وقتی شما برای یک اجرای زنده تمرین کرده اید و به دنبال یک میکروفن مناسب خوانندگی هستید و  مهارت های خود را به عنوان یک خواننده تقویت کرده اید اکنون زمان آن است که استعدادهای خود را برروی صحنه به طرفدران خود نشان دهید اما چگونه می توان چنین صدای منحصر به فردی را برای شنیدن همه تقویت کرد؟ جواب این سوال استفاده از یک میکروفن با کیفیت است. گزینه‌های زیادی برای بازآفرینی صداهای خیره‌کننده برای اجراهای زنده‌تان وجود دارد، و ما در این مطلب از مقالات مجله بانی باند قصد داریم  تا به شما  کمک کنیم بهترین میکروفن را برای صدای خود پیدا کنید. البته خیلی از آنهایی که اول راه خوانندگی هستند نیز ممکن است به دنبال خرید میکروفن استودیویی ارزان باشند که می توانند در بانی باند انواع آنها را خریداری کنند.

تجهیزات و سیستم صوتی اجرای زنده

آشنایی با تجهیزات صوتی اجرای زنده

شناخت بهترین میکروفن مناسب کنسرت

به طور کلی تجهیزات صوتی نقش بسیار مهمی در انواع مراسمات و کنسرت ها داشته و باید به گونه ای باشند که صدا به صورت حرفه ای در مراسم پخش شود. از طرفی صدای هر کدام از تجهیزات صوتی باید به گونه ای تنظیم شوند که خروجی حاصل، یک صدای ایده آل باشد. بنابراین در وهله اول انتخاب یک میکروفن مناسب کنسرت به شما کمک می کند تا مراسم خود را به نحو احسن برگزار کنید.

نوع میکروفن مناسب خوانندگی

خوانندگان باید میکرفونی را انتخاب کنند که با ویژگی های صدایشان تناسب داشته باشد. دو نوع میکروفون مناسب خوانندگی  وجود دارد که باید برای اجراهای زنده و کنسرت ها در نظر بگیرید، داینامیک و کندانسور. به طور کلی، میکروفون‌های داینامیک در موقعیت‌های زنده ترجیح داده می‌شوند، زیرا حساسیت کمتری نسبت به همتایان کندانسور خود دارند. حساسیت میکروفن عامل بسیار مهمی است و حساسیت  کمتر باعث می شود داینامیک کمتر مستعد بازخورد باشد. با این حال، بسیاری از سازندگان موسیقی و فعالان این حوزه وجود دارند که ترجیح می‌دهند از میکروفون‌های خازنی با طراحی خاص استفاده کنند تا از هر دو بهترین استفاده را ببرند. معمولا از میکروفن های کندانسور برای ضبط صدای خوانندگان در استودیو استفاده می شود. ما آنچه را که فکر می‌کنیم هوشمندانه‌ترین گزینه‌ها برای هرکسی است که به دنبال یک میکروفون عالی با قیمتی منصفانه است، اعم از طراحی داینامیک یا کندانسور، به شما پیشنهاد داده ایم.

تجهیزات صوتی مناسب کنسرت

برای این که یک اجرای متفاوت داشته باشید و یک شب بسیار لذت بخش را برای مخاطبان و طرفداران خود رقم بزنید باید تجهیزات زیادی را برای بهتر شدن کیفیت صدای خود داشته باشید هر چقدر سالن اجرای شما بزرگتر باشد تجهیزات بیشتر و قوی تر خواهد بود. بنابراین انتخاب بهترین تجهیزات صوتی با کیفیت برای هر خواننده ای بسیار مهم می باشد.

میکروفن:

میکروفن یکی از اصلی ترین تجهیزاتی است که در سیستم های صوتی مورد استفاده قرار گرفته و موجب پخش بهتر صدای سایر تجهیزات می شود. همچنین میکروفن ها دارای انواع مختلفی هستند ولی داینامیک نوعی میکروفن مناسب کنسرت بوده و از حساسیت بسیار پایینی برخوردار می باشد. برای مثال میکروفون Shure-SM58  مناسب خوانندگی و اجراهای زنده است. این میکروفون بادوام از نوع میکروفون های داینامیک بوده که صدایی عالی و با کیفیتی را تولید می کند. از طرفی میکروفن ها دارای دو نوع بی سیم و با سیم مورد استفاده قرار می گیرند که میکروفن بی سیم در مواردی که جایگاه خواننده ثابت نیست استفاده می شود.

پایه میکروفن:

داشتن استند استاندارد برای میکروفن از دیگر ابزار مهم در تجهیزات خوانندگی است.پایه های میکروفون نیز انواع مختلفی دارند این نگهدارندها به خوانندگان کمک می کند تا از میکرفون ها به راحتی استفاده کنند به علاوه در کاهش  لرزش و نویز صدا هم موثر هستند.نگهدارنده میکروفن K&M یکی از بهترین استندهای مناسب برای کنسرت ها است،پایه K&M بسیار بادوام و مقاوم طراحی شده است که می تواند به راحتی انواع مختلف میکروفن را نگهدارد.

میکسر صدا:

میکسر صدا در حقیقت مرکز تجهیزات صوتی به حساب آمده و وظیفه کنترل، تنظیم و میکس صدا ادوات موسیقی را بر عهده دارد. میکسر صدا وظیفه میکس کردن سیگنال های دریافتی مختلف را بر عهده داشته و یکی از مهمترین کارها پس از انتخاب میکروفن مناسب کنسرت، خرید میکسر مناسب می باشد. از طرفی میکسر وظیفه افزودن افکت روی صدای خواننده را نیز بر عهده داشته و در دو نوع آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه می شود. همچنین میکسر دیجیتال از تعداد ورودی های بیشتری برخوردار بوده و میکروفن های بیشتری امکان متصل شدن به ورودی را دارند.

 

باند اکتیو دارای امپلی فایر

 

آمپلی فایر:

آمپلی فایر ها وظیفه تقویت سیگنال های صوتی را بر عهده داشته و از دو خروجی پر قدرت برخوردار می باشند. برای خرید آمپلی فایر مواردی از جمله توان خروجی، تعداد باندهای مصرفی و نحوه سیم کشی به خوبی باید در نظر گرفته شوند تا توان مصرفی بیشتر از توان باندها باشد. همچنین انتخاب میکروفن مناسب خوانندگی به تقویت صدای آمپلی فایرها نیز کمک می کند.

باند پسیو:

باندها در حقیقت به منظور پخش صدا داخل سالن مورد استفاده قرار گرفته و در انواع مختلفی تولید می شوند. باند پسیو یکی از با کیفیت ترین تجهیزات صوتی به حساب آمده و بهترین گزینه برای افزایش قدرت پخش صدا در سالن ها می باشد. این مدل باند دارای دو بلندگو داخلی بوده و به افزایش میزان پوشش فرکانسی کمک می کند. از طرفی متناسب با خرید میکروفن مناسب کنسرت، باید باند بزرگتری جهت پوشش صوت و قدرت اصلی خریداری شود.

باند در تجهیزات صوتی کنسرت و اجرای زنده

تجهیزات صوتی و باند

باند اکتیو:

طراحی باند اکتیو نیز مانند باند پسیو بوده و از میزان قدرت پوشش دهی بالایی برخوردار می باشد. تنها تفاوت باند اکتیو با باند پسیو، وجود آمپلی فایر در جعبه اصلی باند است که موجب اتصال مستقیم به میکسر می شود. بنابراین با توجه به وجود آمپلی فایر، این مدل باند دارای کاربرد بیشتری نسبت به باند پسیو می باشد. از طرفی عدم نیاز به خرید آمپلی فایر مجزا، کمک بسزایی در انتخاب میکروفن مناسب خوانندگی نیز می کند.

ساب ووفر:

به طور کلی برای اجرا موزیک های پاپ و راک، وجود تجهیزات بیس دار ضروری است؛ چرا که بیس در حقیقت تاثیر موسیقی زنده را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. ساب ووفر یکی از قدرتمندترین باندهای صوتی به حساب می آید که موجب ایجاد بیس روی موسیقی می شود. از طرفی ساب ووفرها مجهز به بلندگو داخلی بزرگتری بوده و موجب افزایش قدرت و بیس موسیقی می شوند. بنابراین برای انتخاب میکروفن مناسب کنسرت، بلندگو داخلی ساب ووفر نیز باید به خوبی بررسی شود.

میکروفن بی سیم

 

میکروفن Shure Sm7B، میکروفنی همه کاره

یکی از میکروفنی هایی که می توان آن را برای انواع کارکرد ها مناسب دانست میکروفن SHURE SM7B  می باشد، این میکروفن مناسب تولید محتوا و پادکست و همچنین خوانندگی می باشد و از کیفیت بسیار خوبی در خانواده میکروفن های داینامیک برخوردار می باشد.خوانندگان و هنرمندان و فعالان عرصه صدا و موسیقی با استفاده از این میکروفن در استودیو ها؛ یک صدایی بسیار صاف و یک دست با یک برد بسیار وسیع را دریافت می کنند.

در مورد ضبط پادکست نیز می توان گفت این میکروفن با داشتن عایق هایی که  نویز های اطراف خود را می گیرد و یک صدایی بدون اختلال را به شما تحویل می دهد میکروفن SHURE SM7B در اکثر استودیو های معتبر دنیا پیدا می شود، بنابراین کلمات و صداهای اضافی از بین می روند.

یکی از قابلیت های این میکروفن کیفیت بالا در پخش زنده می باشد که در اجراهای طولانی امتحان خود را به خوبی پس داده به وسیله نصب XLR  یک کیفیت صدای خوب را به مخاطبان و طرفداران یک خواننده هدیه می دهد.

در مورد الگوی قطبی این میکروفن نیز می توان گفت که از یک الگوی کاردویید کلاسیک بهره می برد و افراد می توانند به خوبی از هر زاویه ای که راحت باشند صدای خود را ضبط کنند و نگران صداهای اطراف خود نباشند.

انواع میکروفن داینامیک برای اجرای زنده

  • میکروفن های سیم پیچ متحرک:

این مدل میکروفن های داینامیک اغلب برای موسیقی های جاز، راک و بلوز مورد استفاده قرار گرفته و از حساسیت بالاتری برخوردار می باشند. میکروفن های سیم پیچ متحرک از استحکام بالاتری در برابر ضربه و رطوبت برخوردار بوده و انتخاب بسیار مناسبی برای ترازهای موسیقی بالاتر می باشند. همچنین این مدل میکروفن ها دارای پهنای باند گسترده ای بوده و از راندمان پایین تر یا کیفیت ضبط صدا بالاتری برخوردار می باشند. بنابراین برای انتخاب میکروفن مناسب خوانندگی ، میکروفن های داینامیک سیم پیچ متحرک انتخاب بسیار مناسبی می باشند. در نهایت می توان گفت یکی از میکروفن های بسیار مناسب برای خوانندگی و اجرای زنده برای شما می تواند میکروفن Shure SM58 باشد که می توانید از بانی باند آن را با بهترین قیمت تهی کنید

  • میکروفن های ریبن:

این مدل میکروفن ها از حساسیت کمتری برخوردار بوده و برای سیگنال های صوتی ضعیف تر مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی میکروفن های ریبن فاقد تقویت کننده بوده و با توجه به داشتن کابل های طولانی، به انتقال بهتر سیگنال های صوتی بدون اتلاف فرکانس کمک می کنند. این مدل میکروفن ها دارای قابلیت دریافت و انتقال صدا در دامنه های بالاتری هستند ولی با توجه به وزن زیاد و حساسیت کم، کمتر از سایر میکروفن ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین برای انتخاب میکروفن مناسب کنسرت، میکروفن های سیم پیچ متحرک بیشتر از میکروفن ریبون  مورد استفاده قرار می گیرند.

میکروفن مناسب خوانندگی

اهمیت الگوی قطبی میکروفن ها مناسب خوانندگی

به طور کلی الگوی قطبی میکروفن به معنای میزان حساسیت ضبط صداهای متفاوت در زوایای گوناگون بوده و به شما کمک می کند تا شناخت بیشتری نسبت به سیگنال های دریافتی میکروفن از زوایای مختلف پیدا کنید. پیش از خرید یک میکروفن مناسب خوانندگی بهتر است که با استفاده از الگوی قطبی میکروفن، ورودی منابع صوتی، سنجش میزان حساسیت میکروفن صدای کلی فضا و پاسخ فرکانس در زوایای مختلف را به خوبی بررسی کنید. بنابراین انتخاب یک الگوی قطبی میکروفن مناسب به شما کمک می کند تا پاسخ های فرکانسی مختلف در فضا ایجاد کرده و حتی صدای میکروفن را متناسب با نیاز موسیقی تغییر دهید.

کلام آخر

در نتیجه همانطور که گفتیم؛ تجهیزات صوتی دارای انواع مختلفی هستند و انتخاب میکروفن مناسب خوانندگی ، یکی از مهمترین کارها جهت داشتن اجرای زنده قوی می باشد. میکروفن ها اغلب بهتر است متناسب با انواع تجهیزات صوتی مورد نیاز از جمله پاورمیکسر، باند، ساب و… انتخاب شوند، ولی مناسب ترین گزینه برای اجرای زنده، میکروفن های داینامیک با حساسیت و پوشش فرکانسی بالا می باشند.

بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه

 

فروشگاه اینترنتی بانی باند

منابع: musicalley / onstagesystem

سوالات متداول

  • میکروفن مناسب خوانندگی چیست؟

میکروفن های داینامیک با حساسیت بالا می تواند گزینه خوبی برای میکروفن های اجرای زنده باشد.

  • تجهیزات مناسب کنسرت کدام اند؟

ساب ووفر،پاور میکسر،میکروفن،پایه میکروفن و باند های اکتیو و پسیو از تجهیزات مهم اجرای زنده می باشد.

7 فکر در مورد “ راهنمای خرید بهترین میکروفن مناسب خوانندگی و کنسرت

  1. raha گفت:

    مقاله درباره میکروفن مناسب خوانندگی و کنسرت شما خیلی عالی وکاربردی بود

  2. سامان گفت:

    بهترین میکروفن مناسب خوانندگی کدام میکروفن هستش؟

    1. admin گفت:

      سلام
      جهت راهنمایی با واحد مشاوره بانی باند تماس بگیرید

  3. امیری گفت:

    ما برای ضبط‌ پادکست میکروفن میخوایم
    چه مارکی رو معرفی میکنین؟ قیمت؟

    1. admin گفت:

      سلام
      جهت راهنمایی با واحد مشاوره بانی باند تماس بگیرید

  4. شیخلر گفت:

    میشه لطفا برای خرید میکروفون راهنمایی کنید

  5. admin گفت:

    سلام
    با بخش مشاوره بانی باند تماس بگیرید مهندسین صوت کاملا راهنمایی میکنند
    02166091259

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *