام ریسیور هم می شناسیم ارسال می کند، سپس به در خروجی ریسیور دقیقا همان چیزی را داریم که در انتهای کابل یک میکروفن سیم دار وجود دارد و از اینجا به بعد مجددا میکروفن ها چه از نوع سیم دار و چه از نوع بی سیم، پروسه یکسانی را طی می کنند.

همانطور که خواندید، تفاوت تنها در استفاده از یکی سیستم فرستنده گیرنده بجای یک کابل معمولی بود.

همه ی آنچه که درمورد میکروفن های بی سیم و کیفیت آن ها مطرح می شود مربوط به همین حد فاصل میان دهنی میکروفن و انتهای سیم می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

میکروفن وایرلس VHF یا UHF ؟؟؟

اگر به دنبال خرید یک میکروفن بی سیم بوده باشید حتما واژه های “وی اچ اف” و “یو اچ اف” را شنیده اید. حال شرح خواهم داد که تفاوت آن ها در چیست.

حتی میکروفن های وایرلس هم محدودیت هایی در ایجاد ارتباط میان فرستنده و گیرنده دارند، این محدودیت ها شامل محدودیت فاصله و خط دید مستقیم می شود.

میکروفن VHF

مدل های VHF معمولا قیمت پائین تری نسبت به میکروفن های UHF دارند و دلیل اصلی آن هم فرکانس کاری پائین آن هاست.

منظور از فرکانس کاری، بستری الکترومغناطیسی است که فرکانس ها روی آن موج ارسال می شوند که معمولا کمتر از 300 مگاهرتز می باشد. میکروفن های وی چی اف یا آنتن بلند، علی رقم اینکه فاصله ی زیادی میان فرستنده و گیرنده را تحمل نمی کنند اما در محیط هایی که دید مستقیم وجود ندارد و معمولا دیوار در مسیر دید قرار می گیرد، از خود عملکرد بهتری نسبت به خانواده UHF نشان می دهند اما اگر مراقب نباشید و در محیطی قرار بگیرید که در آن جا ترافیک فرکانسی یا دستگاه های مغناطیسی زیادی وجود دارد، نویز گرفتن آن ها امری طبیعی خواهد بود. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که میکروفن های VHF بیشتر می توانند مناسب مدارس و ادارات و سیستم های پیجینگ باشند.

میکروفن UHF

میکروفن های گران قیمت و آنتن کوتاه UHF که نسل جدید تری نسبت به میکروفن های VHF به حساب می آیند فرکانس کاری بسیار بالاتری دارند و همین امر سبب می شود که نویز بسیار کمی بگیرند، حتی در محیط هایی که ازدیاد اوجاج وجود دارد. میکروفن های یو اچ اف برد بسیار بهتری دارند، به شرطی که قید دید مستقیم برای این میکروفن های رعایت شده باشد. میکروفن های UHF بسیار با کیفیت اند و از آن ها معمولا برای اجرا های زنده استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *