آیا می‌دانید آمپلی فایر یا میکسر چیست؟ اگر کارتان مربوط به تولید محتوای صوتی و تصویری باشد و یا همیشه با مشکل ضعیف بودن صدا درگیر باشید؛ حتما جواب این سوال را می‌دانید. آمپلی فایر دستگاهی است که به کمک آن می‌توان کیفیت صدای خروجی را افزایش داد. مثلا اگر فایل صدایی دارید که از ابتدا تا انتها قطع و وصل می‌شود با کمک آمپلی فایر می‌توان این مشکل را حل کرد.

میکسر هم دستگاهی است که صدا را دریافت، ترکیب و پردازش می‌کند. درواقع با کمک آن می‌توان روی صدا نظارت کرد. حالا که با مفهوم کلی این دو دستگاه آشنا شدیم در ادامه این مطلب قصد داریم هر کدام را به صورت جداگانه بررسی و به تفاوت آمپلی فایر باپاور میکسر پرداخته و اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید.

معرفی آمپلی فایر

همانطور که گفته شد آمپلی فایر دستگاهی است که با کمک آن می‌توان خروجی صدا را تقویت کرد. تصور کنید صدایی ضبط کرده‌اید اما مقطع مقطع است یا میزان بلندی آن کم و زیاد می‌شود و یا هر مشکل دیگری از این دست به وجود آمده است. در این حالت با کمک آمپلی فایر این مشکل را حل کنید.از این دستگاه هم در خانه و هم در مراکز بزرگ می‌توان استفاده کرد. از آمپلی فایر حتی در ماشین هم می‌توان استفاده کرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این وسیله نه تنها برای کسانی که تولیدمحتوا می‌کنند لازم است بلکه برای استفاده‌های روزمره هم می‌تواندمفید باشد.

در پاسخ به این سوال که چطور یک آمپلی فایر مناسب انتخاب کنیم باید گفت، نوع این وسیله را باید براساس نیازتان انتخاب کنید. یعنی اینکه می‌خواهید از این وسیله برای تقویت صدا در ماشین استفاده کنید یا می‌خواهید فایل‌های تولید محتوایتان را با کمک آن با صدای بهتری خروجی بگیرید. یقینا برای دومی باید آمپلی فایر قوی‌تری انتخاب کنید.

یکی از مواردی که در آمپلی فایر اهمیت زیادی دارد توان است، میزان توان و قدرتی که این دستگاه تولید می‌کند به امپدانس یا مقاومت اسپیکرهایی که به آن متصل است بستگی دارد. اسپیکرها هم می‌توانند 4 اهمی یا 8 اهمی باشند. بنابراین اگر بتوانید این رابطه را درک نمایید، می‌توانید آمپلی فایر بهتری انتخاب کنید.

یک عدد دستگاه آمپلی فایر در تصویر است.

معرفی  پاورمیکسر صدا

همانطور که بالاتر گفته شد پاورمیکسر صدا وظیفه دارد صدا را دریافت، ترکیب، پردازش و نظارت کند. از این دستگاه بیشتر نوازندگان و آهنگ‌سازان استفاده می‌کنند. معمولا کسانی که استودیو دارند از این دستگاه برای ساخت موزیک و تنظیم آهنگ استفاده می‌کنند.

میکسر صدا انواع مختلفی دارد که از میان این انواع می‌توان به میکسر آنالوگ، میکسر دیجیتال، میکسرهای نرم‌افزاری، پاور میکسر، میکسرهای دی جی، میکسر استودیویی و… اشاره کرد. اگرچه این‌ها انواع مختلفی هستند اما زیاد هم با هم فرقی ندارند، به طوری که حتی گاهی تفکیکشان از هم سخت می‌شود زیرا تفاوت‌هایشان با هم کم است.

مثلا تفاوت میکسر دیجیتال با آنالوگ این است که در مدل دیجیتال می‌توان تنظیمات را ذخیره کرد و از این تنظیمات در هر زمان که بخواهید می‌توانید استفاده کنید. اما در مدل آنالوگ باید تنظیمات را باید به صورت دستی انجام داد و امکان ذخیره هم وجود ندارد. اما این انواع قیمت‌های مختلفی دارند. قیمت میکسرها براساس امکاناتی که دارند متفاوت است. نکته اخر هم در این رابطه موضوع برندهای تولید کننده این تجهیزات صوتی است در بازار ایران پاورمیکسر دایناکورد و پاور میکسرهای یاماها از مشتریان بسیاری زیادی برخوردار بوده و همچنین جزو برندهای جا افتاده در بازار کشور می باشند.

یک عدد دستگاه پاور میکسر در تصویر است.

فرق آمپلی فایر با  پاورمیکسر در چیست؟

حالا وقت آن رسیده که به سوال اصلی این مقاله یعنی تفاوت آمپلی فایربا پاور میکسر بپردازیم. اگر حرفه‌ای نباشید شاید برایتان تشخیص آمپلی فایر و میکسر سخت باشد چرا که از هر دوی این دستگاه‌ها برای تقویت صدا استفاده می‌کنند. بعضی از افراد معتقدند استفاده از میکسر کمی سخت خواهد بود چون کلیدها و دکمه‌های زیادتری نسبت به آمپلی فایر دارد و شاید استفاده از آن برای کاربر سخت باشد.

تفاوت بعدی تفاوت ظاهری است. میکسرها معمولا خوابیده و باریک هستند درحالی که آمپلی فایرها طراحی مرتفع و ایستاده‌ای دارند. تفاوت بعدی در سیگنال‌هاست. در آمپلی فایرها یک سیگنال با دامنه کم را می‌گیرد و آن را تقویت می‌کند و به بلندگو می‌فرستد درحالی که در میکسرها سیگنال‌ها متنوع است که در نهایت به یک یا چند خروجی واحد می‌رسد.

درواقع تفاوت آمپلی فایر با پاورمیکسر  فقط در ظاهر و جزئیات است. بنابراین هنگام انتخاب فقط باید به نیاز، بودجه و جایی که می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید توجه نمایید. مثلا اگر در حوزه موسیقی کار می‌کنید انتخاب میکسر بهتر است اما اگر برای تولید محتوا به یک تقویت‌کننده نیاز دارید خرید آمپلی فایر شاید بهتر باشد.

اگر هم می‌خواهید برای تقویت صدا در ماشین دستگاهی بخرید، آمپلی فایر با وات مناسب انتخاب خوبی است. نکته آخر اینکه خرید یک دستگاه نامناسب به شما در تقویت صدا کمکی نمی‌کند. بنابراین هنگام خرید به وات دستگاه توجه کنید. در غیر این صورت پولتان را هدر خواهید داد.

چطور میکسر را به آمپلی فایر وصل کنیم؟

باید بدانید که میکسر و آمپلی فایر را می‌توان به هم وصل کرد. با یک کابل گیتار می‌توان این دو وسیله را به هم وصل کرد اما باید بدانید که برای این اتصال، ورودی و خروجی اولیه روی هر دو دستگاه وجود داشته باشد. قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید باید دفترچه راهنمای هر دو دستگاه را بخوانید تا آسیبی ایجاد نشود.

کلام آخر

در این مطلب درباره تفاوت آمپلی فایر با پاورمیکسر حرف زدیم و هرکدام ازاین دو دستگاه را جداگانه بررسی کردیم. پس از خواندن این نوشته باید بدانید که براساس نیازتان کدام یک از این دستگاه‌های تقویت‌کننده صدا بیشتر به کارتان خواهد آمد.

یقینا این دستگاه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در هنگام خرید باید درباره این انواع هم تحقیق کرده باشید. اگرچه شاید انواع میکسر و آمپلی فایر تفاوت چندانی با هم نداشته باشد و تفاوتشان فقط در جزیات، وات، ظاهر و … باشد اما دانستن همین موارد جزئی هم به داشتن انتخاب بهتر کمک می‌کند.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *