از میکروفون‌های یقه‌ای در موارد مختلفی مثل مصاحبه، اجرای زنده، کلاس آنلاین، ضبط پادکست، ضبط ویدئو و… استفاده می‌شود. در برخی موارد نیاز داریم که میکروفون‌ها دیده نشوند. مثلا در ضبط ویدئو یا اجرای زنده. در این موارد باید چه کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به شما چند روش مفید برای پنهان کردن میکروفون‌ها آموزش دهیم. اگر شما هم به دنبال چنین آموزشی هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

استفاده از تجهیزات صدابرداری همیشه آسان نیست، مخصوصا اگر بخواهید تنهایی فیلمبرداری کنید و کسی را نداشته باشید تا بوم را برایتان نگه دارد. اینجاست که لزوم یک میکرفون یقه‌ای کوچک را حس می‌کنید. اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند مخاطبانشان میکروفون را نبینند. برای اینکه بتوانید این وسیله را به خوبی مخفی کنید به مهارت زیادی نیاز خواهید داشت. میکروفون باید به صورتی مخفی شود که هم صدا واضح باشد و هم با برخورد میکروفون به سطوح مختلف نویز ایجاد نشود.

قبل از پرداختن به روش‌های پنهان کردن میکروفون باید این نکته را بدانید که بهترین حالت ضبط صدا وقتی است که میکروفون مخفی نباشد. پس تا مجبور نشدید این کار را نکنید. اگر حتما می‌خواهید در ویدئوهایتان میکروفون مخفی باشد در ادامه این مطلب همراه با ما همراه باشید.

یک عدد میکروفون یقه ای در تصویر قرار دارد.

روش های مخفی کردن میکروفون یقه ای در زمان فیلمبرداری

به روش‌های مختلف می‌توان میکروفون را پنهان کرد این روش‌ها به شرح زیر هستند:

پنهان کردن میکروفون با کمک کروات

یکی از راه‌های مخفی کردن میکروفون بی سیم یا یقه ای، انتخاب لباس مناسب است. مثلا می‌توانید لباسی را انتخاب کنید که کراوات داشته باشد و میکروفون یقه‌ای خود را زیر آن پنهان کنید. در این حالت می‌توانید میکروفون را از داخل لباستان وصل کنید تا فقط گیره آن دیده شود. از آنجایی که گیره میکروفون شبیه به گیره کراوات است، اصلا دیده نخواهد شد.

همچنین می‌توانید میکروفون را پشت کراوات پنهان کنید. برای این کار باید کروات را برگردانید، یک گره شل به سیم میکروفون بزنید تا در  طول ضبط سیم تکان نخورد و صدایی به آن منتقل نشود. سپس باید این حلقه را با یک نوار چسب به پشت کراوات بچسبانید.

یک راه دیگر که بتوانید میکروفون خود را با کمک کروات پنهان کنید، این است که آن را در گره کراوات مخفی کنید. در این روش باید میکروفون را از یقه پیراهن بیرون بیاورید و داخل گره کراوات فرو کنید. سپس کراواتتان را مرتب کنید. در این حالت فقط سر کپسول از گره کراوات باید بیرون باشد. میکروفون دیده نخواهد  شد اما صدا به خوبی ضبط خواهد شد.

پنهان کردن میکروفون با کمک پیراهن

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از کراوات در لباس خود استفاده کنید، گزینه بعدی پنهان کردن میکروفن یقه‌ای زیر پیراهن است. روش اول ساندویچ کردن میکروفون بین دو مثلث ساخته شده از نوار چسب برق است. دقیقا همان کاری که در روش کراوات انجام دادید. در این روش پس از اینکه جای میکروفون را محکم کردید، ادامه سیم را از پست داخل لباستان جا دهید. در این حالت میکروفون پیدا نیست اما صدا واضح و بدون خش خش ضبط خواهد شد.

روش دوم این است که میکروفون را بین دکمه‌های پیراهن و زیر پارچه پنهان کنید. در این حالت ابتدا باید دکمه‌ها را باز کنید و سپس با کمک نوار چسب میکروفون را ثابت کنید و دکمه‌ها را ببندید. ضبط صدا در این روش هم بدون نویز خواهد بود.

یک راه‌حل دیگر این است که میکروفون را به تیشرت یا تاپ زیر پیراهنتان بچسبانید. در این مورد هم باید از نوار چسب کمک بگیرید. اگر هم زیر پیراهنتان تیشرت نداشتید می‌توانید میکروفون را مستقیما به سینه بچسبانید. برای اینکه صدا با خش خش و نویز ضبط نشود ابتدا یک نوار چسب به سینه خود بچسبانید و بعد میکرون را روی سطح صاف آن نصب کنید. در این حالت بهتر است به جای استفاده از چسب برق، از چسب پانسمان استفاده کنید. زیرا امکان دارد بدن برخی از افراد به نوار چسب برق حساسیت داشته باشد.

پنهان کردن میکروفون پشت لباس

اما درمواقعی که لباستان فقط یک تیشرت است چگونه باید میکروفون را پنهان کنید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که باز هم باید از نوار چسب استفاده کرد. این بار باید سیم میکروفون یقه‌ای خود را پشت تیشرت بچسبانید و  راحت در ویدئوی خود به اطراف حرکت کنید و کارهایی که لازم است را انجام دهید.

از آنجایی که معمولا تولیدکنندگان محتوای ویدئویی و مجریان از میکروفون یقه‌ای استفاده می‌کنند، معمولا تولیدکنندگان این وسیله می‌دانند که در بسیاری از موارد قرار است این میکروفون برای دیده نشدن در لباس قرار بگیرد. بنابراین آنها را در فرکانس‌های بالاتر می‌سازند تا هنگام قرارگیری در لباس، استفاده کننده فرکانس را از دست ندهد. بنابراین هنگام پنهان کردن میکروفون اصلا نباید نگران این مورد باشید.

نکات مهم در پنهان کردن میکروفون یقه‌ای

زمانی که می‌خواهید میکروفون را پنهان کنید، ممکن است با موانعی همچون خش خش ناشی از برخورد میکروفون با لباس و… رو به رو شوید. برای کم شدن این مشکل بهتر است از هر روشی که استفاده می‌کنید از فیکس شدن میروفون مطمئن شوید.

ممکن است سیم میکروفون باعث ایجاد سر و صدا شود. از آنجایی که کپسول میکروفون در بالای آن قرار دارد و سیم هم به فرستنده وصل است، در صورت برخورد سیم به بدنتان  امکان دارد ناخواسته سر و صدا و نویز ایجاد شود. بنابراین باید راه حلی پیدا کنید که سیم کمتر تکان بخورد.

یک مشکل دیگر موی بدن در مواردی است که میکروفون را مستقیما به بدن خود وصل کرده‌اید. در این حالت هم خش خش ایجاد می‌شود و برای رفع آن می‌توانید یک چسب پانسمان به بدنتان بزنید و میکروفون را روی آن فیکس کنید.

در تصویر نحوه قرار گیری میکروفون به کمک چسب پانسمان در زیر پیراهن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین میکروفن یقه ای برای تولید محتوا 

 

کلام آخر

در این مطلب درباره چند روش مفید پنهان کردن میکروفون یقه‌ای هنگام ضبط ویدئو و یا اجرای برنامه حرف زدیم. این روش‌ها از آن جهت کارآمد هستند که جدا از مخفی شدن میکروفون کیفیت ضبط صدا را هم پایین نمی‌آورند. یعنی با استفاده از آنها صدا بدون نویز و خش خش ضیط خواهد شد. اگر راه‌حل دیگری برای پنهان کردن میکروفون یقه‌ای می‌شناسید که در این نوشته بدان اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از روش شما بهره ببرند. امید است این مطلب از مجله بانی باند برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *