تقریبا همه ی ما با مفهوم باند ها و اسپیکر های صوتی آشنا هستیم و یک تصویر ذهنی از آن ها داریم که ممکن است از داخل یک تالار عروسی، یه مجلس مذهبی، سالن کنسرت و یا حتی اسپیکر های خانگی نشات گرفته باشد، هرچه که هست می توان اینطور گفت که در دنیای صوت هر باندی می تواند از نوع اکتیو یا پسیو باشد.

توضیح خلاصه در مورد باند اکتیو و پسیو

به طور کلی به هر باندی که فاقد آمپلی فایر داخلی باشد و برای راه اندازی نیاز به یک تغذیه کننده ی خارجی همچون پاورمیکسر یا آمپلی فایر داشته باشد باند پسیو اتلاق می شود و در مقابل به هر اسپیکری که دارای آمپلی فایر داخلی باشد و برای راه اندازی مستقیما به برق شهری متصل شود، باند اکتیو می گوییم.

همانطور که در قسمت بالا گفته شد،باندهای اکتیو و پسیو انواع مختلفی دارند که در ادامه ما قصد داریم به سراغ یه سری خاص از آن ها، یعنی باند اکتیو و پسیو برویم. شما این باند ها را معمولا در تالار های عروسی و یا هیات های مذهبی دیده اید.

باند

دنیای باند ها بسیار بزرگ و گسترده است، مخصوصا امروزه که سیل عظیمی از برند و اندازه های مختلف در بازار به راه افتاده است که اگرچه امکان خرید با هر بودجه و هر هدفی را ممکن ساخته است اما شاید به همان اندازه هم موجب سردرگمی خریداران شده است. با توجه به این موضوع بحث پیرامون آن ها می تواند نامتناهی و طولانی باشد، اما ما قصد داریم تا به طور خلاصه چندتا از مهم ترین ابعاد آن را برای شما تشریح کنیم.

باندهای اکتیو و پسیو

باندهای اکتیو و پسیو

باند پسیو

باند های پسیو در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارد که معمولا از 8 اینچ تا 15 اینچ مرسوم است. باند های پسیو می توانند از نوع فول رنج یا 2way باشند که تفاوت شان در دارا بودن ووفر و تیوتر مجزاست. نوع فول رنج تنها یک اسپیکر داخلی دارد و همه ی اصوات از آن ساطع می شوند که اندازه ی ذکر شده در خط بالا به آن اشاره دارد. اما باند ها پسیو 2way از دو بلندگوی مجزا به نام های ووفر و تیوتر تشکیل شده است که اندازه قید شده در خط اول این پاراگراف در حقیقت اندازه ی ووفر این باند هاست. تیوتر ها نیز اندازه های مختلفی دارند که معمولا از 0.75 اینچ تا 3 اینچ در بازار مرسوم است. ووفر های وظیفه پخش صدا های بم و تیوتر ها وظیفه پخش صدا های تریبل و زیر را بر عهده دارند.

البته ناگفته نماند که در باند های 2way حرفه ای، قطعه ی دیگری به نام کراس آور هم وجود دارد که به نوعی فرکانس های دریافتی را به دو گروه فرکانس های بالا و پایین تفکیک می کنند و به تیوتر و ووفر تحویل می دهند. به طور کلی باند های پسیو چه از نوع فول رنج و چه از نوع 2way برای راه اندازی به یک آمپلی فایر یا پاورمیکسر نیاز دارند تا سیگنال های مورد نیاز و نیروی الکتریکی لازم را از آن دریافت کنند. در این گروه از باند ها تمامی کنترل های ممکن روی صدای خروجی باند از میکسر اعمال می شود و باند غیر پخش صدا کار دیگری برای شما انجام نخواهد داد و تنها پل ارتباطی شما یک درگاه بنان یا SpeakOn در پشت اسپیکر خواهد بود.

باندهای اکتیو و پسیو

باند YAMAHA CBR-15

باند های اکتیو

تمامی آنچه که در مورد ساختار باند ها پسیو گفته شد، در مورد باند های اکتیو نیز وجود دارد، با این تفاوت که آن ها چه از نوع فول رنج و چه از نوع 2way دارای آمپلی فایر داخلی و گاها یک میکسر و اکولایزر جمع و جور می باشد که دریچه ای به یک دنیای متفاوت را به روی شما خواهد گشود. باند های اکتیو مستقیما به برق شهر متصل می شوند و برای راه اندازی تنها نیاز به سیگنال های پردازش شده دارند. همین امر می تواند امکانات بسیار جذابی را به این باند ها اضافه کند، از جمله اتصال مستقیم فلش مموری یا میکروفن به باند که به کمک یک میکسر داخلی ساده امکان پذیر است.

باندهای اکتیو و پسیو

باند اکتیو JTR JW-300A

همچنین دسترسی به یک اکولایزر چند لاین فیدری و یا ولوم های تنظیم صدای زیر و بم بر روی باند مسئله ی پیچیده ای نخواهد بود که با در نظر گرفتن همه ی اینا می توان اینطور تعبیر کرد که باند های اکتیو می توانند به تنهایی یک سیستم صوت مستقل و کامل باشند که قابل حمل است و دردسر های متداول سیستم های صوتی را ندارد.

برخی باند های اکتیو دارای باطری داخلی شارژی هم می باشند که در نقش عنصر نهایی و تکمیل کننده ی یک سیستم صوتی تمام عیار و مستقل عمل می کنند و رسما یک باند صوتی را به یک سیستم صوتی تبدیل می کنند.

البته باند های اکتیو هم به کمک درگاه XLR امکان اتصال به میکسر ها و پاورمیکسر ها را دارا می باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *