تفاوت استفاده از میکروفن های داینامیک و کندانسر

1- میکروفن خازنی بهتر است یا میکروفن داینامیک؟
2- کجا از میکروفن های داینامیک و کجا از زمان از میکروفن های خازنی استفاده کنیم؟
3- چرا حساسیت میکروفن های خازنی بیشتر است؟
این ها همه سوالاتی هستند که ممکن ذهن شما را مشغول کرده باشد. امروز اینجاییم تا برای این پرسش ها، پاسخ های علمی و تجربی ارائه کنیم.
مروری بر میکروفن های داینامیک و کندانسر
میکروفن خازنی و داینامیک
در مقالات قبلی بحث پیرامون نحوه ی عملکرد میکروفن های خازنی و داینامیک را مورد بررسی قرار دهیم و متوجه شدیم که میکروفن های خازنی یا کندانسر به نسبت میکروفن هایی با کپسولی داینامیک حساسیت بیشتری دارند، اما نمی توان این تفاوت را ابزاری برای مقایسه قرار داد. دنیای میکروفن های خازنی و داینامیک کاملا متفاوت است و هریک برای هدفی خاص طراحی شده اند. اما گاها به چشم می خورد که از این دو میکروفن بجای یکدیگر استفاده می شود که البته این مورد زیاد به چشم نمی خورد.
1- میکروفن خازنی بهتر است یا میکروفن داینامیک؟
در پاسخ به سوال اول می توان اذعان داشت که ماهیت این سوال صحیح نیست، همانطور که یک نفر بپرسد آیا لپ تاپ بهتر است یا PC ؟ طبیعتا هریک در شرایط خاص خود بهتر است.
و اما در مورد سوال دوم
2- کجا از میکروفن های داینامیک و کجا از زمان از میکروفن های خازنی استفاده کنیم؟
میکروفن دستی و میکروفن خازنی دسکتاپ
میکروفن های خازنی به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارند، خیلی راحت در برابر جابجایی یا جریان هوا و یا هر ضربه و تکان کوچکی واکنش نشان می دهند که این امر در اجرا های زنده که معمولا هنرمند حرکات اکتیو و پویا نشان می دهد، مطلوب نیست. این را هم باید در نظر گرفت میکروفن های خازنی بسیار آسیب پذیر تر از میکروفن های داینامیک هستند و مناسب استفاده برای استیج یا هرجایی که امکان ضربه وجود دارد نیستند.
در عوض برای سیستم های پیجینگ یا کنفرانس که از میکروفن های رومیزی استفاده می شود و جایگاه میکروفن ثابت است، میکروفن های خازنی گزینه ی بسیار مناسبی هستند، زیرا صدا را از فاصله ی 20 سانتی متری و حتی بیشتر به خوبی دریافت می کنند و نیازی که شخص کاربر مدام روی دهنی میکروفن خم شود.

 

بیشتر بخوانید : بلندگو مانیتورینگ

در مورد سوال سوم

3- چرا حساسیت میکروفن های خازنی بیشتر است؟
میکروفن های خازنی به دلیل استفاده از فناوری خازن و میکروصفحات متحرک و حساس، صدا های ضعیف را هم به خوبی جذب می کند و همین سبب شده است که در ساخت میکروفن های نوع یقه ای و هدمیک غالبا از این فناوری استفاده شود.
در نهایت می خواهیم پرسش دیگری مطرح کنیم و آن اینکه چرا میکروفن های دستی در اجرای زنده محبوبیت بیشتری دارند؟
میکروفن های اجرای زنده
میبینیم که اکثر خواننده ها در اجرا های خود از میکروفن های داینامیک دستی استفاده می کنند و خیلی علاقه به استفاده از میکروفن های هدمیکی از خود نشان نمی دهن، مگر اینکه بخواهند هنگام اجرای خود نوازندگی کنند. میکروفن های دستی این امکان را برای خواننده فراهم می کنند که در هنگام تحریر زدن میکروفن را دور و نزدیک کنند و تکنیک هایی نظیر کرشندو و دکروشندو را با کیفیت بهتری اجرا کنند. در حالی که میکروفن هدمیکی این امکان را از هنرمند دریغ می کند.
البته نا گفته نماند که حتی اگر خواننده از میکروفن هدمیکی ام برای اجرا استفاده کند به احتمال خیلی زیاد از نوع داینامیک میکروفن های هدمیکی استفاده می کند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *