بلندگو مانیتورینگ
بلندگو مانیتورینگ نمونه ای از اسپیکر های با کیفیت هستند که همانند یک آینه ی شفاف و تمیز عمل می کنند. بگذارید واضح تر بگویم، همواره در کنسرت ها و استودیو های موسیقی شخص مجری که گاه آهنگ ساز و گاه خواننده است، نیاز مبرمی دارد تا فیدبک واضح و کاملی از خروجی کار خود داشته باشد تا بتواند نتیجه ی کار را به خوبی کنترل کند، به همین دلیل بلندگو های مانیتورینگ برای موزیسین حکم آینه ای را دارند که او می تواند نتیجه کار خود را در آن ببینید.
دقیقا به همین دلیل حساسیت و دقت بلندگو های مانیتورینگ بسیار حائز اهمیت است. بلندگو های مانیتورینگ همواره کیفیت پخش بسیار خوبی دارند و اکثرا در دسته بندی باند های اکتیو قرار دارند. در این بخش قصد داریم تا دو مورد از استفاده های مهم باند مانیتورینگ را خدمت شما معرفی کنیم و سری به دنیای آن ها بزنیم.
1- باند های مانیتورینگ استیج
باند های مانیتورینگ استیج باند هایی هستند در کنسرت ها و سن های اجرای زنده مورد استفاده قرار می گیرند و خواننده یا شومن می تواند صدای مجموعه و یا همان صدایی که در سالن برای افراد پخش می شود را با کیفیت خیلی خوب بشنود. البته برخی از خواننده ها برای این کار از هدست نیز استفاده می کنند که ضعف بزرگ آن از دست داد صدای تماشاگران و حاضرین در سالن است. البته نوازندگان و حتی مداحان و سخنرانان در سن های بزرگ از باند های مانیتور استفاده می کنند که به نوبه ی خود عملکردی حرفه ای محسوب می شود.
باند های مانیتورینگ استیج به دو صورت ایستاده و تخت با زاویه 30 درجه یافت می شود.
اسپیکر مانیتور تخت
از معروف ترین مدل های استیج تخت می توان به مدل های پرفروش دایناکورد AXM-12A و الکتروویس TX-1152FM اشاره نمود.
یکی از مهم ترین دلایلی که باند های مانیتورینگ را از نوع اکتیو در نظر می گیرند عدم سوت یا جیغ کشیدن سیستم در زمان نزدیک شدن میکروفن به بلندگو هاست.
زمانی که از بلندگو های معمولی و پسیو استفاده می شود، صدا بردار مدام توصیه می کند که از قرار دادن میکروفن در دید مستقیم بلندگو اجتناب کنید چرا که سبب می شود حتی کوچک ترین صدا های محیطی که توسط میکروفن جذب می شود وارد یک سیکل تکرار میان میکروفن، آمپلی و باند شوند که حاصل آن بالا رفتن شدید ضعیف ترین فرکانس ها و در نهایت سوت کشیدن بلندگو هاست.
خوشبختانه باند های اکتیو اغلب با این مشکل رو برو نیستند و همین موضوع هم سبب می شود تا از نوع اکتیو باند ها برای مانیتورینگ استیج استفاده شود.
نکته دیگری که درمورد نحوه ی قرار گیری باند های استیج وجود دارد نصب آن ها به صورت آویز رو به روی استیج است که البته این مورد زیاد به جشم نمی خورد و خاص برخی سالن های بزرگ با تجهیزات ثابت است مانند سالن اسکار و یا نوکیا تئاتر در ایالات متحده.
بلندگو مانیتورینگ استودیو
در ابتدای این مقاله به اهمیت اسپیکر های مانیتور در استودیو های پخش موزیک اشاره کردیم. اگر شما هم یک بار سری به استودیو زده باشید و از اسپیکر های مانیتورینگ موزیک گوش کرده باشید بدون شک متوجه تفاوت آن خواهید شد، بخصوص اگر آن موسیقی را قبلا در سیستم پخش دیگری شنیده باشید. باند مانیتور طوری طراحی می شوند تا ریز ترین جزئیات صدا را به خوبی پخش کنند و بدین صورت آهنگساز فیدبک کاملی از پروژه خود دریافت کند.
بیشتر بخوانید : میکروفن خازنی و داینامیک در اجرای زنده
اجزای اسپیکر مانیتور استودیویی معمولا از 4 بخش اصلی تشکیل می شود.
ووفر
که وظیفه پخش فرکانس های پائین را بر عهده دارد و قطر آن بین 5 تا 8 اینچ به طور رایج در نظر گرفته می شود.
تیوتر
که فرکانس بالا و صدا های تریبل را پخش می کند و قطری بین 0.7 تا 2 اینچ رایج ترین اندازه ی آن در باند های مانیتور به حساب می آید.
امپ یا پاور داخلی
این بخش وظیفه ی تامین توان مورد نیاز اسپیکر را بر عهده دارد و براساس مدار داخلی آن معمولا در دو کلاس AB و D دسته بندی می شوند. در این بخش نمی خواهیم بحث های طولانی و پیچیده ی مدار و کلاس کاری را پیش بکشیم، پس تنها به همین اصل که کلاس کاری D بهترین و کارآمد ترین نوع امپ در سیستم های صوتی به حساب می آید بسنده می کنیم.
کراس آور یا فیلتر های HF و LF
شاید عده ای کراس آور را تفکیک کننده ی فرکانس های صوتی قلمداد کنند اما صراحتا بیان می کنیم که کراس ها فرکانس ها را فیلتر می کنند و نه جداسازی، بدین صورت دو فیلتر حذف فرکانس های بالا و حذف فرکانس های پائین قبل از ووفر و تیوتر قرار می گیرند تا در نهایت اسپیکر عملکرد بهتری را ارائه دهند.
و در پایان به سراغ معرفی 3 تا از برترین پرچم داران بلندگو مانیتورینگ در سال 2020 می رویم:
شماره 1- YAMAHA HS8
برترین باند مانیتور استودیو از نگاه آهنگسازان با 120 وات توان RMS ، تیوتر 1 اینچی و ووفر 8 اینچی. مدل فوق قادر خواهد بود فرکانس هایی در بازه ی 38 تا 30000 هرتز را به خوبی و به طور کامل برای شما پخش کند. درگاه این مدل همانطور که پیش بینی می شد از نوع XLR است و کراس آوری 2 کیلوهرتزی از آن پشتیبانی می کند.
شماره 2- ADAM AUDIO A7X
دومین باند مورد تائید موزیسین های حرفه ای جهان، با دارا بودن ووفر 7 اینچی و تیوتر 2 اینچی که تبحر خاصی پخش فرکانس بالا دارد، تا جایی که قادر تا رقم عجیب 50000 هرتز را پوشش دهد و مرز فرکانس های پائین آن به 42 هرتز می رسد. هر دو درگاه XLR و RCA برای این مدل در نظر گرفته شده است و توانی به اندازه 150 وات در حالت RMS تولید می کند.
شماره 3- JBL LSR305
ووفر 5 اینچی و تیوتر 1 اینچی در کنار یک امپ داخلی کلاس D توانی به اندازه ی 82 وات برای شما ایجاد می کند. گستره ی پوشش فرکانس این اسپیکر بین 43 تا 24000 هرتز قرار دارد. اگر یک استودیو خانگی یا کوچک دارید و می خواهید با حداقل هزینه بهترین گزینه ممکن را در اختیار داشته باشید مدل JBL LSR305 می تواند بسیار مناسب باشد.