انتخاب باند هیئتی مناسب یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی مداحان و خادمین اهل البیت است. در این مطلب قصد داریم موارد کلیدی و فنی را پیرامون سیستم های صوتی هیئتی خدمت شما عرض کنیم. سپس به فوت و فن انتخاب یک باند هیئتی مناسب خواهیم پرداخت تا با خیال راحت بتوانید یک خرید مطمعن داشته باشید.

سیستم‌ها و تجهیزات صوتی از جمله وسایل الکترونیکی پرکاربرد در بازار به شمار می‌آیند. امروزه برای برگزاری مراسم مذهبی در مساجد و هیئت‌ها، تالارهای عروسی، همایش‌ها و سمینارهای تخصصی، صحنه اجرای تئاتر و… از تجهیزات و فناوری صوتی به روز دنیا، بهره‌برداری می‌شود. یکی از مواردی که هنگام برگزاری مراسم عزاداری بسیار قابل توجه است، استفاده از سیستم صوتی و انتخاب باند هیئتی برای بالا بردن کیفیت صدای مداح و نوحه خوانی وی است. انتخاب بلندگو و باند مناسب می‌تواند کیفیت صدای مطلوبی را به گوش شنوندگان و عزاداران ارائه دهد.

کدام بلندگو گزینه‌ای مناسب برای انتخاب باند هیئتی است؟

به طور کلی باندهای مورد استفاده در انواع و اقسام سیستم‌های صوتی به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند.
باند پسیو یکی از از بهترین باندها برای برگزاری مراسم مذهبی ایام محرم در مساجد و حسینیه‌ها است. از آنجا که این باند‌ها جزء بزرگترین سیستم‌های صوتی محسوب می‌شوند، کاربری آنها مناسب فضاهای باز، بزرگ و گسترده است.

راه اندازی باند پسیو، نیازمند یک یا چند دستگاه آمپلی فایر است؛ آمپلی فایر برای تقویت امواج صوتی و کیفیت پخش صوت بلندگوی پسیو، بسیار ضروری است.

 

انتخاب باند هیئتی
یکی دیگر از بهترین باندهای استانداردی که در هیئت‌ها استفاده می‌شود، باند اکتیو است. باندهای اکتیو از لحاظ سایزبندی و قدرت پخش صدا با تنوع زیادی در بازار ارائه می‌شوند. این باندها آمپلی فایر داخلی دارند و همین امر موجب شده که بتوان راحت‌تر آنها را جابه‌جا نمود. از طرفی دیگر انعطاف پذیری و تنظیم باندهای اکتیو یک مزیت اساسی است که باعث شده برای انتخاب بلندگوی هیئتی در مساجد و حسینیه‌ها از این نوع باند استفاده شود.

با توجه به تنوع زیاد انواع و اقسام باندهای ارائه شده در بازار، انتخاب باند هیئتی که مناسب مساحت ساختمان و فضای یک مسجد یا حسینیه باشد، کار آسانی نیست. از این رو ما در ادامه مطلب تعدادی از بهترین مدل باندهای موجود را به تفکیک فضا و مکان مد نظر، به شما معرفی می‌کنیم.

باندهای ستونی و دیواری

باندهای ستونی یکی از پرکاربردترین بلندگوها هستند که برای تجهیز مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها به کار می‌روند. این بلندگوها، کیفیت صدا و قیمت مناسبی دارند و برای انتخاب باند هیئتی، گزینه‌ای مطلوب هستند. با توجه به نوع ساختمان و وجود ستون در مسجد، می‌توان به راحتی آنها را روی دیوار یا ستون نصب کرد.

بلندگوهای ستونی و دیواری دارای پایه‌های مناسبی هستند که امکان تغییر زاویه در محل نصب را فراهم می‌کنند. این باندها را در دو مدل سالنی و فضای باز طراحی و تولید می‌کنند و می‌توان هر کدام را با توجه به محیط مد نظر در داخل یا خارج ساختمان مسجد و حسینیه نصب کرد. بدنه بلندگوی ستونی مختص فضای باز از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود؛ از این رو دیگر نگرانی برای باران و گرد و غبار وجود نخواهد داشت.

باندهای شیپوری یک انتخاب مناسب برای باند حسینه ها:

باند شیپ.ری یکی از گزینه های انتخاب باند هیئتی

بلندگو-شیپوری-ندا-دو

یکی دیگر از بهترین مدل‌های بلندگو مختص فضای باز، بلندگوهای شیپوری هستند که برای دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم به وفور استفاده می‌شوند. این بلندگوها وسعت پخش صدای خوبی دارند و می‌توانند صدا را به گوش افرادی که با مسجد بسیار فاصله دارند هم برسانند. به همین دلیل معمولا در سالن‌ها و فضاهای بسته به کار نمی‌روند. این باندها گزینه مناسب انتخاب باند هیئتی برای دسته های عزاداری سیار هستند.

اغلب در حیاط مساجد، مدارس و خیابان‌ها استفاده می‌شوند. علاوه بر این هنگامی که هیئت عزاداران همراه با ماشین‌ها در خیابان عزاداری می‌کنند، بلندگوهای شیپوری یک سیستم صوتی عالی هستند و می‌توانند صدا را به گوش تمام حاضرین در خیابان می‌رسانند.

اکو همراه :

اگر به دنبال خرید یک باند حرفه‌ای و با کیفیت می‌گردید که بتوانید به صورت سیار آن را با خودتان حمل کنید، اکو همراه گزینه در دسترس شما است. اکو به معنی بازتاب صدا است و برای مداحان و نوحه خوانانی که قصد دارند یک سیستم صوتی قابل حمل با خود داشته باشند، ایده‌آل است.

خرید بهترین اکو همراه نوید الکترونیک

انتخاب باند هیئتی از نوع اکو همراه، می‌تواند شور و حال خاصی به عزادارن ببخشد و در هر فضایی که افراد بخواهند عزاداری کنند اعم از حیاط مسجد، خیابان، داخل حسینیه، ایستگاه صلواتی و… کاربرد دارد.
اکو همراه‌ها را با توان خروجی و ابعاد متنوعی می‌سازند و این قابلیت را دارند بر روی بدنه وسایل نقلیه هم نصب شوند و از بازتاب صدا و شفافیت خوبی برای صدا برخوردارند.

انتخاب باند هیئتی همراه

اکو همراه شارژی

باندهای سقفی :

گزینه‌ای دیگر که می‌توانید برای انتخاب باند هیئتی در نظر بگیرید، بلندگوهای سقفی هستند. همانطور که از نامشان قابل حدس است، این بلندگوها در داخل سقف نصب می‌شوند، بنابراین از نظر ظاهری بهتر به نظر می‌رسند و استفاده مفیدتری از فضا دارند. باندهای سقفی برای فضاهای بسته به کار می‌روند و پخش صدای گسترده‌ای دارند. قدرت خروجی صدا در بلندگوهای سقفی بین ۵ تا ۲۰ وات است و این امکان وجود دارد که برای انتقال بهتر صدا، چند باند سقفی را به هم متصل نمود.

این مدل باندها با نام‌های بلندگوی سقفی روکار و بلندگوی سقفی توکار در بازار عرضه می‌شوند. برای نصب بلندگوهای سقفی توکار در مساجد، نیاز است سقف کاذب یا دارای کناف باشد. در این صورت هیچ نوع سیم کشی به چشم نمی‌خورد و فقط از پریز استفاده می‌شود؛ نصب این بلندگو باعث می‌شود مسجد شلوغ نشود و استفاده موثری از فضا انجام شود. بلندگوی سقفی روکار بر روی سقف معمولی هم قابل نصب است و مقداری از سیم کشی آن در معرض دید است.

لوازم جانبی: گزینه‌های کمک‌رسان برای انتخاب باند هیئتی

آمپلی فایر

گاهی اوقات در مراسم‌ عزاداری، شاهد صدای بی‌کیفیت و گوش خراشی هستیم که دلیل آن قطع و وصل شدن‌های پی در پی یا ایجاد نویز است. یکی از راه حل‌های برطرف کننده این مشکل، خرید آمپلی فایر با قدرت است که می‌تواند کیفیت پخش صدای خروجی را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که باندهای اکتیو دارای آمپلی فایر داخلی هستند، در حالی که باندهای پسیو به آمپلی فایر جداگانه نیاز دارند. با وجود این، با داشتن هر نوع باندی، تهیه آمپلی فایر جداگانه یک مزیت محسوب می‌شود؛ چرا که باعث کاهش فشار وارده بر بلندگوها می‌شود.

انتخاب آمپلی فایر مناسب باند برای هیئت

پاور crown8300

میکسرها مهمترین گزینه در سیستم صوتی هیئتی هستند :

در بعضی از مساجد و حسینیه‌ها، برای تکمیل کردن تجهیزات صوتی از دستگاهی به نام میکسر استفاده می‌شود. میکسر صداها را دریافت می‌کند و پس از میکس و پردازش اصوات، آنها را پخش می‌کند. به زبان ساده متناسب با نیاز هر فضایی که قرار است صدا در آن پخش شود، به صداهای ورودی افکت اضافه می‌کند؛ به گونه‌ای که ما چندین صدای ترکیب شده و واضح را می‌شنویم. اغلب اوقات برای سیستم‌های صوتی هیئت‌های بزرگ از میکسر استفاده می‌کنند.

حرف آخر

همانطور که گفتیم سیستم و تجهیزات صوتی هیئت‌ها و مساجد یکی از مواردی است که در مراسمات مختلفی مثل ایام فاطمیه، محرم، شب‌های احیا و جشن‌های مذهبی کاربردهای فراوانی دارد. برای برپایی هر چه بهتر این مراسم‌ها، وجود تجهیزات صوتی هیئت ضروری است. چرا که صدای پایین و بی‌کیفیت بلندگوها و مداحان، شور و حال عزاداران را بر هم می‌زند.

بنابراین بهتر است برای انتخاب باند هیئتی مناسب از متخصصین این حوزه مشورت و راهنمایی بگیرید تا لوازم خوب و باکیفیتی را به شما معرفی کنند و شما هم خرید رضایت‌مندی را تجربه کنید. پرسنل ما در بانی باند آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند. با کارشناسان فروش بانی باند در ارتباط باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *