میکروفن های ریبون یکی از پر طرفداران ترین میکروفن ها در 1920 بودند،هرچند که امروزه کمتر از آنها استفاده می شود ولی نباید قدرت و حساسیت بالای این میکروفن ها را انکار کرد در مطالب قبلی از مجله بانی باند  در مورد میکروفن بی سیم با شما درباره  جدید ترین میکروفن ها  صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی این میکروفن کلاسیک بپردازیم.

معرفی میکروفن های ریبون

ورود این میکروفن از سال 1920 بوده و تازه وارد دنیای موسیقی شد که بلافاصله توانست افراد زیادی را جذب خود کند. میکروفون ریبون با نام‌های مختلفی از جمله میکروفون سرعت، میکروفون دینامیک و میکروفون گرادیان شناخته می شوند و به  دلیل سادگی و شفافیت در استفاده از آن به  میکروفون نواری هم معروف هستند.

میکروفن ریبون از یک نوار آلومینیومی یا نانو فیلم  نازک است که از نوار رسانای الکتریکی که بین قطب‌ های آهنربا قرار می‌گیرد، برای تولید ولتاژ توسط القای الکترومغناطیسی استفاده می‌ کند. میکروفن ریبون معمولاً دو طرفه است به این معنی که صداها را از هر طرف میکروفن به خوبی دریافت می کنید.

امروزه میکروفن ریبون برای ضبط صدا حساسیت بالایی دارد. برای این که یک میکروفن داشته باشید، بهتر است که میکروفن ریبون را انتخاب کنید. 

میکروفن ریبون برروی استند مخصوص خود

این میکروفن ها در سال 1920 وارد دنیای موسیقی شدند

اگرچه در اوایل دهه 1920 توسط والتر شاتکی  و اروین گرلاچ  اختراع شد، اما اولین میکروفون های ریبون که وارد بازار شد توسط هری اف اولسون برای RCA طراحی شد و در اوایل دهه 1930 به بازار آمد – اولین میکروفون PB-31 بود که  آنها به طور قابل توجهی بهتر از میکروفون های خازنی آن زمان بودند و تولید کنندگان دیگر  به زودی ساخت آنها را آغاز کردند. میکروفون ریبون از اواسط دهه 1930 تا اواسط دهه 1970 همچنان محبوبیت خود را حفظ کرد اما  زمانی که میکروفن های کندانسور و داینامیک تولید و به بازار عرضه شدند از میکروفن های ریبون  پیشی گرفتند و  تصادفاً در زمانی که سیستم‌های ضبط و پخش پیشرفت های بسیاری کردند  ضبط آهنگ به یک امر عادی تبدیل شد و خوانندگان و شنوندگان به دنبال صدای روشن‌تر و آرام‌تر بودند. میکروفون ریبون خیلی زود از مد افتاد و به عنوان یک یادگار ظریف شناخته شد.

اگرچه تعداد معدودی از تولیدکنندگان از جمله BeyerDynamic،AEA و  Coles میکروفن های ریبون را زنده نگه داشتند از جمله ب می‌توان گفت که Royer Labs در اواخر دهه 90 با فن آوری R121 خود، که بسیار کوچکتر و مقاوم‌تر بود، دوباره علاقه خود را به میکروفون‌های نواری برانگیخت. در یک میکروفون سیم‌ پیچ متحرک، دیافراگم به یک سیم‌ پیچ متحرک سبک متصل می‌شود که هنگام حرکت به جلو و عقب بین قطب‌های آهنربای دائمی، ولتاژ تولید می‌کند.در میکروفن ریبون، یک روبان فلزی سبک (معمولاً موج دار) بین قطب های آهنربا معلق است.

با ارتعاش نوار، ولتاژی در زوایای قائم و در جهت میدان مغناطیسی القا می‌ شود و توسط تماس‌ هایی در انتهای نوار برداشته می‌شود. میکروفن ریبون را “میکروفن سرعت” نیز می نامند.

میکروفن ریبون در پس زمینه سفید و رنگ طلایی

محدوده شنوایی انسان (20 هرتز تا 20 کیلوهرتز برای بزرگسالان جوان) است

کاربرد میکروفن ریبون

یکی از مزیت‌ های مهم این  میکروفن بی سیم   در زمانی که آن را معرفی کردند، این بود که نوار بسیار سبک آن، که تحت کشش بسیار کمی است، فرکانس کمتر از 20 هرتز داشت.

فرکانس تشدید معمولی این میکروفن ها در محدوده شنوایی انسان است. بنابراین حتی میکروفن‌ ریبون بسیار اولیه نیز که به صورت تجاری در دسترس بود، پاسخ فرکانسی عالی در سراسر محدوده شنوایی انسان (20 هرتز تا 20 کیلوهرتز برای بزرگسالان جوان) داشت.میکروفن‌ ریبون زمانی ظریف و گران بود، اما با مواد و ساخت امروزی، میکروفن‌های ریبون بسیار بادوام شده اند. بنابراین می‌توان از آن‌ها برای موسیقی راک با صدای بلند و کارهای صحنه استفاده کرد.

میکروفن ریبون یکی از طبیعی‌ ترین میکروفون‌هایی است که می‌توانید برای ضبط صدای یک ساز، صدا و حتی فضای اتاق استفاده کنید. ریبون ها به دلیل داشتن الگوی قطبی شکل و همچنین به خاطر داشتن پیکاپ  پایین رده و چرخش طبیعی با فرکانس بالا، دارای شنود بسیار عالی هستند. موارد کلی کاربرد میکروفن ریبون را در زیر مشاهده می کنید.

امروزه، فعالان عرصه موسیقی و صدا و هنرمندان بی‌شماری برای صدای گیتار الکتریک خود  در استودیو و روی صحنه  از میکروفون‌های نریبون استفاده می کنند  . نسل جدید میکروفون‌های ریبون به اندازه‌ای قوی هستند که می‌توان از آن‌ها در هر شرایطی استفاده کرد و صدای آن‌ها در گیتار الکتریک بسیار عالی به نظر می رسد.

  • اگر تصمیم به ضبط موسیقی توسط سازهای زهی دارید، مناسب شما است.
  • اگر با سازهای زهی سر و کار دارید و اتاقی که در آن ضبط صدا انجام می دهید، کوچک است؛ استفاده از میکروفن ریبون برای شما مناسب است.
میکروفن ریبون برای ضبط صدای ترومپت

این میکروفن نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارد

گزینه مناسب برای پروژه های استریو

الگوی ضبط پروژه های استریو بهتر است که بر پایه فیگور 8 یا Bi باشد.این  میکروفن   بهترین گزینه برای پروژه های شما است. برای این که عملکرد بهتری داشته باشید، باید از دو میکروفن ریبون استفاده کنید و آن ها را در زاویه درستی قرار دهید. همچنین باید این دو میکروفن به یکدیگر نزدیک باشند.

انواع میکروفن ریبون

میکروفن های ریبون در  دو نوع اکتیو و پسیو که اخیراً، نسل جدیدی از میکروفون های اکتیو به بازار آمده است. اما چه مزیتی به شما می دهد؟ یک نوار فعال شامل قطعات الکترونیکی داخلی است که به میکروفون اجازه می دهد بدون توجه به امپدانس  پتانسیل کامل خود را به پری امپ میکروفون ارائه دهد. مزیت بزرگ این است که میکروفون‌های ریبون فعال با طیفی از پری آمپ‌ها با امپدانس‌های ورودی متفاوت سازگاری بیشتری دارند و معمولاً سطوح خروجی قوی‌تری نسبت به ریبون‌های پسیو دارند. در حالی که میکروفون‌های ریبون غیرفعال کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را در صورت جفت شدن با پیش تقویت‌کننده مناسب ارائه می‌کنند،

ویژگی های میکروفن ریبون

میکروفون های ریبون به ظریف و شکننده بودن شهرت دارند. و این به دلیل نوار بسیار نازکی است که در شکاف مغناطیسی آن قرار دارد. اکثر کاربران  نمی دانند که این نوار چقدر نازک است. در مدل Coles 4038 کلاسیک، ضخامت روبان 0.6 میکرون است. در AEA ها 1.8 میکرون است. و رویرها 2.5 یا 4 میکرون ضخامت دارند. این در حالی است که  یک موی معمولی انسان حدود 100 میکرون (0.001 اینچ) ضخامت دارد.  با در نظر گرفتن این موضوع، به راحتی می توان درک کرد که چرا میکروفن ریبون آلومینیومی بسیار ظریف است و  باید با احتیاط از آن استفاده شود. و در مقابل  باد یا مواد منفجره محافظت شود.  برخی از میکروفون‌های جدیدتر  از فانتوم برای تامین انرژی الکترونیک خود استفاده می‌کنند.

در مدل های دیگر، این ضخامت نوار میکروفن حدود دو و نیم تا چهار میکرون است؛ برای درک خیلی بهتر می توانید یک تار مو را تصور کنید که قطر آن حدود 100 میکرون ضخامت دارد. بنابراین نوار میکروفن ریبون بسیار ناچیز است.  حالا کاملاً متوجه می شوید که نگهداری از میکروفن ریبون کار بسیار حساسی است.

تصویری از میکروفن ریبون

میکروفن های ریبون برای ضبط صدای ساز زهی مناسب هستند

طراحی ظاهری میکروفن ریبون

میکروفون ریبون دو وجهی است. یعنی امواج صدا از پشت و جلو وارد دستگاه می شود. در حالی که امواجی که از بغل میکروفن وارد می شوند، تاثیر چندانی ندارد. این الگوی صدابرداری را فیگور 8 می نامند.

این دسته از میکروفن ها به خاطر حساسیت بالایی که دارند، موقع جا به جایی باید حواستان به آن ها باشد. از میکروفون ریبون استفاده های زیادی می شود اما برای جاهایی که فرکانس صدا زیاد باشد، مناسب نیستند.

طراحی جذاب و دوست داشتنی این میکروفن از الگوی ضبطی مناسبی برخوردار است. دلیل الگوبرداری از فیگور 8 این است که فشار صوتی وارد شده بر آن تاثیری ندارد. این فشار صوتی به صورت برابر به دو طرف آن وارد می شود.

حساسیت و کارکرد میکروفن ریبون

میکروفن های ریبون دارای حساسیت بالایی هستند. چون که می توان بدون هیچ مشکلی صدا را به راحتی ضبط کرد. در واقع برای اینکه جزئیات صدا را ضبط کنید، بهتر است که از میکروفون ریبون استفاده کنید. البته دقت کنید که در اتاقی که هستید، هیچ صدای اضافه یا نویزی وجود نداشته باشد تا کیفیت صدا بالا برود. بزرگترین مزیت استفاده از میکروفون ریبون، ضبط صدای بسیار پویا و بالا است. برای ضبط‌ هایی که به جزئیات دقیق، اوج‌های فوق‌العاده و واضح نیاز دارند، مناسب است.

 در حالی که جزئیات این میکروفن بسیار زیاد است، اما برخی افراد احساس می کنند که تمایل دارند یک ضبط دیگری نیز به آن اضافه کنند. الگوی قطبی دو جهته میکروفون ریبون، در ضبط فیلم‌هایی که حسی پر جنب و جوش، طبیعی و حس بسیار خوبی از صدای فضایی دارند را تداعی می کند. هنگامی که تکنیک‌ های مایکینگ همه‌ کاره بر روی آن اجرا می‌شود، میکروفن ریبون ابزار ضبط بسیار انعطاف‌پذیری می شود.

میکروفن ریبون در استودیو

انواع میکروفن ریبون

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با کارکردهای مختلف میکروفن ریبون  و همچنین تاریخچه و شکل گیری آن شما را آشنا کنیم هرچند که این میکروفن امروزه کمتر استفاده می شود اما از همان بدو ورود در بازار های جهانی هیچ محدودیتی را برای سازندگان موسیقی ایجاد نکرد و به یکی از محبوب ترین تجهیزات صوتی تبدیل شد. اگر قصد خرید  بهترین میکروفن  را دارید می توانید از طریق تماس با کارشناسان  بانی باند  با شماره تماس 66091252 از مشاوره و راهنمایی بهره مند شوید.

فروشگاه اینترنتی بانی باند

منابع:musicradar / proaudioland

سوالات متداول

میکروفن ریبون چیست؟

میکروفن ریبون یک میکروفن بی سیم دو طرفه با حساسیت بسیار بالا  است و دارای نوار رسانای الکتریکی است  که بین قطب‌ های آهنربا قرار می‌گیرد و این میکروفن برای تولید ولتاژ قابلیت القای الکترومغناطیسی دارد.

میکروفن ریبون دارای چند مدل و نوع است؟

میکروفن های ریبون دارای انواع مختلفی مانند اکتیو و پسیو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *