لوازم و تجهیزات صوتی بسته به اینکه در کجا و برای چه مراسمی مورد استفاده قرار می گیرند انتخاب می شوند. به همین منظور قصد داریم ادامه، این بحث را در دو قسمت دنبال کنیم.

تجهیزات صوتی لازم برای محیط های سر پوشیده

انتخاب باند مناسب برای محیط سرپوشیده

مراسماتی که داخل محیط های سرپوشیده برگزار می شود، دست مجریان را تا حد زیادی باز می گذارد، چرا که شرایط در یک محیط ایستا و کم پژواک همواره ایده آل تر از یک محیط باز است. برای برگزاری مراسم در چنین محیطی در ابتدا شما به تعدادی باند با کیفیت نیاز خواهید داشت، چرا که حجم بالای صدا در یک محیط بسته در صورتی که از کیفیت مناسبی برخودار نباشد می تواند به شدت آزار دهنده شود. از طرفی چون جایگاه باند ها معمولا ثابت است، استفاده از باند های بدنه چوبی نیز امکان پذیر است. باند های چوبی شاید پرتاب صدای کمتری نسبت به مدل های فایبرگلاس داشته باشند و وزن شان نیز کمی سنگین تر باشد، اما با درنظر شرایط ثابت محیطی و قیمت مناسب شان می توانند گزینه ی بسیار مناسبی باشند. برای نمونه می توان به باند های حرفه ای JTR مدل JMR6000 و JMR3000 اشاره نمود.
YAMAHA - C112V

باند پسیو یاماها C112V

انتخاب منبع تغذیه، آمپلی فایر یا پاورمیکسر؟

پس از انتخاب باند ها، نیاز به یک دستگاه تامین کننده ی انرژی و میکسر صدا که در قالب یک پل ارتباطی میان میکروفن و باند عمل کند کاملا مشهود است. برای این منظور از پاورمیکسر یا آمپلی فایر استفاده می شود که در مقاله قبلی به طور مفصل آن ها را مقایسه کردیم و درمورد عملکردشان توضیح دادیم. لازم به ذکر است که در انتخاب توان آمپلی فایر یا پاورمیکسر و متناسب با آن تعداد و اندازه ی باند های خود دقت کنید. این دو می بایست در یک تعادل و برابری منطقی با یکدیگر قرار بگیرند. پاورمیکسر های Dynacord-1000 و JTR CMX-1000 از پرفروش ترین پاورمیکسر های بازار محسوب می شوند.
JTR-PDX-1400D

پاور میکسر جی تی آر JTR

انتخاب بهترین میکروفن مداحی

پس از باند و منبع تغذیه نوبت به میکروفن می رسد. از آنجایی که در محیط های بسته جایگاه مداح ثابت در نظر گرفته می شود، استفاده از یک میکروفن دستی داینامیک سیم دار که قیمتی به مراتب کمتر از میکروفن های بی سیم بازار دارد، می تواند یک انتخاب مقرون به صرفه و اقتصادی باشد. میکروفن های Jasco-2000 و JTR DXL-842 از پرفروش ترین میکروفن های داینامیک سیم دار بازار و گزینه ی محبوب مداحان به حساب می آیند.

دسته های عزاداری

انتخاب باند مناسب برای محیط باز

شاید در گذشته اینطور مرسوم بود که برای دسته های عزاداری فضای باز از بوق ها و بلندگو های شیپوری بهره می گرفتند، چرا که پرتاب صدای بسیار خوبی دارند که می توانند تمام طول دسته را پوشش صوتی دهند اما مشکلی که در مورد بوق ها و یونیت ها همواره وجود دارد، کیفیت پائین صدای آن هاست. امروزه بجای استفاده از بوق های بی کیفیت پیشنهاد می شود تا از باند های حرفه ای بدنه فایبرگلاس استفاده شود. کابینت این باند ها با توجه به اصول مهندسی آکوستیک و عایق کاری صدا ساخته می شوند که نتیجه آن پرتاب صدای باکیفیت و قدرت مند به محیط های باز است. باند های پلیمری و فایبرگلاسی نسبت به باند های چوبی وزن کمتر و مقاومت فیزیکی بیشتری دارند که همین عامل کمک می کند تا به سادگی آن ها را جابجا و چفت و بست کنید. از سری باند های فایبرگلاس پرفروش و قدرتمند بازار می توان باند حرفه ای EV ZX5 , MONTARBO W17 و JTR JW600 اشاره نمود.
پاورمیکسر و آمپلی فایر همانند قسمت قبل انتخاب می شود و در فضا های باز یا بسته تفاوتی در انتخاب نوع منبع تغذیه ایجاد نمی کند.

انتخاب میکروفن مداحی مناسب برای فضای باز

و در نهایت به سراغ انتخاب میکروفن مناسب جهت برگزاری دسته های عزاداری می رویم. بهتر است که میکروفن مورد استفاده در این مراسم از نوع بی سیم باشد تا مداح بتواند آزادی بیشتری برای حرکت و مداحی داشته باشد. از طرفی چون دسته در حال حرکت است و هر لحظه احتمال کم و زیاد شدن فاصله ی مداح از پاورمیکسر وجود دارد، بهتر است تا از میکروفن های بی سیم استفاده کنیم. تنها نکته ای که در انتخاب میکروفن بی سیم پیشنهاد می کنیم این است که میکروفن های بی سیم UHF حساسیت بالایی دارند و ممکن است در واکنش به نیروی الکتریکی حاصل از موتور برق واکنش منفی نشان دهند که می تواند در قالب نویز یا قطع و وصلی مداوم نمود پیدا کند. از جهتی نیز میکروفن های UHF  کیفیت بسیار خوبی دارند که نمی توان این امر را نادیده گرفت. پس پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید میکروفن بی سیم UHF را دارید حتما این موضوع را بررسی کنید و یا از میکروفن های VHF استفاده کنید. از پرفروش ترین میکروفن های UHF بازار می توان به نام های JTR UEM991 و PV PRU611 اشاره کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *