امروزه دیگر در اکثر سالن‌های کنفرانس یا بخواهم بهتر بگویم درهیچ سالن کنفرانسی، همایش‌ها به صورت قدیمی و سنتی‌گونه برگزار نمی‌شوند. چون که با پیشرفت فناوری و تکنولوژی‌های جدید، تجهیزات بهتر و پیشرفته‌تری پا به عرصه گذاشته‌اند که کار را راحت‌تر کرده‌اند و برای کنفرانس‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.این سیستم‎ ها به نوعی باعث برگزار شدن شفاف تر و واضح‌تر کار، به کار برده می‌شود. فقط کافی است که کارکرد میکروفن کنفرانس را بدانید و کار با آن را یاد بگیرید. سیستم کنفرانس به مجموعه سیستم تجهیزات صوتی می گویند که باعث برقراری راحت تر ارتباطات میان اعضای کنفرانس البته بدون درنظر گرفتن متراژ اتاق می‎شود. در ادامه این  مقاله از مجله بانی باند با ما همراه باشید تا مطالب بیشتری درمورد خرید میکروفن کنفرانس با شما به اشتراک بگذاریم.

سه میکروفن کنفرانس برروی میز در مقابل صندلی های جلسه

بیشتر بخوانید: بررسی حساسیت میکروفن

معرفی و تاریخچه میکروفن کنفرانس

تا وقتی که میکروفن‌های الکتریکی در قرن نوزدهم اختراع و استفاده شوند، عملا هیچ راه قابل‌ قبولی برای انتقال صدا به جاهای دیگر نبود. شما می‏توانستید با فریاد زدن صدای خود را تا مسافت مشخصی برسانید ولی انجام اینکار هم توصیه نشد چراکه شما نمی توانستید در یک شهر موقع سخنرانی فریاد بزنید و در شهری دیگر صدای شما شنیده شود،بنابراین میکروفن ها ساخته شدند تا انتقال صدا به راجتی انجام گیرد.

 امروزه شما می‎توانید با تبدیل انرژی صوتی به برق اطلاعات را سیو کنید و از کسی بخواهید که مثلا پنجاه سال بعد به سخنرانی شما گوش بدهد. یکی از کارکرد های  میکروفن کنفرانس این است که قابلیت فرستادن صداها و موسیقی‌های ما و حتی صداهای جهان را به جاهای دیگر و زمان‌های دیگر را دارد.

اولین میکروفن دنیا در سال 1876، توسط مخترع معروف و سرشناس آمریکایی، الکساندرگراهام بل اختراع شد.میکروفن وسیله ای است که ارتعاشات صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.ایده و جرقه اولیه این اختراع از امواج و ارتعاشاتی که یک سرسوزن روی سطح آب ایجاد کرده بود به وجود آمد. ولی حدودا ده سال بعداز این قضیه یک دستگاه پیچیده‌تر به وسیله مخترع دیگری اختراع شد که آن هم آمریکایی بود.اما امروزه میکروفن ها در انواع مختلف از برند های معروف جهانی تولید و روانه بازار می شوند.  

بهترین میکروفن های کنفرانس در سال 2023

  • Sennheiser SL Boundary SET DW
  • Samson Go Mic
  • Shure MV7

جلسه کنفرانس

بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه

اجزای میکروفن کنفرانس

اجزای بیسیک تشکیل دهنده سیستم کنفرانس سه مورد هستند:

  • کنسول یا میکروفن ریاست جلسه chairman unit
  • کابل‌های ارتباطی سیستم کنفرانس
  • منبع تغذیه یا central control unit

کنسول یا میکروفن ریاست جلسه chairman unit

کارکرد میکروفن کنفرانس از نوع میکروفن ریاست جلسه، با توجه به اسمی که دارد فقط متعلق به  ریاست جلسه است و تعداد میکروفن های آن با درنظر گرفتن مدل دستگاهی که انتخاب می‌شود می‌تواند بین یک تا چند عدد باشد. تمام امکانات و قابلیت‏های کنسول شرکت‎‌کننده در این میکروفن وجود دارد و همچنین می‎تواند آپشنهای بیشتری را در اختیار مدیرجلسه قرار بدهد تا بتواند کنفرانس را کنترل کند.

کابل‌های ارتباطی سیستم کنفرانس

همه سیستم کنفرانس‌هایی که سیم دارند، کابل‌های ارتباطی هم دارند که برای متصل کردن کنسول‌های شرکت‌کننده و ریاست به همدیگر و منبع تغذیه است و بسته به دستگاهی که انتخاب می‌کنید، این اتصالات مدل‌های گوناگونی دارند و منتقل کردن سیگنال‌های صدا به وسیله همین کابل ها انجام می‌شود.

استفاده کردن از کابل ها یکی از نکات بسیار مهمی است که هنگام خرید میکروفن کنفرانس باید به آن دقت کنید.

منبع تغذیه یا central control unit

 سیستم کنترل مرکزی یا به عبارت دیگر منبع تغذیه سیستم صوتی کنفرانس، هسته سیستم یا دستگاه اصلی است که همه کل کنسول‌های ریاست و شرکت‌کننده‌ها به این سیستم وصل شده است و توسط این دستگاه مدیریت و کنترل می‌شود. تنظیماتی از قبیل: شماره‌گذاری کنسول‌ها، فرستادن صداها به سیستم صوتی که در سالن کنفرانس وجود دارد، شماره‌گذاری کردن کنسول‌ها، مشخص کردن نوع کارکرد کنسول‌ها مثل حالت‌های FIFO، Request، Operator و Auto، تنظیماتی که مرتبط به دوربین‌های Auto Tracking درصورتی که استفاده شود و موارد دیگر تماما و به طور کامل توسط منبع تغذیه یا همان سیستم مرکزی انجام می‌شود. منابع تغذیه سیستم‌های کنفرانس معمولا به صورت رک مونت(Rack Mount) هستند و در سالن‌های کنفرانس درون رک قرار داده می‌شوند.

چندین میکروفن کنفرانس به همراه دستگاه گیرنده و منبع تغذیه

میکروفن مناسب تولید محتوا

نحوه کارکرد میکروفن کنفرانس

یکی از سوال‌هایی که برای همه موقع خرید میکروفن کنفرانس پیش می‌آید این است که کارکرد میکروفن کنفرانس چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟  این وسیله کارکردهای زیادی دارد. مثلا می‌تواند در یک سالن کنفرانس بزرگ یا یک استودیوی ضبط صدا استفاده شود یا یک کودک از آن به عنوان یک وسیله بازی استفاده کند. اول از همه ما باید برای دانستن کارکرد میکروفن کنفرانس یا میکروفن‌های دیگر، بدانیم چطور با انواع مختلف میکروفن‌ها کار کنیم.

دستگاه میکروفن بی سیم به همراه منبع تغذیه با پس زمینه سفید رنگ

کارکرد میکروفن کنفرانس

تا اینجا با میکروفن کنفرانس و اجزای اصلی این وسیله صوتی کاربردی آشنا شده اید در این قسمت قصد داریم تا یا شما درباره مهم ترین کاربردها و مزایای میکروفن کنفرانس صحبت کنیم؛ دسترسی آسان و راحت ، صرفه جویی در زمان و کیفیت بالا می تواند ز مهم ترین مزایای این وسیله صوتی برای جلسات و همایش های شما باشد.

دسترسی آسان

افراد حاضر در جلسات و کنفرانس ها و همایش ها به راحتی می توانند در جلسه حاضر باشند و در مباحث و سخنرانی ها به خوبی شرکت کنند.

صرفه جویی در زمان جلسه

وقتی از میکروفن کنفرانس در جلسات خود استفاده می کنید دیگر نیازی به تبادل مداوم میکروفن میان اجزای یک جلسه نیست  زیرا هر فرد  دارای یک میکروفون شخصی است. این کار از هدر رفتن بیهوده زمان به دلیل تبادل  جابجایی میکروفن ها در میان سخنگو ها جلوگیری می کند. زیرا  همیشه مشخص است که چه کسی صحبت می کند زیرا هر میکروفون دارای چراغی است و مشخص می شود که چه کسی صحبت می کند.

ترجمه همزمان

در جلسات که افراد با زبان های مختلف صحبت می کنند، سیستم‌های میکروفون کنفرانس اغلب با تجهیزات ترجمه همزمان استفاده می‌شوند. میکروفن ها به صورت جداگانه صحبت ها را برای ترجمه به مترجم ها ارسال می کنند تا آنها بتوانند به خوبی صحبت ها را ترجمه کنند.

بهبود در جریان جلسه

کنترل راحت جلسات ، حجم و رای‌گیری سیستم به رئیس اجازه می‌دهد تا جلسه را به طور محتاطانه کنترل کند، شرکت‌کنندگان را بشناسد و در صورت لزوم با هریک از آ«ها تماس بگیرد و برای آنها پیام بفرستد.

ظاهر زیبا

ظاهر شیک و مناسب  سیستم ها نشانگر حرفه ای بودن و احترام به همه شرکت کنندگان است. با دادن یک میکروفون شخصی به هر سخنران ، به هریک از آنها احترام خاصی قائل می شویم و به آنها ارزش می گذاریم.

کاربرد میکروفن داینامیک

این نوع میکروفن‌ها از مجموعه میکروفن بی سیم است و  اکثرا برای کنسرت‌ها و فیلم استفاده می‌شود. میکروفن داینامیک  در شرایط سخت محیطی بسیار سازگار و مقاوم هستند و دیرتر خراب می‌شوند. بالای این میکروفن‌ها دیافراگم هست که به سیم لوله چسبیده و همراه آن تکان می‌خورد. در انتهای این سیم لوله آهن‌ربا هست که صدای آن از آخر سیم لوله بیرون می‌رود.

طرز کار با میکروفن خازنی

میکروفن‌های خازنی طرفداران بسیار زیادی دارد و برای ضبط دقیق صدا استفاده می‌شود. این میکروفن‌ها از نوع داینامیک ارزان‌تر هستند که دربرابر محیط‌های بیرونی حساسیت بسیاربالایی دارند و به همین علت نباید در شرایط‌های سخت گداشته شود. این میکروفن‌ها برای ضبط صدای پادکست هم کاربرد دارد و می‌شود برای تبدیل صدا از صوتی به الکتریکی به جای پیچ متحرک از خازن استفاده شود. کارکرد میکروفن‌ کنفرانس و میکروفن‌هایی که گفتیم قطع به یقین متفاوت خواهد بود و هرکدام برای یک کار مختلف استفاده می‌شود.

کارکرد میکروفن نواری 

همانطور که گفتیم قصد ما نشان دادن کارکردهای چند نوع میکروفن متفاوت بود مثلا همانطور که پیش‌تر کارکرد میکروفن کنفرانس را گفتیم الان می‌خواهیم کاربرد و کارکرد میکروفن ریبون را توضیح دهیم. این میکروفن در مقایسه با دو میکروفن قبلی بسیار حساس‌تر هستند که تنها از یک طرف صدا را می‌گیرند. طرز کار با این میکروفن تقریبا شبیه به مدل خازنی است که البته تفاوت‌هایی هم دارند.

در مدل میکروفن نواری روبان آلومینیومی مابین دو عدد آهن‌ربا قرار گرفته است و این آهن‎رباها مثل دیافراگم عمل می‌کنند. امواج صوتی که از جهات خاص گرفته می‌شوند به نوار روبانی شکل می‌خورند و در مرحله بعد در میدان مغناطیسی که تشکیل شده حرکت کرده و جابجا می‌شوند.

میدان پدیده القایی با این جابجایی ایجاد می‌شود و جریان صدا خیلی آسان به موج‌های الکتریکی تبدیل می‎شوند و بعد از آن سیگنال الکتریکی توسط سیم به قسمت خروجی منتقل می‌شود و صدا از بلندگو بیرون می‌رود.

چندین میکروفن کنفرانس به همراه صفحه نمایشگر در کنفرانس و جلسه

الگوی قطبی میکروفن 

نکات مهم جهت خرید میکروفن کنفرانس

از آنجایی برخی از کنفرانس ها برای بسیاری از سازمان ها و شرکت های تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بهتر از هنگام خرید یک سیستم کنفرانسی موارد زیادی را مورد توجه قرار دهید.

سهولت و راحتی در استفاده

هدف این سیستم ها افزایش کارایی جلسه شماست، بنابراین استفاده از تجهیزات باید برای شرکت کنندگان آسان باشد. اگر شرکت کنندگان نتوانند از آن استفاده کنند، سرمایه گذاری روی تجهیزات بی فایده است! بنابراین بسیار مهم است که دکمه  کنترل ها (صدا، فشار برای صحبت، چراغ روشن/خاموش) به راحتی توسط کاربران قابل دسترسی باشد

تعداد شرکت کنندگان

برای انتخاب یک سیستم کنفرانسی مناسب باید تعداد کاربران شما مشخص بوده و به تعداد افراد حاضر در جلسه میکروفن کنفرانسی خود را انتخاب کنید. به طور معمول این سیستم ها  می توانند 80-120 واحد میکروفن کنفرانسی را در خود جای دهند، بنابراین در موارد گروه های بسیار بزرگ، تعداد کاربران می تواند بر تعداد واحدهای کنترل مرکزی مورد نیاز تأثیر بگذارد.

کیفیت صدا و سیگنال

سیستم‌های مدل قدیمی‌تر از سیگنال صوتی آنالوگ استفاده می‌کنند، اما اکثر سیستم‌های مدرن برای افزایش کیفیت صدا، وزن سبک‌تر و گزینه‌های پردازش و ضبط سیگنال بیشتر، به یک سیستم دیجیتالی مجهز شده اند.

محل برگزاری

محل و مکان برگزاری جلسه و کنفرانس شما مشخص می کند که به یک سیستم کنفرانسی با سیم و یا یک میکروفن بی سیم نیاز دارید  اگر از ابزار تفسیر مادون قرمز استفاده می کنید، حفظ خط دید بین فرستنده و گیرنده نیز مهم است،سایر تجهیزات صوتی (مثلاً تجهیزات ضبط) که در سایت استفاده می کنید نیز می توانند در این تصمیم نقش داشته باشند.

ویژگی‌های پیشرفته

سیستم‌های صوتی  کنفرانس با ویژگی‌های ویژه پیشرفته‌تر می‌شوند، بنابراین در نظر بگیرید که آیا به موارد زیر نیاز دارید

عملکردهای سیستم  رأی گیری

اگر در طول کنفرانس و جلسه ای که دارید قرار است از رای گیری استفاده کنید و باید هنگام خرید میکروفن کنفرانس به این نکته توجه داشته باشید

قابلیت های ضبط

برخی از میکروفن ها دارای ضبط دیجیتال داخلی هستند تا بتوانید مطالب را برای بررسی های بعدی  انتشار ذخیره کنید.

ویدئو کنفرانس

نکته مهم اخر در مورد خرید یک سیستم کنفرانسی این است که برخی از این میکروفن های کنفرانسی طوری ساخته شده اند که قابلیت هماهنگی و و سازگاری را با تجهیزات ویدیو کنفرانس نیز دارند.

خرید میکروفن کنفرانس

با توجه به تمامی موارد گفته شده خرید میکروفن کنفرانس را می توان تقریبا یک کار تخصصی دانست که معمولا این کار را نیروهای فنی که در یک سازمان یا شرکت حضور دارند تهیه می کنند البته شما نیز می توانید با مراجعه به فروشگاه های معتبری که در این زمینه فعالیت می کنند اقدام به خرید میکروفن کنفرانس کنید.

سخن پایانی

در این مقاله توانستیم با کارکرد میکروفن کنفرانس و انواع مختلف میکروفن‌ها آشنا شویم و متوجه شدیم که هرکدام چه کاربردها و کارکردهایی دارند و همین ساختار متفاوت آن‌ها باعث شده که در شرایط مختلف به طبع عملکردهای مختلفی نیز داشته باشند. امیدواریم که با خواندن این مقاله مطالب مورد نیاز خود را بدست آورده باشید. اگر به دنبال خرید میکروفن کنفرانس هستید می توانید با کارشناسان و مشاوران بانی باند از طریق تماس با شماره تلفن 66091259-021 تماس حاصل کنید.

از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاسگزارم.

فروشگاه اینترنتی بانی باند

منبع:translationequipmenthq

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *