خیلی از مواقع شما نیاز دارید که میکروفنی را در سیستم صوتی خود داشته باشید که هم در کادر دوربین نباشد و هم این که صدای اطراف را توسط گیرنده های خود دریافت نکند در اینجا شما به یک میکروفن شاتگان نیاز دارید که برای ضبط فیلم و ویدیو می تواند خیلی برای شما کارایی داشته باشد. در این مطلب از مقالات بانی باند قصد داریم شما را با میکروفن شاتگان و همچنین خرید این میکروفن بی سیم آشنا کنیم.

راهنمای خرید میکروفن های شاتگان

  در این مقاله کوشیدیم تا اطلاعات جامع و ارزشمندی در رابطه با انواع، طرز کار، طراحی و ساخت میکروفن شاتگان به شما عزیزان ارائه کنیم. این میکروفن ها که از جدید ترین و کاربردی ترین میکروفن ها به خصوص در تولید محتوا و ساخت ویدیو  می باشند، امروزه محبوبیت فراوانی در بین کاربران پیدا کرده اند.

تصویری از میکروفن شاتگان

 

آشنایی با میکروفن های شاتگان

معرفی میکروفن شاتگان

  میکروفن های شاتگان از انواع میکروفن بی سیم  جهت دار به شمار  می آیند. میکروفون های شاتگان به صورتی طرلحی شده اند که نویز را از جهات مختلف کاهش می دهد. برای بهترین عملکرد و ضبط درست صدا نیاز است تا این میکروفن ها را به صورت مستقیم به طرف منبع صدایی که مورد نظر شماست بگیرید. توجه کنید که میکروفن های شاتگان از قابلیت میکروفن های یک جهته با هدف دستیابی به بالاترین پرتو تمرکز بر روی منبع صدا برای ضبط صدا بهره می برند. بنابراین با توجه به این نکته که میکروفن شاتگان  به تکنولوژی میکروفن های یک طرفه مجهز است، در زمانی که منبع صدا درست در مقابل آن ها وجود دارد قادر به دریافت صدا با بهترین کیفیت می باشند.شاتگان میکروفونی است که فقط صدای جلوی خود را ضبط می کند و صداهای دیگر را کاهش می دهد. زمانی که نیازی به نگه داشتن میکروفون و صحبت با آن ندارید، می توانید از آن استفاده کنید. اما در مقابل، اگر منبع صدای مورد نظر ما در حین ضبط به طرفین یا عقب تر حرکت کند صدای دریافتی پایین تر و کم کیفیت تر خواهد بود. برای مثال بهتر است بدانید که یه نوع تفنگ ساچمه ای را طبق این واقعیت نام گذاری کرده اند. به این شکل که بدنه میکروفن گان ساخته شده را به صورت لوله ای و مانند لوله تفنگ ساچمه ای طراحی می کنند و برای همین میکروفن باید دقیقا مشابه با تفنگ ساچمه ای به شکل مستقیم به طرف هدف نشانه گرفته شود تا بتوانیم از قابلیت آن به شکل موثری استفاده کنیم.

شما می توانید با استفاده از نمودار های قطبی، میزان بهره وری میکروفن شاتگان را در رابطه با انواع مختلف جهت هایی که منبع صدا ممکن است در آن حضور پیدا کند شناسایی کنید. در این سبک نمودار ها نقطه ای به نام نقطه مرجع 0 وجود دارد. کاربرد این نقطه در نشان دادن جهت منبع صدا به طور 100 درصد مستقیم به ما می باشد. همچنین بهتر است بدانید که بیشترین میزان بهره وری و کارایی میکروفن گان در همین نقطه مرجع 0 درجه و با مقدار 11dB- می باشد. در ادامه اگر میکروفن را در جهت مخالف منبع صدا و یک طرف خودتان حرکت بدهید بهره وری و کارایی آن کاهش می یابد. این حالت یعنی زمانی که میکروفن کاملا از منبع صدا دور باشد و در جهت مخالف آن قرار داشته باشد را نقطه مرجع 180 درجه می نامیم. همانطور که پیش بینی می کنید، در نقطه 180 درجه مرجع، کارایی و بهره وری این میکروفن   در کمترین حالت خود قرار می گیرد و این مقدار را معادل 28dB- در نظر می گیرند.

تمامی این آزمایشات و نتایج حاصل از آن ها اثبات می کند که در حالتی که شما میکروفن را به طور مستقیم به طرف منبع صدا گرفته اید می توانید بیشترین کارایی را در ضبط صدا دریافت کنید و این کارایی با چرخاندن میکروفن به سمت خودتان کاهش می یابد.

تصویری از میکروفن شاتگان

خرید انواع میکروفن های شاتگان

کاربرد میکروفن شاتگان

 رایج ترین کاربردی که برای این نوع میکروفن ها بیان می شود استفاده از آن ها در ساخت و تولید ویدیو ها به طوری که با قرار دادن در نزدیک دوربین و یا نصب برروی آنها به خوبی می تواند صدا را دریافت کرده و در کادر هم قرار نگیرد این میکروفن بی سیم امروزه کاربرد فراوانی دارد. البته از این میکروفن فقط در تولید محتوا های ویدیویی استفاده نمی شود بلکه  در سخنرانی ها و مصاحبه ها کاربرد دارد. استفاده از این میکروفن ها این امکان را برای شما ایجاد می کند تا بدون نیاز به نگه داشتن میکروفن و صحبت در آن و یا نصب سیم کشی روی بدنتان، به راحتی به عنوان گوینده اقدام به ضبط سخنرانی خود نمایید.

بنابراین می بینید که با استفاده از میکروفن شاتگان، گوینده می تواند در طول سخنرانی خود، صرفا تمرکز خود را بر روی صحبت کردن بگذارد و نگرانی از بابت نگه داشتن و یا نصب میکروفن نداشته باشد.همچنین میکروفون های شاتگان برای مصاحبه در فضاهای شلوغ و پر سروصدا مناسب هستند به این دلیل که صداهای ناخواسته موجود در پس زمینه را ضبط نمی کند و صرفا تمرکز بر روی دریافت صدای سوژه می باشد.

با توجه به این اطلاعات می توانیم این گونه نتیجه بگیریم که برای تمامی حالاتی که گوینده در مجاورت میکروفن در حال صحبت است، میکروفن های شاتگان انتخاب درستی می باشند.

شاتگان ها یک انتخاب عالی برای صداگذاری، پوشش رویدادهای زنده و ضبط صدای مکان هستند. به عنوان مثال، مصاحبه یک مورد استفاده عالی است که در آن باید صدا را ضبط کنید تا مردم آن را به وضوح بدون نویز پس زمینه بشنوند که میکروفون شاتگان به خوبی این کار را  انجام می دهد.

این میکروفون صدا را از پشت میکروفون دریافت نمی کند. این بدان معناست که می‌توانید روی صحبت کردن تمرکز کنید بدون اینکه میکروفون که از پشت صدا تولید می‌کند قطع شود. در این حالت این میکروفون بی سیم یک طرفه معمولا برای دوربین های DSLR  استفاده می شود.

در یک کلام، یک میکروفون جهت دار تفنگ ساچمه ای یک انتخاب ایده آل برای زمانی است که می خواهید از راه دور صحبت کنید و می خواهید خود را از نگه داشتن یا سیم کشی میکروفون رها کنید.

شاتگان

بررسی و معرفی جدید ترین میکروفن بی سیم 

قدرت و حساسیت میکروفن شاتگان

   یکی از ویژگی های میکروفن های شاتگان این است که این وسیله با ایجاد تمرکز ویژه بر روی منبع صدایی که در مقابلش قرار دارد، آن صدا را با کارایی بسیار خوبی دریافت می کند؛ در حالی که صدا های محیط اطراف را به میزان بسیار اندک و صداهای پشتی را به هیچ وجه دریافت و ضبط نمی کند.به همین دلیل در هنگام کار کردن با این میکروفن ها مهم است که میکروفن را تا حد امکان به منبع صدا نزدیک نموده و در جهت دقیق رو به روی آن قرار دهید. بنابراین فاصله میکرفون های شاتگان با منبع صدا باید مناسب باشد.بهترین و بیشترین حساسیت ضبط صدا در میکروفن گان در زمانی است که شما آن را تنها چند فوت بالاتر از منبع اصلی صدا قرار داده اید. نکته دیگر در بالا بردن کیفیت صدای ضبط شده و همچنین حفظ قدرت این میکروفن ها، توجه کردن به سطوح اطراف میکروفن می باشد. وجود سطوح چوبی و یا اجری باعث افزایش نویز خواهد شد.

میکروفن بی سیم شاتگان

بهترین برند های تولید کننده میکروفن های شاتگان

طراحی ظاهری میکروفن شاتگان

  طراحی ظاهری این میکروفن ها به این صورت است که دارای ساختاری بلند و به شکل لوله می باشند. در امتداد قسمت بشکه شکل آن، یک سری شکاف تعبیه شده است که صداهای اضافه ای را که از پشت و اطراف ممکن است به میکروفن برسد، حذف می کنند. هر چه لوله بلند تر در نظر گرفته شده باشد، میکروفن ما جهت دار تر است.معمولا میکروفون های شاتگان شکل ظاهری مختلفی ندارند. تقریبا تمامی مدل های این میکروفون در برند های مختلف به شکل لوله (استوانه ای) تولید می شوند.

تصویری از میکروفن شاتگان سرامونیک

فروشگاه اینترنتی بانی باند

 

لوازم جانبی میکروفن شاتگان

برای داشتن عملکرد بهتر در کنار میکروفن های شاتگان از لوازم جانبی هم استفاده می شود،این ابزار جانبی عبارتند از:

  • لرزه گیر که تمامی صداهای اضافی که با عملکرد میکروفن شاتگان در تداخل باشد را خنثی می کند.
  • بادگیر برای کاهش صدای باد در هنگام استفاده از میکروفون در فضای باز استفاده می شود.
  • دسته بوم که برای کنترل جهت میکروفون های شاتگان اسفاده می شود.

سخن پایانی

 اکنون که با ویژگی ها و کاربرد های میکروفن گان آشنایی کامل پیدا کرده اید بهتر است تا با انتخاب و خرید از فروشگاهی مطمئن، با خیال آسوده و به مدت طولانی از محصول مورد نظر خود بهره ببرید.

   فروشگاه اینترنتی بانی باند به منظور ارائه محصولات با قیمت مناسب، اقدام به حذف واسطه های موجود در بازار خرید و فروش تجهیزات صوتی نموده است. یکی از بهترین ویژگی هایی که باعث انتخاب این فروشگاه اینترنتی می گردد، خدمات پس از فروش معتبری است که متخصصین بانی باند به مشتریان خود ارائه می دهند.

فروشگاه انلاین بانی باند

منابع:learningaboutelectronics

 

سوالات متداول

  • میکروفن شاتگان چیست؟

یکی از انواع میکروفن های بی سیم است که به شکل اسلحه شاتگان طراحی شده فقط صداهای مستقیم خود را دریافت می کند

  • چه زمانی از میکروفون شاتگان استفاده کنم؟

شاتگان یک انتخاب عالی برای هر زمانی است که نیاز به ضبط صدا بدون هیچ گونه نویز پس زمینه داشته باشید. به ویژه در فضاهای شلوغ یا پر سر و صدا که می خواهید منبع صوتی خاصی را جدا کنید بسیار مفید است.

  • پاسخ فرکانسی میکروفون شاتگان چقدر است؟

محدوده فرکانس پاسخ به طور کلی بین 20 هرتز تا حداکثر 20 کیلوهرتز است. اما بستگی به برند و مدل آن دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *