تفاوت اصلی بین میکروفون های  ریبون   و کندانسور این است که میکروفون های ریبون صدا را از طریق القای الکترومغناطیسی تبدیل می کنند و کندانسورها این کار را از طریق اصول الکترواستاتیک انجام می دهند. میکروفون‌های ریبون دارای دیافراگم‌های نوار مانند و مدار ساده هستند، در حالی که کندانسورها دارای کپسول‌های فعال و مدارهای پیچیده هستند. این پاسخ اصلی ترین تفاوت میکروفن ریبون و کندانسور است  که در این مطلب از مقالات بانی باند سعی کردیم به آن پرداخته و همچنین جزییات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

بنر قطعات للوازم میکروفن ریبون

 

معرفی میکرفون کندانسور

میکروفون کندانسور یکی از رایج‌ترین انواع میکروفن در بازار است. می‌توانید این میکروفون را بیشتر در استودیوها ببینید. آن ها قادر هستند محدوده فرکانس بزرگتری را ضبط کنند و پاسخ خوبی دارند که به معنی سرعت بازتولید صدای یک فرد یا ساز است. خروجی این میکروفون صدای بالایی دارد اما به یاد داشته باشید که در مقابل صدای بلند، بسیار حساس است. این حساسیت باعث شکنندگی میکروفن‌های کندانسور می‌شود، اما در صورت حمل با دقت می‌توانید از کوچک‌ترین میکروفن کندانسور در سن اجرای موسیقی زنده یا برای تقویت صدای ارکستر و گروه کر استفاده کنید.میکروفن های کندانسور نام خود را از خازن داخلی که در آن تعبیه شده گرفته است، این میکروفن انرژی صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.

انواع میکروفن کندانسور

 دو نوع میکروفون کندانسور وجود دارد؛ دیافراگم کوچک و بزرگ. میکروفن هایی با دیافگرام بزرگ معمولا  میکروفن مناسب خوانندگی  هستند. صدای پخش شده از این نوع میکروفن معمولا دارای گرما است و همین افسانه «میکروفن با دیافراگم بزرگ، فرکانس‌های پایین را بهتر بازتولید می‌کنند» را پایه گذاشته است. حساسیت این نوع میکروفن بالا است و کوچک‌ترین میکروفن آن هم می‌تواند کوچک‌ترین صدا را دریافت ‌کند.

 میکروفون  با دیافراگم بزرگ را می‌توانید در خانه، یک استودیو یا اجرای زنده به کار ببرید، درحالی که میکروفن‌های دیافراگم کوچک برای دریافت پاسخ‌های ثابت با فرکانس وسیع، زمانی که مي خواهید بهترین پاسخ گذرا را ثبت کنید مناسب هستند.

نکته مهم:‌ میکروفون‌های کندانسور به استفاده از منبع تغذیه، معمولاً 48 ولت فانتوم نیاز دارند که به راحتی توسط اکثر بردهای مخلوط یا منابع تغذیه خارجی تامین می‌شود. برای مشاهده این عدد به نوار کانال یا پشت میکسر نگاه کنید. عددی مانند P48 یا 48V حتی در کوچک‌ترین میکروفون هم ثبت شده است.

میکروفن ریبو سفید رنگ

با انواع میکروفن استودیویی ارزان آشنا شوید

 

معرفی میکروفن ریبون

 از اواسط دهه 1930 تا دهه 1970 از میکروفن های ریبون در اکثر ضبط ها استفاده می شد بنابراین می توان گفت که میکروفون های  ریبون یکی از قدیمی ترین نوع میکروفن در جهان هستند. در واقع نوعی میکروفون پویا یا داینامیک است که به نام‌های دینامیک، نواری و گرادیان فشار هم شناخته می‌شود. ممکن است اصطلاح میکروفن نواری را زیاد بشنوید، اما استفاده از نام «ریبون» منظور را دقیق‌تر و بهتر می‌رساند.

طراحی میکروفن های ریبون از ابتدا ساده بوده است. این میکروفن ها دارای الگوی پیکاپ 8 بوده که صدا را از دو جهت دریافت می کنند. میکروفن ریبون به جای دیافراگم، به یک سیم پیچ متحرک که در میدان مغناطیسی می‌لرزد وصل می‌شود. میکروفون‌های ریبون دارای نوار بسیار نازکی از فلز (معمولا آلومینیوم) هستند که در یک میدان مغناطیسی قوی معلق است. این نوار فلزی هم به عنوان دیافراگم و هم به عنوان خود عنصر مبدل عمل می‌کند. در نتیجه کوچک‌ترین میکروفن ریبون نیز حساسیت و پاسخی سریعی ارائه می‌دهد.

انواع میکروفن ریبون

اکثر میکروفن‌های نواری دستگاه‌های پسیو-غیرفعال هستند؛ به این معنی که هیچ الکترونیک فعال یا پیش تقویت‌کننده داخلی ندارند. به همین دلیل، امپدانس ورودی (مقاومت در برابر جریان الکتریکی) پیش تقویت‌کننده که میکروفن‌ها به آن وصل هستند، نقش مهمی در تولید صدا دارد. پایین بودن امپدانس، پاسخ میکروفن را پایین می‌آورد و حتی ممکن است روبان فلزی را از بین ببرد که در نتیجه آن، خروجی فرکانس بالا، کاهش پیدا می‌کند.

البته امروزه نسل جدیدی از کوچک‌ترین میکروفن‌ ریبون تولید شده که تغییرات امپدانس اثری بر روی آن ندارد و خروجی با کیفیت سابق منتشر می‌شود. مزیت دیگر این است که خروجی آن ها نسبت به میکروفن‌های غیرفعال قوی‌تر بوده و کل فرایند ایجاد صدا در آن راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

تفاوت در پاسخ فرکانسی

انواع  میکروفن بی سیم   محدوده فرکانسی مختلفی دارند.میکروفون های خازنی دارای پاسخ فرکانسی گسترده و مسطح هستند. آنها در محدوده فرکانس بالا حساسیت بالاتری دارند. اکثر میکروفون های خازنی دارای محدوده فرکانسی 20 هرتز تا 20000 هرتز هستند. آن‌ها می‌توانند طیف وسیعی از قابلیت‌های صوتی انسان را با دقت ضبط کنند.

میکروفون های دیافراگمی بزرگ در محدوده فرکانس بالایی کمی رول آف دارند. این به افزایش صدای سیگنال میکروفون کمک می کند، اما ممکن است باعث بلند شدن صدای آن نیز شود.یک پاسخ گسترده با انتهای صاف تر، مشخصه مهم کندانسورهای دیافراگمی کوچک است.

در مقابل، میکروفون های ریبون پاسخ فرکانسی مسطح دارند. آنها حتی در سطح فرکانس بالا صدایی طبیعی می دهند.

هنگامی که نوارهای آنالوگ محبوبیت پیدا کردند، میکروفون های ریبون مورد استفاده قرار نگرفتند، زیرا هم میکروفون متوسط ​​و هم میکروفون، رول آف طولانی داشتند و باعث می شد صدا بسیار کسل کننده شود و  کندانسورها در آن دوران محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

در عصر ضبط دیجیتال، ما دوباره با ظهور میکروفون های نواری یا ریبون  مواجه می شویم. رول آف این میکروفون ها طبیعی تر و کامل تر  به نظر می رسد.

میکروفن ریبون

 

 

تفاوت میکروفن های داینامیک و کندانسور

 

تفاوت در میزان نویز

اکثر میکروفن های اکتیو دارای نوع خاصی از میزان  نویز خودکار هستند. این نویز از اجزای فعال آن می آید که خود به خود نویز ایجاد می کنند.کندانسورها و میکروفن‌های نواری فعال هر دو دارای نویز خودکار هستند. در مقابل، میکروفون‌های ریبون غیرفعال این کار را نمی‌کنند.

اجزای فعال، یعنی FET ها، لوله های خلاء و PCB ها، همگی می توانند نویز ایجاد کنند. کندانسورهای با دیافراگم بزرگ نسبت به همتایان دیافراگمی کوچک خود صدای کمتری دارند. دیافراگم های بزرگ انرژی را از امواج صوتی نسبت به نویز تولید شده توسط الکترونیک فعال خود تولید می کنند.

میکروفون‌های ریبون فعال دارای نویز خودکار هستند. در مقابل، میکروفون‌های ریبون غیرفعال این کار را نمی‌کنند.میکروفون‌های ریبون غیرفعال خود نویز ندارند. این به این دلیل است که آنها از اجزای فعالی که نویز تولید می کنند استفاده نمی کنند.

تفاوت در الگوهای قطبی

الگوی قطبی هر میکروفون به شما نشان می‌دهد که در حین حرکت 360 درجه در اطراف میکروفن، تغییری در میزان حساسیت نسبت به صدا وجود دارد یا خیر؟ انواع مختلفی از الگوهای قطبی وجود دارد که  رایج ترین آنها همه جهته، یک طرفه و دو طرفه هستند. در این بخش که یکی از مهم ترین تفاوت های میکروفن ریبون و کندانسور است در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم.

الگوی همه جهته به میکروفون اجازه می دهد تا در همه زوایا به یک اندازه پاسخ دهد. میکروفون های تک جهتی به صداهایی که از جهت خاصی می آیند بسیار حساس هستند میکروفون های دو جهته به طور کامل در 0 درجه و 180 درجه پاسخ می دهند. میکروفون های خازنی نسبت به همه جهت ها واکنش نشان می دهند و حساس هستند.

اکثر میکروفون های خازنی دارای الگوی قطبی قابل تنظیم هستند. با استفاده از کپسول کندانسور دو دیافراگمی می توانید به یک الگوی دو جهته دست پیدا کنید. می توانید دو کپسول را پشت سر هم ترکیب کنید.

با یک کندانسور تک دیافراگمی، می توانید به الگوهای omni یا یک طرفه برسید. برای دستیابی به یک الگوی شاتگان یا لوبار، می توانید یک لوله تداخل طولانی در جلوی کپسول قرار دهید. بنابراین، شما می توانید هر الگوی را در همان میکروفون به دست آورید.

از سوی دیگر، میکروفون های نواری از الگوی قطبی دو طرفه استفاده می کنند. میکروفون های ریبون برای ایجاد یک گرادیان فشار واقعی در دو طرف دیافراگم نسبت به فشار صدا طراحی شده اند. کناره های میکروفون های نواری ساختار مغناطیسی دارند. به عبارت دیگر، میکروفون های نواری صدا را از جلو و پشت ضبط می کنند و  از شنیدن صدایی از طرفین اجتناب می کنند. به همین دلیل، میکروفون‌های ریبون برای تکنیک استریو مایکینگ یا میکروفون M/S یا جایی که باید هر صدای ناخواسته‌ای را رد کنید، عالی هستند.

میکروفن کندانسور

 

مقایسه طراحی ظاهری ریبون و کندانسور

تفاوت میکروفن ریبون و کندانسور بیشتر از هر چیز به ساختار درونی آن ها مربوط است. در مقایسه طراحی ظاهری این دو نوع میکروفن، تفاوت خاصی به چشم نمی‌خورد. تقریبا تمام مدل‌های رایج میکروفن که با آن ها آشنا هستیم، ممکن است از ساختار کندانسور یا ریبون استفاده کنند.

کوچک‌ترین میکروفن‌ معمولا از محبوبیت بیشتری برخوردار است. می‌توانید میکروفون‌هایی با ابعاد کوچک را در هر دو گروه کندانسور و ریبون بیابید، اما احتمالا به این نتیجه می‌رسید که میکروفن‌های کندانسور از ظاهر زیباتری برخوردارند. درباره تفاوت ظاهری می‌توان گفت که طراحی میکروفن‌های کندانسور بیشتر سنتی است، اما واقعا معیار ظاهری مشخصی برای تعیین نوع میکروفن وجود ندارد. به طور خلاصه، نمی‌توان از روی ظاهر نوع میکروفن را حدس زد.

مقایسه کیفیت صدای ریبون و کندانسور 

 در رابطه با تفاوت میکروفن‌ کندانسور و ریبون تقریبا همزمان به وجود آمدند؛ اما با گذشت زمان، محبوبیت میکروفن‌های کندانسوربیشتر شد. به دلیل تفاوت‌های ساختاری که حتی در کوچک‌ترین میکروفن وجود دارد، خروجی صدای ریبون به نظر خفه و کسل‌کننده می‌آمد در حالی که خروجی کندانسور بسیار شفاف بود و کیفیت صدا را بالا می‌برد. میکروفن‌های کندانسوربه علت پاسخ فرکانسی وسیع، قابلیت پاسخگویی به صداهای گذرا، حساسیت بالا و نویز خروجی کمتر؛ بسیار محبوب بودند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن همه چیز، میکروفن‌های ریبون دوباره بازار را در دست گرفتند چون در سازگاری با تکنولوژی جدید نتیجه بهتری به دست آوردند. حال صدای این نوع میکروفن نیز به نظر طبیعی و واضح می‌رسد، در حالی که خروجی کوچک‌ترین میکروفن کندانسورهم به دلیل انعکاس صداهای ریز، به نظر غیرطبیعی می‌آید. در واقع آنچه نقطه قوت میکروفن کندانسور بود، حالا به نقطه ضعف آن تبدیل شده است.

دو نکته مهم: در حالی که میکروفن‌های کندانسور معمولا گران‌تر هستند، از تنوع قیمت بیشتری نسبت به ریبون‌ها برخوردارند. همچنین زمان خرید باید دقت کنید که قیمت کمتر معمولا به معنی کیفیت پایین‌تر است و نوع میکروفن به تنهایی تعیین‌کننده کیفیت نیست.

مقایسه حساسیت میکروفن ریبون و کندانسور

 از تفاوت میکروفن ریبون و کندانسور می توان به حساسیت آنها اشاره کرد که  میکروفن‌های ریبون در کل نسبت به کندانسورکمتر است. کوچک‌ترین میکروفن‌ کندانسور نیز دارای اجزایی داخلی است که سیگنال میکروفن را تقویت می‌کنند و یا اینکه به شیوه‌های دیگر سطح آن را افزایش می‌دهند. سیگنال بالاتر به معنی درجه حساسیت بیشتر است.

چون حساسیت ورودی میکروفن کندانسور یا خازنی بالا است، اگر به ضبط حتی کوچک‌ترین صدا نیاز دارید بهتر است این نوع را انتخاب کنید چون در ثبت جزئیات عالی هستند.  اما به دلیل نقطه ضعف حساسیت بالا، ضبط نویز در آن بیشتر است. میکروفن‌های ریبون برای استفاده در محیط‌های شلوغ بهتر عمل می‌کنند چون صداهای نامطلوب را از بین می‌برند.

کوچک‌ترین میکروفن‌ ریبون نیز حساسیت کمی دارد که به دلیل ساختار آن است. اکثر میکروفن‌های ریبون غیرفعال هستند و برای افزایش ولتاژ صدا، به کمک یک ترانسفورماتور خروجی و برای القای سطح مناسب سیگنال میکروفن، به دیافراگم نیاز دارند. نتیجه این ویژگی، ضعف در تولید سیگنال خیلی قوی است.

البته بعضی از میکروفن‌های ریبون فعال (Active) هستند و از نظر ساختاری به میکروفن‌های کندانسور شباهت دارند. درجه حساسیت در این نوع از میکروفن‌ها بسیار بالا است و این خبر خوبی برای دوست‌داران این نوع میکروفون است.

هر کدام از این میکروفن ها می تواند کارکرد های متفاوتی را برای مشاغل مختلف در حوزه صدا و محتوا داشته باشد. اگر شما خبرنگار هستید و به دنبال خرید میکروفن بی سیم خبرنگاری می گردید می تواند یک میکروفن یقه ای یا میکروفن کندانسور برای شما مناسب باشد.

 

فروشگاه بانی باند

منابع:sweetwater / liveabout

  • میکروفن های کندانسور برای خوانندگی مناسب هستند؟

میکروفن های خازنی سطح بالایی از جزئیات صدا را ارائه می دهند و برای خوانندگی و اجراهای زنده مناسب هستند.

  •  آیا میکروفن ریبون نسبت به میکروفن های کندانسور حساسیت بیشتری دارند؟

خیر، میکروفن های نواری نسبت به میکروفن های کندانسور حساسیت کمتری دارند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *